گزارش «جام‌جم» از تنش میان وزارت صمت و فولادسازان به‌دلیل ابلاغ مصوبه عوارض صادراتی

زنجیر تعرفه بر پای صادرات فولاد

«جام‌جم» از میزان صادرات آهن و فولاد ایران در ۷ماهه سال جاری گزارش می‌دهد

صادرات آسان فولاد سخت

صنایع مختلف به‌خصوص صنعت فولاد، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و بازار سرمایه ایفا می‌کند. درواقع رشد اقتصادی زمانی توسعه را رقم خواهد زد که تاثیرات آن در ساختار تولید داخلی مشخص باشد. بر همین اساس نیز ارتباط مستقیمی میان رشد اقتصادی کشورها و توسعه صنعت فولاد آنها وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۲۹۵۱۰
نویسنده محمد‌حسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
فولاد، دومین ارزآور غیرنفتی ایران پس از پتروشیمی محسوب می‌شود. فولاد سهم ۵.۵درصدی در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را داشته و زنجیره این محصول نیز سهم ۱۴درصدی در ارزآوری را به خود اختصاص داده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محصول تحریم ناپذیر است و ارزآوری مناسبی برای کشور دارد. در این گزارش به جزئیات صادرات هفت‌ماهه فولاد پرداخته‌ایم.
مجموع صادرات آهن و فولاد کشور در هفت‌ماهه سال‌جاری با ثبت حجم ۷.۱میلیون تن، رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. تیرآهن یکی از محصولاتی است که دربسیاری ازموارد کاربرد دارد. بررسی حجم و ارزش صادرات این محصول نشان می‌دهد حجم صادرات این محصول در هفت‌‌ماهه سال‌جاری ۱۱۰هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش صادراتی این محصول در همین مدت ۶۱میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۱درصد افزایش داشته‌ است. 
     
بازار داغ  ورق گرم
نگاهی به وضعیت حجم صادرات ورق‌های گرم حاکی از میزان ۲۳۲هزار تن در هفت‌ماهه سال‌جاری است. این موضوع درحالی‌است که مقایسه حجم صادرات ورق گرم به نسبت مشابه سال گذشته، حدود ۶۵درصد رشد داشته است. همچنین ارزش صادرات ورق گرم در هفت‌ماهه سال‌جاری ۱۴۳میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸۸درصد رشد داشته است.  وضعیت محصولاتی همچون بیلت و بلوم و اسلب، نسبت به دیگر محصولات فولادی و آهنی کمی متفاوت است. حجم صادرات بیلت و بلوم در هفت‌ماهه سال‌جاری ۳۰۲۱هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۱درصد رشد داشته است. ارزش صادراتی این محصول نیز در همین مدت یک‌میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲.۹درصد رشد داشته است. همچنین حجم صادرات اسلب در مدت مذکور ۱۲۰۹هزار تن اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰.۶درصد رشد داشته است. ارزش صادراتی این محصول نیز در هفت‌ماهه سال‌جاری ۵۹ میلیون دلار ثبت شده که از رشد ۲۰.۶درصدی حکایت دارد. حجم صادراتی آهن اسفنجی نیز در مدت هفت‌ماهه سال‌جاری ۱۰۰۶هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۵.۴درصد رشد داشته است. همچنین ارزش صادراتی آن در همین مدت ۲۵۴میلیون دلار اعلام شده که رشد ۲۳۴.۲درصدی را نشان می‌دهد.  حجم صادرات گندله و کنسانتره سنگ‌آهن طی هفت‌ماه سال‌جاری به ترتیب ۵۴۶۹ و ۴۰۴۲هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲۵ و ۶۸۳.۳درصدی را حاکی است. همچنین ارزش صادراتی این دو محصول در همین مدت به‌ترتیب ۵۴۴ و ۳۵۷میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد۷۲ و ۴۸۵.۲درصدی را روایت می‌کند. حجم صادرات کل مقاطع تخت فولادی در هفت‌ماه سال‌جاری ۲۷۱هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴۸درصد رشد داشته است. همچنین ارزش صادرات این محصولات در همین مدت ۱۷۷میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد رشد داشته است. حجم صادرات فولاد میانی نیز در هفت‌ماه سال‌جاری ۴۲۳۰هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۹درصد رشد داشته است. ارزش صادراتی این محصول نیز در همین مدت ۲۰۹۸میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷.۴درصدی داشته است. 
     
فولاد، از محصولات تحریم‌ناپذیر است
یکی از موضوعاتی که سال‌های سال اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده، بحث تحریم‌ها بوده است. این موضوع درحالی‌است که همواره نوک‌پیکان این تحریم‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به سمت اقتصاد بوده و سعی بر مختل‌کردن سیستم اقتصادی کشور داشته است.  تشدید تحریم طی سال‌های اخیر مشکلات و محدودیت‌هایی را برای تولیدکنندگان مختلف کشور ایجاد کرد اما هیچ‌گاه نتوانست به صنعتگرانی که حیات خود را درگیر اقتصاد شرطی نکردند، آسیب بزند. این موضوع درحالی‌بوده که این صنعتگران طی این سال‌ها نه‌تنها تولید خود را حفظ کردند بلکه روندی رو به رشد نیز داشتند. صنعت فولاد نیز از این موضوع مستثنا نبوده و توانسته است با رشد خود طی سال‌های اخیر، موجب توسعه اقتصاد کشور نیز شود. برهمین اساس نیز می‌توان مدعی بود که این صنعت تحریم‌ناپذیر بوده و هرگاه تحریم‌های آمریکا موجب اختلال در درآمدزایی نفتی کشور شود، این صنعت می‌تواند به یاری دولت آمده و از عقب‌ماندگی اقتصادی جلوگیری کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها