دو سال قبل وقتی پیشینه کار را بررسی و مطالعه کردیم، خیلی افق روشنی را پیش‌رو نمی‌دیدیم اما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با همه الحاقات و نیازمندی‌ها در این مجموعه محقق شده‌است. البته این جشن فقط در حوزه کتاب درسی نیست، سال۱۴۰۰ که برنامه حضور در ارشاد را تنظیم می‌کردم، آقای میثم نیلی پیشنهاد داد عنوان «ملی شدن صنعت نشر» را در برنامه بیاوریم.
کد خبر: ۱۴۳۴۳۰۶
نویسنده محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
وقتی وضعیت صنعت نشر را مرور کردیم چیزی کمتر از ۵۰۰۰تن تولید کاغذ داخلی بود. در این زمینه نیاز آموزش و پرورش حدود ۵۰ هزار تن و سایر حوزه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن بود. آقای رئیس‌جمهور زمانی که در قوه قضاییه بودند، از کارخانه چوب و کاغذ مازندران بازدید و دغدغه خود را به ما منتقل کردند. در دولت سیزدهم نیز کارگروه کاغذ و نشر زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد و ایشان به‌صورت جهادی پای کار آمدند، در کنار آن وزرا و مجموعه‌هایی مختلف نیز پای کار آمدند تا به نتیجه برسد. در حوزه کاغذ، تولید را فقط یک موضوع فنی و صنعتی نمی‌دانیم. تولید کاغذ، به یکی از مهم‌ترین نمادهای هویتی تبدیل شده‌است. انقلاب، همیشه پیشتاز عرصه‌های فرهنگی بوده و همه دستاوردهای صنعتی، امنیتی و دفاعی محصول نگاه فرهنگی انقلاب است.
در حوزه کاغذ، افقی ترسیم شده‌است؛ کشور باید به صادرکننده مهم تبدیل شود و منطقه را هم باید پوشش بدهیم. دولت از خودش، از وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ مصرف را شروع کرد و همه کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی چاپ شد. در معاونت امور فرهنگی هم همکاران ما، ماهانه هزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌دهند. از همه ناشران دعوت می‌کنم از کاغذ داخلی استفاده کنند. از اهالی نشر و اصحاب مطبوعات می‌خواهم محکم پای کاغذ ایرانی بیایند، دوستان من هم کیفیت کار مدنظرشان است و آن را ارتقا خواهند  داد. تولید کاغذ شاید چندان توجیه اقتصادی نداشت اما مهم‌ترین عایدی آن لبیک گویی به امر رهبری است. در بازدید نمایشگاه کتاب تهران امسال، کمتر غرفه‌ای بود که ناشر و نویسنده گله کند و رهبر انقلاب، تذکر کاغذ را ندهند. خوشحالیم که گام‌های نخست را با همت شما عزیزان برداشتیم و ان‌شاءا... آن را ادامه خواهیم داد.
مهم‌ترین پایه حوزه فرهنگ، کتاب و مهم‌ترین نیاز این عرصه تامین کاغذ برای ناشران است. دولت در حوزه کتاب، یک بسته کامل را تدوین کرده‌است؛ از توسعه زیرساخت گرفته تا تامین اعتبار همه طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام. همه تلاش مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمک به حوزه نشر است. نشر، باید به‌عنوان یکی از مظاهر خوداتکایی و خودباوری باشد. در حوزه حمایت، جلسه‌ای با ناشران داشتیم و موضوع نگرانی مالیاتی را در گفت‌وگوها و جلسات همین هفته حل کردیم. در دولت فاصله تصمیم تا اجرا را بسیار کاهش دادیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها