شناسایی ظرفیت‌های صنعت آموزش مجازی در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکتی خلاق در این حوزه

آموزش در هر لحظه و هر جا

شیوع گسترده ویروس کرونا در انتهای سال ۱۳۹۸ تمام فعالیت‌های آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی را تا موج‌های اصلی همه‌گیری به تعطیلی کشاند. هرگاه بحث جریانات و اتفاقات همه‌گیری کووید - ۱۹ به میان می‌آید معمولا صحبت از جنبه‌های منفی آن پررنگ‌تر است.
کد خبر: ۱۴۳۵۳۳۸
نویسنده جواد فیاض - خبرنگار پیشران
 
اما شاید یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این همه‌گیری را بتوان آشنایی بیشتر عامه مردم با شیوه آموزش مجازی دانست. جدا از آموزش مجازی برخط که بیشتر مورد استفاده مراکز آموزشی دولتی ا‌ست، شیوه آموزش مجازی آفلاین نیز به‌صورت بسیار گسترده‌ای مورد استقبال مخاطبان و مؤسسات آموزشی مستقل قرار‌گرفت. آموزش مجازی برخلاف آموزش حضوری از محدویت‌های مکانی و زمانی عبور می‌کند و حتی تا حد قابل‌قبولی هزینه‌های آموزشی را کاهش می‌دهد. 

سابقه فعالیت مجموعه‌های آموزش مجازی در ایران به اواخر دهه ۸۰ برمی‌گردد. با فراگیری استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند، این مجموعه‌ها با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز روبه‌رو شدند. با این وجود تا پیش‌ از همه‌گیری کرونا و تعطیلی کامل آموزش حضوری، همچنان شمار زیادی از مخاطبان، فقط آموزش حضوری را مفید و موثر می‌دانستند. با تغییرات سبک زندگی در سال‌های اخیر می‌توان ادعاکرد آموزش مجازی شاید درحال حاضر از محبوبیت بیشتری نسبت به آموزش حضوری برخوردار باشد. با توجه به این شرایط وجود مجموعه‌هایی که به‌صورت تخصصی درحوزه آموزش مجازی فعالیت دارند بسیار حائز اهمیت است. شرکت خلاق «مدرسه اینورس» نیز ازمجموعه‌های فعال باسابقه درحوزه آموزش حضوری و مجازی است. مدرسه اینورس فعالیت خود را ازسال۱۳۸۷ به عنوان اولین مدرسه تخصصی هنرهای دیجیتال آغاز کرد و درسال۱۴۰۰ موفق به اخذ گواهی شرکت خلاق شده است.

همراهی از پشت نیمکت تا والت دیزنی
به گفته علیرضا اردوبادی، بنیان‌گذار و مدیرعامل این مجموعه خلاق، مدرسه اینورس با برگزاری ۲۸۰ رویداد در طول سال‌های طولانی فعالیت خود و با پذیرش بیش از ۱۳هزار هنرجوی حضوری و بیش از ۴۲هزار هنرجوی مجازی نه‌تنها به اصلی‌ترین جریان آموزش تخصصی هنرـــ صنعت در ایران تبدیل شده، بلکه زمینه‌ حضور هزاران هنرجو در بازار کار داخل و خارج از کشور را نیز فراهم کرده ‌است. اردوبادی می‌افزاید: «در ابتدای دهه ۹۰ فعالیت مدرسه اینورس با برگزاری رویدادها و دوره‌های تخصصی آموزشی در حوزه‌های متنوع هنرهای دیجیتال مانند انیمیشن، موشن‌گرافیک، طراحی پرجزئیات تبلیغاتی، فیلمسازی، طراحی گرافیک، تصویرسازی و بازی‌سازی آغاز و در ادامه حوزه‌های مد و لباس، بازاریابی و کسب‌وکار معماری، عکاسی، برنامه‌نویسی خلاق و طراحی جلوه‌های ویژه بصری نیز به فعالیت‌های اینورس اضافه‌ شد. عمده خدمات آموزشی مدرسه اینورس به دو دسته دوره‌های مستقل و رشته‌های آموزشی جامع تقسیم می‌شود.»
مدیرعامل این مجموعه خلاق توضیح می‌دهد: «عمده مخاطبان اینورس در سه دسته کلی قرار می‌گیرند. دسته اصلی مخاطبان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بیشتر آموزش‌های لازم برای حضور در بازار کار را ندیده‌اند، دسته دوم فعالان باسابقه بازارکارند که قصد تقویت یا یادگیری مهارت جدیدی را دارند و دسته سوم مخاطبان اینورس را نوجوانان علاقه‌مند و به نوعی آینده‌داران حوزه هنرهای دیجیتال ایران تشکیل می‌دهند.»
اردوبادی معتقد است اینورس صرفا یک سکوی آموزشی نیست، بلکه به معنای واقعی کلمه یک مدرسه است که از لحظه ورود هنرجو تا هنگام ورود به بازارکار، همواره همراه و کمک هنرجویان خواهد بود. وی می‌افزاید: «تقریبا تمام هنرجویان مدرسه اینورس پس از اتمام دوره آموزشی به سرعت وارد بازار کار می‌شوند. علاوه‌ بر اشتغال هنرجویان در مجموعه‌های بزرگ، شماری از این هنرجویان خود توانسته‌اند در نقش کارآفرین ظاهر شوند. حتی برخی هنرجویان و فارغ‌التحصیلان مدرسه اینورس موفق به حضور و فعالیت در شرکت‌های بسیار بزرگی مانند برادران وارنر و والت‌دیزنی هم شده‌اند.»

مسیر سخت پیشرفت بدون حمایت
به گفته اردوبادی مجموعه اینورس با بیش از ۱۵سال سابقه فعالیت و کارآفرینی، نه‌تنها در راه دریافت گواهی خلاق با موانع بسیاری روبه‌رو بوده، بلکه حتی پس از اخذ عنوان شرکت خلاق نیز تاکنون موفق به دریافت هیچ‌ حمایتی از سوی نهادهای متولی نشده است. او خاطرنشان می‌کند: «طی تمام سال‌های فعالیت اینورس نه‌تنها هیچ تلاشی از سوی مسئولان برای رفع موانع انجام‌نشده بلکه حتی گاهی با سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد جلوی پیشرفت مجموعه‌های خلاق و کار‌آفرین گرفته‌می‌شود.» 
او معتقد است افرادی که با تکیه بر روابط و رانت‌های خود وارد میدان می‌شوند در طولانی مدت حرفی برای گفتن در این حوزه ندارند و در نهایت هم حذف می‌شوند. اما ورود این گونه افراد که اکثرا از رانت‌های حمایتی و مالی بسیار بزرگی برخوردارند، فقط انرژی‌ و زندگی کسانی‌ را که باتمام وجود برای کار و کشورشان وقت‌ و عشق گذاشته‌اند، تباه می‌کند و زمینه‌ساز مهاجرت متخصصان می‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها