معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: خانواده نقش بسیار مهمی در مطالعه دارد. متاسفانه مطالعه در والدین، آسیب های متعددی بر پیکره جامعه، نسل جوان و نوجوان وارد می کند؛ بخش قابل توجهی از والدین از سواد لازم در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برخوردار نیستند که دلایل مختلفی دارد، شاید هر خانواده مشکل خاص خود را داشته باشد اما مطالعه یک ضرورت است.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۸۴

 به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، عبدالله افرازه شهاوند پیش از ظهر امروز23 آبان ماه در مراسم رونمایی از پویش «اهدای کتاب، احیای زندگی» و اهدا 5 هزار و 500 نسخه کتاب توسط شرکت بهره برداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق خوزستان به کتابخانه های عمومی، اظهار کرد: اتفاقاتی که در غزه در حال رخ دادن است را نباید فراموش کنیم و گذر زمان نباید این موضوع را به یک عادت تبدیل کند بلکه دولت ها و ملت ها باید روز به روز بر حساسیت، مداخله گری و حمایت خود بیفزایند و این جنایت ها و نسل کشی ها را محکوم کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: اشغالگری در خون غربی ها وجود دارد و آن ها بزرگ ترین جنگ های تاریخی را در چند قرن اخیر راه اندازی کرده اند و چند ده میلیون انسان کشته شده است که کار خود را در غزه تمام کردند و دیگر چیزی از دست ندادند در واقع چیزی برای از دست دادن نداشتند.

وی اضافه کرد: کودک کشی آن ها هم مساله تازه ای نیست و این را هم در کارنامه قبلی خود داشته اند؛ امیدواریم هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند که البته بارها گفته ام همانطور که مقام معظم رهبری وعده داده اند عمر اسرائیل تمام است و حاج قاسم هم فرموده اند، به زودی به دست جریان شیعی تعیین تکلیف خواهند شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: خداوند در قرآن و ائمه در روایت، انسان ها را بر اساس شاخصه هایی دسته بندی می کنند. یکی از معیار و ملاک هایی که خداوند در قرآن، انسان را براساس آن دسته بندی کرده این است که بین انسان هایی که می دانند و آن هایی که نمی دانند تفاوت قائل شده است.

شهاوند ادامه داد: در قرآن اشارات متعددی وجود دارد، در صبحت بزرگان و در روایات هم آمده است که ائمه بین انسان های عالم و با دانش فرق گذاشته اند، یعنی دانستن یک فضیلت برجسته است که بین انسان ها تقسیم بندی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه مطالعه یکی از مهم ترین راه های افزایش دانش و آگاهی است، تصریح کرد: در مقاله ای بیش از 35 فایده برای مطالعه در زندگی فردی و اجتماعی ذکر شده است، به جز تاثیرات روحی، روانی، فردی و اجتماعی بر جسم انسان، کنترل استرس و اعتماد انسان هم تاثیر می گذارد.

سرانه مطالعه در کشور پایین است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان عنوان کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور پایین است و این تنها مختص خوزستان نیست که دلایل متعددی دارد اما دستگاه های رسمی و غیر رسمی، دولتی و غیردولتی باید کارهایی انجام دهند تا این وضعیت تغییر کند و مردم بیشتر به مطالعه روی بیاورند.

شهاوند ادامه داد: باید از هر فرصت و مناسبتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده شود همانطور که از ظرفیت اربعین، عید نوروز و .. استفاده می شود یا جشنواره هایی که برگزار می شود. در واقع به جز کارهای روزمره ای که برای ترویج مطالعه و کتابخوانی انجام می دهیم باید مناسبت های متفاوت پیدا کرده و با استفاده از آن ها به افزایش سرانه مطالعه کمک کنیم.

نقش مهم خانواده در فرهنگ مطالعه

وی با بیان اینکه خانواده نقش بسیار مهمی در مطالعه دارد، تصریح کرد: متاسفانه مطالعه در والدین، آسیب های متعددی بر پیکره جامعه، نسل جوان و نوجوان وارد می کند؛ بخش قابل توجهی از والدین از سواد لازم در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برخوردار نیستند که دلایل مختلفی دارد، شاید هر خانواده مشکل خاص خود را داشته باشد اما مطالعه یک ضرورت است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: امروز شاهد آسیب های اجتماعی، تربیتی و فرهنگی در دانش آموزان هستیم زیرا والدین نقش آفرینی نمی کنند و این هم ناشی از مطاله پایین و عدم برخورداری از دانستن است که توانایی تربیت درست را ندارند لذا باید مطالعه اجمالی را داشته باشند.

شهاوند اضافه کرد: خانواده ها حتی می توانند در ترویج مطالعه کمک کنند، با فرزندان خود همخوانی فرهنگی داشته باشند، کتاب بخوانند تا فرزندان آن ها کتاب خواندن یاد بگیرند لذا در این امر خانواده ها بسیار تاثیرگذار هستند.

وی گفت: نظام آموزشی اعم از مدرسه، دانشگاه، کانون پرورشی فکری و سایر موارد باید برنامه ای ترتیب دهند و راهکارهای مختلفی اجرا کنند که دانش آموزان و دانشجویان به سمت مطالعه بیشتر روی بیاورند. متاسفانه در این خصوص فقط دستگاه های متولی مثل نهاد کتابخانه ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می کند در صورتی که همه باید بیایند چرا که ترویج کتاب و کتابخوانی مختص یک سازمان و نهاد نیست بلکه هم افزایی همه را می طلبد تا این مساله توسعه پیدا کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: در کنار این دستگاه ها، رسانه ها ظرفیت بسیار بالایی هستند به خصوص امروز که اکثر مردم به ویژه جوان ها و نوجوان ها در این فضا قرار دارند؛ همچنین شهرداری و کتابخانه ها باید در سطح شهر و در نقاط پرتردد مثل مراکز خرید، مراکز پزشکی، مساجد و حسینیه ها ایستگاه کتابخوانی راه اندازی و به مردم اطلاع رسانی کنند.

شهاوند با بیان اینکه کتابخوانی ربطی به شهر و روستا ندارد، تصریح کرد:بسیاری از انسان های با فضیلت از روستا تربیت پیدا کرده و اکنون استاد دانشگاه، مدیر و وزیر شده اند و در واقع بخش عمده ای از این اشخاص فرزند روستا هستند پس ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که متناسب با این ظرفیت ها باید کتاب و محتوا در اختیار آن ها قرار داده شود.

وی با اشاره به نقش اساسی دولت ها در بحث مطالعه، گفت: همه دستگاه ها باید در حوزه احداث زیرساخت ها، توسعه کتابخانه ها و مراکز مطالعه، تقویت کتابخانه ها، اهدا کتاب و سایر مسائل این چنینی کمک کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها باید جریان کتابخوانی را به اقشار مختلف بکشاند همانطور که در این خصوص زحمت کشیده و حتی در حوزه عشایر برنامه های خوب کتابخوانی و جشنواره برگزار کرده اند اما لازم است این برنامه ها تقویت شود.

شهاوند گفت: هزینه های چاپ کتاب کاری است که در وزارت فرهنگ و ارشاد باید انجام شود، اگر می گوییم مردم کتاب بخوانند  باید کتاب ارزان هم در اختیار آن ها باشد وگرنه به سراغ فضای مجازی و مطالعات الکترونیکی می روند. از آن جایی که تاثیراتی که انسان در ارتباط با کتاب پیدا می کند با مطالعه الکترونیک فرق دارد پس حتما باید کمک شود که با هم افزایی هم در حوزه خانواده و مدرسه، فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهیم.

براساس این گزارش؛ سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار « آینده خواندنی است » از 23 تا 30 ابان ماه برگزار می شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها