انسان‌ها همواره از عوامل محیطی چه دوست و هم‌صحبت و چه فیلم و ابزار بصری و مجله و روزنامه وعکس ثابت و متحرک تاثیرپذیری غیرقابل انکار دارند. در بسیاری از اوقات یک فرد بدون دقت و توجه، حرف‌زدن و تکیه‌کلام حتی لهجه هم‌صحبت خود را پذیرفته و رفته‌رفته در ضمیرش نهادینه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۷۶۰
نویسنده دکتر مجید ابهری - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
 
در یک پژوهش که از بزهکاران جوان به‌عمل‌آمد این افراد که بین ۱۴تا ۱۷سال داشتند گفتند رفتار‌های نادرست اعم عبارات کلامی و دشنام، طرز غذاخوردن و نحوه نشست‌وبرخاست را از دوستان و همنشینان خود فراگرفته‌اند. یک پسر۱۲ساله نحوه قتل دوست ۱۰ساله‌اش را از یک سریال تلویزیونی آموخته بود و به‌عنوان تمرین آن‌را درمورد دوستش به اجرا درآورده است. درهمان پژوهش که بین ۲۵۰ نوجوان و جوان و ۸۵ زن و مرد ۲۰ تا ۳۵سال به اجرا درآمد، حدود ۲۲۰نفر آرزو می‌کردند کاش جای دوستان خود بودند. براساس داده‌های علمی در علوم رفتاری تصاویر بصری و دیداری در فهرست عوامل موثر برتغییرات رفتاری قرار دارند. تعداد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان که مرتکب جنایت یا سرقت شده‌اند گفته‌اند که بعد از تماشای یک فیلم حاوی نکات یادشده دچار هیجان‌های روحی و عصبی شده و دست به سرقت یا قتل زده‌اند.
دربین ۲۵۰زن متاهل در طیف سنی ۱۸تا۲۵سال که وارد روابط موازی جنسی شده‌اند، ۹۵نفر آنها اظهارداشته‌اند براثر تماشای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای تحریک‌شده و دست به چنین حرکاتی زده‌اند. ممکن است بعضی از عزیزان برعرایض اینجانب خرده بگیرند که سلامت یا انحراف رفتاری وی در دست خود ایشان است؛ بله، این ادعا کاملا درست است اما چند درصد مردها یا بانوان ما در مسیر تندباد انحراف قرار‌دارند؟
انسان ازنظر ماهیت ذهن و نهاد فکری‌اش به انحراف گرایش داشته و به هدایت تمایل دارد. متاسفانه بسیاری ازخانواده‌ها بدون توجه به شرایط سنی و آمادگی فرزندان‌شان نسبت به انحرافات جنسی آنها کم‌توجه هستند. لازم است خانواده‌ها برای فرزندان مخصوصا پسران بدون توجه به مادیت و شرایط تشریفاتی زندگی و گزاف آستین همت بالا زده ومقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها