اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ تا پایان مهر ماه شش نفر بر اثر مسمومیت به دنبال استنشاق گاز منواکسید کربن در استان جان باختند که از این تعداد چهار نفر مرد و دو نفر زن بوده اند. این تعداد در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بود.
کد خبر: ۱۴۲۹۶۵۱
نویسنده اسدالله ابراهیمی

 مدیر کل پزشکی قانونی، در گفتگو با خبرنگار جام جم ،با اعلام این آمار گفت:  متاسفانه هر ساله در نیمه دوم سال شاهد افزایش آمار مسمومیت ناشی استنشاق گاز منواکسید کربن هستیم که اکثرا قابل پیشگیری هستند.

دکتر نورس افزود: در سال گذشته نیز از کل یازده نفر جان باخته مسمومیت با گاز منواکسید کربن، شش نفر در نیمه دوم سال جان باخته اند.

 
وی با هشدار در خصوص آمار نیمه دوم سال افزود: به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی تأکید و به هم میهنان توصیه می شود در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش این وسایل توجه کنند. 


لازم به ذکر است مرجع ارائه آمار جانباختگان و تعیین علت فوت در قربانیان مسمومیت با گاز منواکسید پزشکی قانونی است و بررسی این امر در آزمایشگاه های تخصصی پزشکی قانونی انجام می شود و در همان روز نتیجه آزمایش مشخص می شود. 
 
 سئوال خبرنگار جام جم  : در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟ 

دکتر نورس در پاسخ به این سوال گفت :در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن ها را از محیط خارج کنید. ورودی گاز را بسته و درب و پنجره را باز کرده و پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگیرید.علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

وی افزود باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد. / خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی



 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها