عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» اظهار کرد

«فراری‌ها» زیر ذره‌بین مالیات

یکی از انتقادهای جدی کارشناسان اقتصادی در زمانی که بودجه دولت‌ها به مجلس تقدیم می‌شد، وابستگی شدید بودجه به نفت برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود؛ به‌طوری‌که استدلال این کارشناسان همواره این بود که با این امر وقتی تحریم‌ها تشدید شود، دولت با کسری بودجه شدید مواجه شده و نمی‌تواند پروژه‌های زیربنایی را توسعه دهد.
کد خبر: ۱۴۳۵۷۰۶
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
با این حال اما طی دو سال اخیر در دولت سیزدهم، وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه کاهش یافته و بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال آینده نیز گویای آن است که با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، شاهد افزایش ۴۹درصدی پیش‌بینی تحقق درآمدهای مالیاتی هستیم. سازمان امور مالیاتی به‌طور جزئی ودولت سیزدهم به‌طور کلی درسال گذشته به اجرای فاز اول سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی پرداخت و تاحد قابل‌توجهی افزایش درآمدهای مالیاتی را از محل مقابله با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی داشتیم. آن‌طور که مسئولان اقتصادی دولت می‌گویند در سال آینده نیز بیشترین درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی فرار مالیاتی بزرگ صورت خواهد گرفت و قصدی برای فشار بر کارمندان، کارگران و دهک‌های پایین درآمدی دولت وجود ندارد.
ازطرف دیگر به‌نظر می‌رسد که پیرامون اهمیت تحقق بودجه بدون نفت درسال آتی و حرکت دولت سیزدهم به سمت اصلاحات مهم ساختاری در بودجه، بعد ازفائق آمدن برتورم ساختاری بودجه، کنترل قیمت ارز در سال‌جاری و ثبات نسبی حاکم بر اقتصاد ایران ضروری است. ازهمین روی، سال۱۴۰۳ سال بسیار مهمی برای اقتصاد ایران است و نقطه‌عطفی در اصلاحات ساختاری و اقتصادی بودجه خواهد بود.
 
از شناسایی تا درآمد
درهمین خصوص عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به شفافیت و تکیه بر درآمدهای غیرنفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: شناسایی درآمدهای مالیاتی دردولت سیزدهم بر پایه شناسایی فراریان مالیاتی است و این امر را در لایحه بودجه لحاظ کرده است.
جعفر قادری درباره جزئیات لایحه بودجه۱۴۰۳ اظهار کرد: دولت‌سیزدهم در این لایحه به موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی پرداخته است، همان‌گونه درطول چند سال اخیر دغدغه دولت این بوده است که رشد درآمدهای مالیاتی، رشد قابل‌توجهی داشته باشد و درطول دو سه سال گذشته، هر سال نسبت به سال قبل رشد درآمدهای مالیاتی بیشتر شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: جهت‌گیری که دربرنامه توسعه هفتم نیزداریم قرار است سهم درآمدهای مالیاتی از ۷درصد به ۱۰درصد افزایش پیدا کند و در عین‌حال این افزایش را در برنامه پیش‌بینی کرده است. 
 
کاهش مالیات تولید
وی تاکید کرد: در دو سال عمر دولت سیزدهم نرخ مالیات بر تولید و فعالان اقتصادی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته و از طرفی سعی کرده سقف معافیت مالیاتی را برای اشخاص حقیقی افزایش دهد تا فشار کمتری به گروه‌های کم‌درآمد جامعه وارد شود و بیشتر تاکید براین بوده جلوی فرارهای مالیاتی را بگیردوبتواند درآمدهای واقعی افرادواشخاص را به‌خوبی تشخیص دهد. 
قادری با تاکید بر حمایت نظام مالیاتی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و فشار بر فراریان مالیاتی با هوشمندسازی سامانه‌ها گفت: این تفاوت نگاهی که در این دولت نسبت به دولت گذشته وجود دارد قابل توجه است. در دولت گذشته چون از همه ابزارهای شناسایی برای درآمدهای مالیاتی استفاده نمی‌شد، عدم پرداخت مالیات قابل توجه بود. 
وی عنوان کرد: این کاری که در دولت انجام می‌شود استفاده از ابزارهای مالیاتی و شناسایی درآمدهای مالیاتی با استفاده از پایگاه‌های مختلف داده‌هاست. 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی که در گذشته مغفول مانده بود، گفت: دراین دولت سعی بر این است از این امکان و ظرفیت بتوانیم برای افزایش درآمدهای مالیاتی استفاده کنیم. سامانه مودیان نیز که به اجرا درآمد باعث شد دستگاه‌های کارت‌خوان و پوز که به حساب‌های مالیاتی وصل نبودند 
قطع شود و این امر کمک کرد درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند. قبلا رقم قابل‌توجهی از این دستگاه‌ها و کارت‌خوان‌هایی که به حساب‌های مالیاتی متصل نبود زمینه را برای فرار مالیاتی فراهم می‌کرد. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه مودیان نیز کمک می‌کند در بخش‌های صنفی، مالیات به‌صورت عادلانه وصول شود. در گذشته ما مالیات‌های صنفی را به‌صورت توافقی داشتیم که در صنف مشخصی، درصد مشخصی مالیات اضافه می‌شد ولی این کار منطقی نبود و کار منطقی این است که هر صنفی درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتری پرداخت کند و کسی که درآمدی ندارد نگرانی از این بابت نداشته باشد. بنابراین کار کاملا سامانه‌ای شده و وصول درآمدها به شکلی قانون‌مند متناسب با درآمد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها