ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در امور فلسطین در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

جنایات اسرائیل عامل عملیات هفتم اکتبر

مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند که صدها نفر در حمله ددمنشانه رژیم کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی به مدرسه الفاخوره در جنوب غزه  به شهادت رسیده‌اند. این مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، به یکی از پناهگاه‌هایی تبدیل شده که بسیاری از شهروندان غیرنظامی فلسطینی به آن پناه برده بودند.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۹۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
این مدرسه در اردوگاه پناهندگان جبالیا واقع شده‌بود. در خصوص جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و سکوت سازمان‌های بین‌المللی در قبال آن، گفت‌وگویی با پروفسور ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در امور فلسطین و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.  وی در این گفت‌وگو با اشاره به عملیات طوفان الاقصی که در هفتم اکتبر توسط نیروهای مقاومت انجام شد، ریشه این عملیات را در چند دهه جنایات صهیونیست‌ها می‌داند. وی با اشاره به تلاش تل‌آویو برای مظلوم‌نمایی می‌گوید: آنها از توان تبلیغاتی و رسانه‌ای خود درخصوص این روایتگری استفاده کردند اما دنیا این روایت را نپذیرفته‌است. 

بار دیگر شاهد جنایات رژیم‌صهونیستی در بمباران مدرسه الفاخوره در جنوب غزه هستیم. همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم، حتی مکان‌های تحت نظارت و سازماندهی سازمان ملل متحد و پناهگاه‌های عمومی نیز در جنوب و شمال غزه از شر حملات تل‌آویو در امان نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟
در ابتدا باید اشاره‌ای به مبنای این جنایات و توجیهات اسرائیل در این خصوص داشته‌باشیم. صهیونیست‌ها مدعی هستند این اقدامات وحشیانه و نسل‌کشی آشکار فلسطینیان، واکنشی در برابر عملیات هفتم اکتبر (طوفان‌الاقصی) است و آنها حق دارند به بهانه مواجهه با حماس، همه فلسطینیان را هدف قرار دهند. حال آن‌که اساسا عملیات هفتم اکتبر در واکنش به جنایات اسرائیل صورت گرفت. پس بحران جاری در نوار غزه، مبدا و نقطه آغازی به نام عملیات هفتم اکتبر نداشته و ما با حجمی از جنایات صهیونست‌ها در طول سال‌ها و دهه‌های پس از جنگ ۱۹۶۷ (اعراب و اسرائیل) مواجه هستیم. اما تل‌آویو تلاش کرد پس از وقوع عملیات هفتم اکتبر خود را مظلوم جلوه دهد. آنها (صهیونیست‌ها) از توان تبلیغاتی و رسانه‌ای خود درخصوص این روایتگری استفاده کردند اما دنیا این روایت را نپذیرفته‌است. اسرائیل نمی‌تواند خود را قربانی عملیات هفتم اکتبر معرفی کند؛ زیرا قبل از آن، سال‌ها دست به جنایت علیه فلسطینیان زده‌است. 
 
مقامات رژیم‌صهیونیستی، نسبت به مواضع گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در محکومیت نسل‌کشی در غزه شدیدا موضعگیری کرده و حتی گوترش و جایگاه وی را تهدید کردند. تحلیل شما از تهدید یک سازمان بین‌المللی توسط تل‌آویو چیست؟
خواسته اسرائیل این است که بتواند بدون هیچ‌گونه محدودیت و اعتراضی دست به جنایت و نسل‌کشی در غزه بزند و هیچ بازیگر و سازمانی نیز معترض آن نشود. از این رو حتی ساده‌ترین اعتراض‌ها را نیز از سوی سازمان ملل متحد و دبیرکل آن تحمل نمی‌کند. ضمن آن‌که مواضع اخیر گوترش در محکوم کردن جنایات اسرائیل، تصویرسازی تل‌آویو از عملیات طوفان‌الاقصی و تلاش برای سانسور آنچه را که منجر به وقوع این عملیات شده، به چالش می‌کشد. در اینجا تاکید می‌کنم اسرائیل با توجه به تجاوزات شدید و متنوع خود علیه مردم در سرزمین‌‌های اشغالی فلسطین به ‌ویژه در غزه و همچنین در سرزمین‌‌های اشغالی در کرانه باختری و بیت‌المقدس، خود آغازگر ماجرا بوده‌است. 
 
به تلاش رژیم صهیونیستی برای ارائه تصویری مخدوش و نادرست به افکار عمومی دنیا اشاره کردید. موضوعی که تنها اختصاص به جنگ غزه ندارد و سال‌هاست این روال ازسوی تل‌آویو پیگیری می‌شود. چرا افکارعمومی چنین روایتی را نپذیرفته‌اند؟
اخیرا در یکی از مقالات تاکید کردم که بالن ساخته شده توسط اسرائیل که با هدف دستکاری گفتمان جهانی به سود نسل‌کشی در غزه صورت گرفته‌بود، سوراخ شده‌است. افزایش اعتراضات جهانی در همه کشورها در مخالفت با نسل‌کشی و جنایات رژیم  اشغالگر در نوار غزه نشان‌دهنده همین حقیقت است. اسرائیل مطابق روال معمول، تلاش خود را برای دستکاری و تحریف افکار عمومی صورت داد و حامیان آن (دولت‌های غربی) نیز از تل‌آویو در این مسیر حمایت کردند اما این روایتگری با مخالفت ملت‌های دنیا مواجه شده‌است. اکنون توصیف ملت‌های دنیا از اسرائیل تقریبا واحد است. این‌که رژیم  صهیونیستی بازیگری است که حقوق بین‌الملل، اقتدار سازمان ملل متحد یا اخلاق مشترک برایش آزاردهنده است و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها نیز رویکرد ذاتی آن را نشان می‌دهد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها