چکیده : مالیات یکی از راه های درآمدزایی دولت است که افراد و کسب و کارها موظف به پرداخت آن می باشند.حال برخی افراد از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند که این کار جرم مالیاتی است و مجازاتی را به همراه دارد که در این مقاله در رابطه با آن ها صحبت خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۴۳۵۳۰۴

همانطورکه می دانید، یکی از راه های کسب درآمد دولت، دریافت مالیات از بخش و مشاغل مختلف است. بنابراین هر فرد باید ماهانه بخشی از درآمد خود را طبق آنچه توسط قانون مشخص شده است به دولت پرداخت کند. حال در این میان افرادی هستند که می خواهند قوانین مالیات را دور بزند و این هزینه را نپردازند. فعالیت هایی که این افراد در راستای دور زدن قوانین انجام می دهند، در حقیقت همان فرار مالیاتی است که جرم تلقی می شود و مانند سایر جرم ها با مجازات همراه خواهد بود. در این مقاله در رابطه با جرم فرار مالیاتی به طور کامل صحبت و مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده است را اعلام خواهیم کرد.

جرم فرار مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی چیست؟

به فعالیت هایی که برخی از افراد برای پرداخت نکردن مالیات انجام می دهند، فرار مالیاتی می گویند؛ اما باید بدانید که فقط فعالیت های غیر قانونی که منجر به عدم پرداخت مالیات می شوند، فرار مالیاتی نیستند. گاهی اوقات برخی افراد اقداماتی انجام می دهند که مبلغ تعیین شده توسط سازمان مالیات کشور را نپردازند، برای مثال فرد مدارک جعلی ارائه می دهد تا با کمک آن ها اداره مالیات را گمراه کند و مالیات کمتری بپردازد. تمام این فعالیت ها در دسته فرار مالیاتی قرار می گیرند و جرم به شمار می آیند. بنابراین تصور اینکه فرار مالیاتی کامل نپرداختن مالیات است، اشتباه می باشد.

انواع فرار مالیاتی

نکته دیگری که در رابطه با جرم فرار مالیاتی باید بدانید، این است که این جرم انواع و حالت های مختلفی دارد که به موجب ماده 201 قانون، این جرم به دو شکل رخ می دهد که نوع اول آن حالتی است که فرد مجرم با علم بر موضوع و به طور عمد، اسناد و مدارکی را به بخش مربوطه ارائه می دهد و این اسناد و مدارک، شرایطی را فراهم می کنند که مقدار مالیات کاهش می یابد یا کلا صفر می شود.

حالت دوم نیز به موقعی مربوط می شود که فرد یا همان مودی، برای سه سال متوالی و پشت سر هم، فرم های مربوط به اظهارنامه مالیاتی را ارائه ندهد و ترازنامه حساب سود و زیان را آماده نکند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و مودی این کار را با علم و عمد انجام دهد، جرم فرار مالیاتی اتفاق افتاده است.

جرم فرار مالیاتی

همانطور که بررسی شد، جرم فرار مالیاتی همان عدم پرداخت غیرقانونی یا بخش کوچکی از مالیات است و اگر فرد توضیح قابل قبولی در رابطه با این موضوع ارائه ندهد، مجرم شناخته می شود و مجازاتی برای او مشخص خواهد شد. این جرم هم توسط افراد حقیقی و هم توسط افراد حقوقی قابل انجام است و از آنجایی که به اقتصاد کشور آسیب می رساند، به طور سختگیرانه ای به آن پرداخته می شود و درصورت اثبات جرم، شخص جریمه خواهد شد.

مجازات جرم فرار مالیاتی

مجازات جرم فرار مالیاتی

طبق قانون و ماده 274 قانون مالیات های مستقیم، افرادی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، به مجازات درجه شش محکوم خواهند شد؛ اما منظور از مجازات درجه 6 چیست؟ این مجازات معمولا 6 ماه تا 2 سال حبس، جریمه نقدی به ارزش 2 تا 8 میلیون تومان، 31 تا 74 ضربه شلاق، محکومیت از حقوق اجتماعی به مدت 6 ماه تا 5 سال خواهد بود. افرادی که به مجازات درجه 6 محکوم می شوند عبارتند از:

  • اگر مودی، اسناد و مدارک را برخلاف آنچه واقعا وجود دارد تنظیم کند، مجرم شناخته می شود و باید جریمه بپردازد که این جریمه از نوع درجه 6 خواهد بود.

  • اگر مودی، درآمد واقعی خود را کتمان یا به دروغ آن را اعلام کند تا مالیات نپردازد یا مالیات کمتری بدهد، مجرم محسوب خواهد شد.

  • اگر مودی، به ماموران مالیاتی اجازه ندهد که مامور به اطلاعات اقتصادی یا مالی مجموعه دسترسی پیدا کند، مجرم است و مجازات خواهد شد.

  • گاهی اوقات مودی، اسناد و مدارک را به نام فرد دیگری می زند که این کار نیز جرم می باشد و با جریمه همراه خواهد بود.

  • در صورت استفاده مودی از کارت بازرگانی شخص دیگر، فرد متهم است و مشمول جریمه و مجازات خواهد بود.

توجه داشته باشید که موارد بالا، در حقیقت مربوط به اشخاص حقیقی می شوند و مجازات اشخاص حقوقی متفاوت است که طبق ماده 275 قانون مالیات های مستقیم، این مجازات برابر با 6 ماه تا 2 سال ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی است و امکان دارد بعضی از اسناد تجاری برای شخص دیگر برای مدت زمانی صادر نشود.

البته گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که برخی افراد به اشتباه درگیر چنین پرونده ای می شوند و دادگاه آن ها را احضار می کند. در چنین شرایطی، توصیه می شود از کمک و مشاوره های یک وکیل کیفری کمک بگیرید. یک وکیل خوب و متخصص که در این زمینه تجربه دارد، می تواند به خوبی از حق و حقوق شما دفاع کند و روند پرونده را به سمتی سوق دهد که بی گناهی فرد ثابت شود و مجازات به طور عادلانه تعیین شود.

اگر در پیدا کردن یک وکیل با سابقه عالی و ماهر مشکل دارید، نگران نباشید؛ زیرا امروزه راه و روش های مختلفی برای پیدا کردن یک وکیل خوب وجود دارد که یکی از بهترین راه ها، کمک گرفتن از سایت های حقوقی است. وکیل از ما و مستر وکیل دو سایت معتبر و شناخته شده در زمینه معرفی وکلا هستند که بهترین ها را به شما معرفی می کنند، بنابراین می توانید براساس تخصص و شهر بهترین وکیل را انتخاب کنید و با خیال راحت پرونده را به او واگذار کنید تا بررسی های لازم انجام شود و شما به حق و حقوق واقعی خود برسید.

چگونه جرم فرار مالیاتی را گزارش دهیم؟

چگونه جرم فرار مالیاتی را گزارش دهیم؟

از آنجایی که جرم فرار مالیاتی، به اقتصاد دولت آسیب وارد می کند، راه و روش های مختلفی برای اعلام و گزارش آن وجود دارد. بنابراین اگر در اطراف خود متوجه شدید که فردی از پرداخت مالیات کوتاهی می کند، می توانید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید یا با این سازمان تماس بگیرید. نگران نباشید؛ برای ثبت این گزارش، نیازی به ثبت اطلاعات شخصی شما نیست و اگر اطلاعاتتان را نیز ثبت کنید، تنها مسئول مربوطه می تواند این اطلاعات را ببیند.

کلام آخر

پرداخت مالیات یکی از اصلی ترین منابع کسب درآمد است، اما امروزه بسیاری از افراد و کسب و کارها به دنبال راهی برای دور زدن پرداخت مالیات هستند که این کار جرم فرار مالیاتی محسوب می شود و در قانون برای فرد خطاکار مجازات در نظر گرفته خواهد شد که در این مقاله در رابطه با این موضوع به طور کامل صحبت شد تا اطلاعات لازم در اختیارتان قرار گیرد و بدانید در صورت انجام چنین جرمی، چه مجازاتی در انتظار شما خواهد بود.

منبع: وکیل از ما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها