اناربیج یک غذای محلی است

طرز تهیه خورشت اناربیج

فوت‌و‌فن‌های پخت یک غذای یلدایی خوشمزه و پر‌خاصیت

اناربیج گیلانی برای خودمانی و مهمانی

خورش اناربیج یکی از انواع خورش‌های خوشمزه ایرانی که اصالت آن متعلق به استان گیلان است. این خورشت خوش عطر و طعم ازجمله غذاهای مناسب برای فصل زمستان است و می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های یلدایی باشد.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۰۱
 
مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت‌چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
مغز گردو: ۲۰۰ گرم
سبزی معطر:۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد بزرگ
رب‌انار: یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

دستور پخت اناربیج
مرحله اول:
 برای تهیه خورشت اناربیج ابتدا سبزی معطر که شامل سبزیجاتی مانند خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع است را به صورت ریز خرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم.
مرحله دوم: سبزی‌ها به خوبی تفت می‌دهیم تا سرخ شود، تفت دادن بیشتر سبزی باعث می‌شود رنگ خورش تیره‌تر شود. پس از این‌که سبزی را به‌خوبی سرخ کردیم آن را از تابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.
مرحله سوم: در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم تا سبک و شیشه‌ای شود. در ادامه گردو را آسیاب کرده و یک دقیقه تفت می‌دهیم.
مرحله چهارم: در این مرحله رب انار را همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم، سپس چهار لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گردوها با حرارت ملایم بپزند و به‌خوبی روغن بیندازند.
مرحله پنجم: پس از یک ساعت سبزی سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم خورش جا بیفتد. در همین حین پیاز باقیمانده را با رنده ریز رنده می‌کنیم و پس از گرفتن آب اضافی‌اش داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم.
مرحله ششم: در این مرحله گوشت چرخ‌کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می‌کنیم و مواد را چند دقیقه با دست ورز می‌دهیم تا کاملا چسبناک شوند. حالا روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و در یخچال قرار می‌دهیم.
مرحله هفتم: پس از گذشت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت کاسه را از یخچال خارج می‌کنیم، حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم، سپس به اندازه یگ گردو از مخلوط گوشت بر می‌داریم و آن را مانند کوفته شکل داده و سرخ می‌کنیم.
مرحله هشتم: پس از این‌که سرخ کردن کوفته‌های قلقلی به پایان رسید آنها را درون خورش می‌اندازیم و اجازه می‌دهیم تا روغن بیندازد. در پایان خورش را به همراه برنج یا کته سرو می‌کنیم.

مواد جایگزین
به جای یک لیوان آب انار ترش می‌توانید از آبغوره استفاده کنید و مقدارش را در حدی بریزید که ترشی خورش باب طبع‌تان باشد.
به جای سبزی خالواش هم می‌توانید از نعناع استفاده کرده و مقدار نعناع را بیشتر کنید.

طبع انار بیج چیست؟
با توجه به مواد اولیه‌ای که در انار بیج به کار رفته است، در پاسخ به سؤالاتی نظیر: طبع خورش انار بیج گرم است یا سرد؟ می‌توان گفت که طبع خورش انار بیج متعادل است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها