۲۴ساعت حساس پیش‌روی داورزنی و فدراسیون

والیبال در آستانه تعلیق

والیبال ایران ساعات و شبانه‌روز سرنوشت‌سازی را در پیش دارد. خطر جایی در نزدیکی فدراسیون والیبال است، خطری بسیار بزرگ و دردسرساز به نام تعلیق. قرار بود مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال امروز دوشنبه ۲۹ آبان ماه برگزار شود اما این مجمع به زمان دیگری موکول شده است.
کد خبر: ۱۴۳۱۶۷۳
 
چیزی که به نظر می‌رسد دلخوری پولادگر، معاونت وزارت ورزش و جوانان را به دنبال داشته است. او در این رابطه تا حدودی به شکل کنایه‌آمیزی صحبت کرده است. از سویی دیگر داورزنی هنوز مشخص نکرده این مجمع انتخاباتی قرار است چه زمانی برگزار شود. البته او قطعا خطر بزرگ را هم مد نظر دارد: تعلیق والیبال. 
   
موضع مشخص فدراسیون جهانی
فدراسیون جهانی والیبال به هیچ عنوان در رابطه با برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها و نحوه انتخاب رئیس جدید یا ابقای قبلی کوتاه نمی‎آید. به محض این‌که نشانه‌‌هایی مبنی بر دخالت‌های غیر مربوط دراین روند مشاهده شود آن‌گاه به سرعت همه چیز به تعلیق نزدیک می‌شود. تعلیق در ورزش ایران داستانی تکراری و ملال‌آور است. هرچند وقت یک بار این خطر بزرگ سراغ یکی از رشته‌های ورزشی می‌آید، آن را می‌بلعد و به همین سادگی تا مدت زمانی کوتاه یا بلند امکان هر‌گونه فعالیت بین‌المللی را از آن رشته می‌گیرد. حالا والیبال است و این خطر اجتناب‌ناپذیر. اما حتما داورزنی یک فکری به حال اینجای کار کرده است. 
   
خطر بزرگ نزدیک می‌شود
آن‌قدر خطر تعلیق جدی است که دلخوری وزارت ورزش از فدراسیون والیبال شاید اصلا به نظر نیاید. به هرحال به نظر می‌رسد پولادگر بابت این‌که فدراسیون والیبال بدون هماهنگی تاریخ برگزاری مجمع یا موکول کردن آن به زمان دیگری را اعلام کرده، دلخور به نظر می‌رسد. ریاست محمدرضا داورزنی امروز دوشنبه ۲۹ آبان ماه بر فدراسیون والیبال به پایان می‌رسد و اگر اقدامی فوری و عاجل در برگزاری مجمع انتخاباتی یا انتخاب سرپرست جدید صورت نگیرد آنگاه والیبال باید با تمام وجود این خطر بزرگ را حس کند. به خصوص ‌که فدراسیون جهانی والیبال یا همان FIVB کوتاه بیا نیست. این نهاد بزرگ ورزشی تاکید فراوان روی این موضوع دارد که به هیچ عنوان دولت‌ها حق دخالت در انتخابات ریاست فدراسیون و مجامع انتخاباتی را ندارند. پیش از این سختگیری‌های شدید FIVB شامل حال فدراسیون‎های هند و فیلیپین شده و این دو کشور را تعلیق کرده است. حالا وضعیتی که در والیبال به وجود آمده نیز می‌تواند فدراسیون والیبال ایران را به سرنوشت فدراسیون‌های مشابه هند و فیلیپین دچار کند. در ابتدا مجمع هر فدراسیون، بعد هیات مدیره و در نهایت ریاست فدراسیون حق دارند در رابطه با والیبال آن کشور تصمیم بگیرند و اگر دولت‌ها بخواهند چنین کاری انجام بدهند قطعا یک نتیجه دارد: تعلیق. 
   
داورزنی بازنشسته نیست؟ 
نکته بسیار مهم این که امروز در حالی ریاست داورزنی بر فدراسیون والیبال به طور قانونی به اتمام می‌رسد که یک سری عدد و رقم درباره او، سن و سالش و همچنین بازنشستگی اووجود دارد. نخست این‌که داورزنی به مدت ۴۴ سال خدمت کرده است. بنابراین او از مرز بازنشستگی خیلی وقت است که عبور کرده. دوم این‌که بر اساس تبصره‌های متنوع و گوناگون او با نظر عالی‎ترین مقام اجرایی می‎تواند تا ۶۵سالگی و با ۳۵سال سابقه خدمت کند. به این ترتیب داورزنی دوسال دیگر وقت دارد در والیبال یا اصلا ورزش حضور داشته باشد چرا که اکنون ۶۳ساله است. مهلت خدمت داورزنی در دو دولت تمدید شده است. او اکنون بازنشسته محسوب نمی‎شود و می‎تواند هنوز حضور داشته باشد. 
   
فرصت طلایی حضور در آسیا
حالا که ریاست داورزنی امروز به پایان می‎رسد حداقل باید یک سرپرست موقت انتخاب شود. طبق تبصره یک ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست را تعیین کند. دراین میان تصمیم‌گیری وزارت ورزش در این باره حیاتی است. با توجه به این‌که داورزنی سال آینده انتخابات ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا را در پیش دارد و به هیچ عنوان نمی‎‌خواهد این فرصت طلایی را از دست بدهد قطعا باید رئیس فدراسیون یا حداقل سرپرست باقی بماند در غیر اینصورت شانسی برای حضور در انتخابات ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا نخواهد داشت. اما به هرحال ۲۴ ساعت آینده خیلی مهم است. این ۲۴ساعت می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمی در رابطه با تعلیق والیبال ایران درهفته‌های آینده شود. وزارت ورزش در حساس‌ترین موقعیت ممکن قرار دارد و انتخاب سرپرست و دخالت نکردن دولت  در این انتخابات موضوعاتی است که اصلا نباید در آن اهمال شود. وگرنه والیبال می‌ماند و حسرت‌های بزرگی که ممکن است حداقل یک سال این رشته ورزشی را زمینگیر کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها