ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با اعتراف به شکست ضدحمله ارتش کشورش علیه روسیه، اعلام کرد، جنگ دو کشور در فصل زمستان وارد مرحله‌ای جدید می‌شود و وضعیتی پیچیده‌تر به خود می‌گیرد؛ ضدحمله‌ای که ماه‌ها پیش وعده آن را داده بود و با همین بهانه از آمریکا و ناتو در ابعاد مختلف مالی و لجستیک، حمایت‌های فراوانی را دریافت کرده‌بود.
کد خبر: ۱۴۳۴۴۱۲
نویسنده روح‌ا... مدبر/ پژوهشگر مسائل روسیه

 
در حال حاضر شاهد شکاف عمیقی در بخش‌های مختلف کشور اوکراین هستیم؛ برای مثال می‌توان به چالش‌هایی اشاره کرد که هر از گاهی از زبان مقامات سیاسی نظامی اوکراین بیان می‌شود. علاوه بر این درحال حاضر، اختلافات فرمانده نیروهای مسلح اوکراین با زلنسکی افزایش یافته است. شهردار کی‌یف، هم یکی از معترضان به وضع موجود است. همچنین فراکسیون‌های مختلف مجلس، به ویژه فراکسیون خادم ملت این کشور اختلافات‌شان با رئیس‌جمهور فعلی اوکراین افزایش پیدا کرده است.منتقدان و مخالفان معتقدند که رئیس‌جمهور اوکراین فریب انگلیس را خورده‌است؛ چرا که او طرح روسیه را که گفته بود اوکراین نباید مسیر ناتو را طی کند، قبول نکرده است. برخی هم بر این باور هستند که بی‌کفایتی زلنسکی، کشور اوکراین را به سمت نابودی برده است؛ با توجه به این‌که در سال۲۰۲۴، زلنسکی مانع برگزاری انتخابات دراوکراین شد، می‌توان به سادگی فهمید رئیس‌جمهور فعلی اوکراین، به خوبی شرایط موجود را درک کرده و به‌شدت نگران شکست خوردن درانتخابات است.اظهارات و اعتراف امروز زلنسکی رسما فرافکنی برای دور کردن سایه انتقادات عموم مردم این کشور از خود است. 
وی در تلاش است شکست خود را گردن دیگر شرکا بیندازد که درنهایت بازهم مردم بی‌تدبیری او را با این‌گونه اظهارات فراموش نمی‌کنند. در پی اظهارات وی مبنی بر وعده ضد حمله، بسیاری از تحلیلگران نظامی گفته بودند به هیچ وجه اوکراین و ناتو نمی‌توانند در مقابل استحکامات و تجهیزات نظامی روسیه مقابله کرده یا پیشروی داشته باشند.رئیس‌جمهور آمریکا جدا از شریک‌تراشی برای توجیه شکست خود، در تلاش است طبق روال همیشگی درخواست‌های حمایتی بیشتری از غرب داشته باشد، که البته بعید است با توجه به شرایط پیش آمده، غربی‌ها تمایلی به افزایش حمایت‌ها داشته باشند؛ چراکه می‌دانند این هزینه‌کردها تاثیری در میدان نبرد ندارد.
موضوع دیگری که در این میان با توجه به برخی اتفاقات در منطقه مطرح است، بحث حذف رئیس‌جمهور فعلی اوکراین و جایگزینی افراد دیگر است تا بتوانند با روسیه وارد مذاکره و صلح شوند. زلنسکی در خصوص محدودیت زمانی برای اصلاح اوضاع، اولتیماتوم‌های لازم را دریافت کرده است. البته باتوجه به استحکامات و توانمندی نظامی روسیه، دور از ذهن است که اوکراین بتواند، در جنگ با روسیه، پیروزی یا برتری کسب کند. امروز شرایط میدانی دقیقا در وضعیتی قرار دارد که آمریکا و غرب به این صرافت بیفتند که به طور غیرمستقیم اوکراین را مجاب کنند باروسیه وارد مذاکره و گفت‌وگو شود و به قولی به یک تفاهمی برسد؛ چراکه همان‌طور که ذکر شد، جو روانی در اوکراین به شدت ملتهب شده و این التهاب باعث شده است رئیس‌جمهور اوکراین عملا و رسما چیزی را بپذیرد که سال گذشته روس‌ها بر آن تاکید داشتند ومی‌گفتند اوکراین در این جنگ شکست می‌خورد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها