یک کارشناس حوزه آمریکای لاتین در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

عزم جدی تهران و هاوانا برای مقابله با تحریم‌ها

سفر رئیس جمهور کوبا به تهران و دیدار با مقامات ایران بازتاب‌های فراوانی در عرصه رسانه‌ای داخلی و خارجی داشت و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سفر می‌تواند راهگشایی برای دو کشور جهت عبور از تحریم‌ها باشد.
سفر رئیس جمهور کوبا به تهران و دیدار با مقامات ایران بازتاب‌های فراوانی در عرصه رسانه‌ای داخلی و خارجی داشت و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سفر می‌تواند راهگشایی برای دو کشور جهت عبور از تحریم‌ها باشد.
کد خبر: ۱۴۳۳۹۶۸
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین
هادی اعلمی فریمان کارشناس حوزه آمریکای لاتین در همین ارتباط به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: تهران و هاوانا هر دو تحت شدیدترین تحریم‌ها از سوی ایالات متحده قرار دارند و طبعا وقتی این تحریم در حوزه اقتصادی باشد روی دیگر عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی هم تاثیر خواهد گذاشت و برای دولت‌ها این امکان براحتی مهیا نیست که در قالب مراودات علمی، فرهنگی و گردشگری و ... با هم تعامل داشته باشند.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران و کوبا برای همکاری و مراودات دو جانبه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با توجه به امکاناتی که در حوزه انرژی و پتروشیمی دارد طبعا می‌تواند کمک‌های زیادی به کوبا بکند. از سویی دیگر در مسائل پزشکی، کوبا جزو بهترین کشور‌ها در این بخش محسوب می‌شود. حوزه‌های فرهنگی از جمله روابط بین دانشگاه‌ها و استادان از دیگر زمینه‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش تعاملات دو کشور شود. موضوع دیگر بحث گردشگری و فعال شدن بخش توریسم است که البته در این عرصه ما نیازمند ورود بخش خصوصی به صورت فعالانه تری هستیم.
 
عزم جدی تهران و هاوانا برای مقابله با تحریم‌ها
 
این کارشناس حوزه روابط بین الملل با بیان اینکه حضور رئیس جمهور کوبا به دعوت آقای رئیسی صورت گرفت تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی این سفر مربوط به امضای توافقات و تفاهم نامه‌هایی است که در سفر قبلی رئیس جمهور کشورمان به کوبا منعقد شد و در زمان حضور آقای میگل دیاز کانل در تهران مقامات دو کشور تلاش می‌کنند تا زمینه‌های اجرایی شدن این توافقات را فراهم کنند.
 
اعلمی فریمان به واکنش رسانه‌های غربی در خصوص سفر رئیس جمهور کوبا به ایران اشاره کرد و گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که توجه آن‌ها به این رویداد دیپلماتیک عمدتا متوجه صبغه سیاسی آن بود، اما واقعیت آن است که با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور در حوزه‌های فنی، بازرگانی، انرژی و پتروشیمی تهران و هاوانا می‌توانند سطح تعاملات خود را افزایش بدهند.
 
وی یکی از مهمترین عوامل تسریع در روند اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در این دیدار‌ها را فعالتر شدن بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: در این حوزه علاوه بر اینکه دولت باید عزم بیشتری در عرصه فرصت سازی و بسترسازی نشان دهد بخش خصوصی هم باید ضعف بدنه کارشناسی خود را نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و امکانات حوزه کشور‌های آمریکای لاتین مثل کوبا، ونزئلا، کلمبیا، شیلی و برزیل مرتفع کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها