توسعه حمل و نقل و جاده‌ای و ریلی همواره یکی از ارکان اصلی پیشرفت کشورها به شمار می‌آید و بی‌شک هرگونه ترقی و رشد بدون وجود این شبکه‌ها و تاسیسات زیربنایی امری دور از ذهن و ناممکن است.این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران رژیم پهلوی ایران عملا جاده‌های مواصلاتی و دوبانده نداشت و درکل کشور فقط یک بزرگراه به صورت دوبانده بود که مراحل تکمیل آن نیز پس از پیروزی انقلاب انجام شد.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۷۷
نویسنده هاجر مقضی - گروه ایران
 
شبکه و ناوگان حمل و نقلی ریلی نیز تنها در چند مسیر محدود و آن هم بر اساس اهداف استعماری انگلیس و روس احداث شده بود که در جنگ جهانی دوم به‌خوبی نیازهای استعمارگران را برآورده کرد.یکی ازدستاوردهای بزرگ پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسعه، تکمیل و تجهیز شبکه جاده‌ای و ریلی و ناوگان حمل و نقل کشور بود که سبب رونق چشمگیر در این حوزه شد.

برهمین اساس و با توجه به نیازهای گسترده و روزآمد کشور برای قرار گرفتن در زمره کشورهای دارای سیستم جامع حمل و نقل، چند سالی است که طرح قطار پرسرعت تهران ــ قم ــ اصفهان در دست بررسی و مراحل اجرای عملیات است و آن‌طور که مجری طرح اعلام کرده شاید تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد. یکی از نیازهای ایران در سال‌های گذشته احداث قطار‌های پرسرعت بوده که متاسفانه به دلایل مختلف تاکنون کاری در این ارتباط صورت نگرفته است. در این بین بیش از ۶۰سال است که از شروع حرکت اولین قطار سریع‌السیر در دنیا می‌گذرد و ژاپن اولین کشوری بود که با سرعت ۲۸۵ کیلومتر در دهه ۱۹۶۰ این کار را شروع کرد. بعد از آن ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی وارد این مدل حمل و نقل شدند و چین هم حدود ۲۰ سال است که ۴۰هزار کیلومتر شبکه ریلی پرسرعت در کشور خود ایجاد کرده‌اند. با ورود فناوری قطار تندرو به ایران امید می‌رود شبکه ریلی پرسرعت در ۱۰استان گسترش یابد. همچنین با توجه به این که در ۲۰سال اخیر ترافیک سالانه بین شهری یک درصد رشد داشته اما در مسیر قم ـــ تهران، هر سال ۳.۵درصد و اصفهان ـــ تهران رشد ۵.۷درصدی ترافیک را شاهد هستیم، بنابراین بدون راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در ۱۰سال آینده نیازمند راه‌اندازی یک آزادراه دیگر در این مسیر خواهیم بود.
درهمین رابطه مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور در مورد زمان آغاز پروژه قطار پرسرعت تهران ـــ قم ـــ اصفهان به جام‌جم می‌گوید: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان، یک مگاپروژه است که بسیاری معتقد بودند اجرای آن امکان‌پذیر نیست، بیش از دو سال با رؤسای بانک مرکزی، رؤسای جمهور، معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان هماهنگی شد و برای مسائل آن پیگیری کردیم که مشکلات حل شود و بالای ۱۰۰۰ساعت جلسه کارشناسی با سران مملکت برگزار شد. حالا حدود ۷۰درصد از پروژه قطار تندرو بین اصفهان‌ـــ قم زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است. در حال حاضر نیز مصوبه شورای اقتصاد را در این ارتباط دریافت کردیم و پیمانکاران چینی درخصوص این پروژه بسیار همراهی کردند.همچنین تمرکز اصلی پروژه اکنون بر مسیر قم ـــ اصفهان است، این پروژه ۷۰درصد پیشرفت زیرسازی دارد که آماده روسازی و ریل‌گذاری است. درواقع زیرسازی ۱۵۰کیلومتر از مسیر انجام شده و ۸۵ درصد معارضات تاسیساتی و ملکی درکل مسیر برطرف شده و یکی از دو تونل هم به اتمام رسیده است. به گفته علیرضا صلواتی، هم اکنون ۸۰پروژه درمرحله مطالعات، طراحی و اجرا با اعتبار حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است که از جمله آن می‌توان به قطار سریع‌السیر اصفهان ــ تهران و آزادراه شیراز ــ اصفهان اشاره کرد.

جابه‌جایی ۳۵درصد مسافران با قطار
آن‌طور که پیش‌بینی شده با بهره‌برداری از این پروژه و کوتاه شدن راه ۳۵درصد مسافران اصفهان ـــ تهران به سیستم ریلی جذب خواهند شد. این قطار تندور روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد با ظرفیت ۸۰۰ نفر در فاصله بین ۱۰۰ تا ۱۲۰دقیقه و با سرعت ۲۵۰کیلومتر بر ساعت مسافران را جابه‌جا خواهد کرد.مجری طرح قطار پرسرعت تهران ــ قم ــ اصفهان در مورد تاثیرات این پروژه در پیشرفت و توسعه کشور می‌گوید: اجرای پروژه نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان اصفهان است و اگر قطار سریع‌السیر اصفهان ــ تهران ایجاد شود، برای سایر مسیرها دانش فنی بومی‌سازی شده خواهیم داشت و بر این اساس هشت استان کشور به شبکه سراسری قطار سریع‌السیر متصل می‌شوند.صلواتی می‌گوید: با توجه به این که اصفهان به دلیل قرارگیری در کریدور شمال به جنوب کشور، موقعیت سوق‌الجیشی دارد، اجرای این پروژه به کاهش مهاجرت افراد به‌ویژه نخبگان منجر شده و حتی می‌تواند مهاجرت معکوس به‌دنبال داشته باشد و از طرفی اصفهان را نقطه ثقل کشور خواهد کرد. معتقدیم اگر این پروژه اجرا و به بهره‌برداری برسد همه کم‌کاری‌های دو سه دهه اخیر در حق اصفهان جبران می‌شود و به بیان دیگر نقطه عطفی در توسعه کل کشور خواهد بود.مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با اشاره به پیش‌بینی زمان افتتاح تصریح می‌کند: طی یکی دو ماه آینده خبرهای خوبی در خصوص این پروژه برای مردم خواهیم داشت وامید داریم که تا پایان دولت سیزدهم شاهد راه‌اندازی قطار پرسرعت تهران ــ قم ــ اصفهان باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها