بی‌آبی و کم‌آبی دیگر یک سوژه رسانه‌ای برای روزنامه‌ها نیست. این موضوع اگرچه در تابستان‌ها بیشتر به‌چشم آمده اما رد آن را حالا می‌توان در فصولی که شهره به بارش‌هاست هم حس کرد. قصه کمبود آب و تداوم خشکسالی‌ها باعث شده ماجرای مدیریت منابع آبی اهمیتی صدچندان بیابد و ماجرای کمبود آب دیگر از بحث‌های ژورنالیستی راهش را به خانه‌ها و میان گفته‌های روزمره شهروندان باز کند.
کد خبر: ۱۴۲۹۳۰۰
حالا و در میانه فصل پاییز که انتظار بارش‌های بسیاری می‌رود، ایستاده‌ایم و خبرها حکایت از تداوم کمبود بارش‌ها دارد. همین چند روز پیش بود که اعلام شد ۸۲ درصد مخازن سدهای پنجگانه تهران خالی است. اما باران‌های گاه و بی‌گاه به‌ویژه در پنج استان شمالی برخی را امیدوار به بهبود وضعیت کرده است، آن‌قدر که پیش‌بینی‌های اخیر از سوی برخی مراجع و کانال‌های هواشناسی نشان می‌دهد میانگین بارندگی در سال آبی پیش‌رو نسبت به پارسال وضعیت بهتری دارد. چنانچه آمارها نیز نشان می‌دهد، این میزان نسبت به سال پیش بیشتر شده اما باید درنظر داشت که این نسبت برای همه‌جا یکسان نیست و این موضوع همان نکته مهمی است که نشان می‌دهد سایه خشکسالی و کمبود منابع آب در ایران، همچنان جدی است. هرچند وضعیت بارندگی در ابتدای سال جدید آبی نشان می‌دهد شاید این سال می‌تواند بهتر از سال‌های گذشته باشد ولی باید درنظر داشت که همه این موارد در دسته احتمالات قرار دارد و هیچ چیزی قطعی نیست. به عبارتی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نسبت به سال پیش بهتر است اما در این پیش‌بینی‌ها، باید نکات زیادی را درنظر گرفت.
این ملاحظات زمانی‌ که با اطلاعات به‌دست آمده از شرکت مدیریت منابع آب ایران مقایسه در ارتباط گذاشت شود، نکات بسیار مهمی آشکار می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد از ۳۱استان کشور در سال آبی جدید، ۱۰استان هیچ میزانی از بارش را دریافت نکرده‌ است؛ ۹استان کمتر از ۵ میلی‌متر بارش داشته که به‌طور میانگین ۲.۳۹میلی‌متر بارش برای ۹ استان بوده است.
سه استان هم بین ۵ تا ۱۰میلی‌متر بارندگی، چهار استان بین ۱۰ تا۲۰میلی‌متر بارندگی و فقط پنج استان بین ۲۰ تا ۸۸.۵میلیمتر بارش داشته‌ است. نکته قابل‌توجه این‌که، استان مازندران با ۸۸.۹میلی‌متر، رکورد بارندگی را داشته و بعد از آن استان گیلان با ۸۸.۶میلی‌متر و سپس استان گلستان با ۶۱.۹ میلی‌متر، اردبیل با ۳۶.۴ و خراسان‌شمالی با ۲۳.۶میلی‌متر بیشترین بارندگی را داشته است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت فقط پنج استان نیمه شمالی کشور بیش از ۵۱درصد از بارش‌ها را به خود اختصاص داده است. ۲۷ درصد از کشور(۱۰استان) هیچ بارشی دریافت نکرده، ۹استان فقط ۲درصد، چهار استان ۱۳.۱۴ درصد و سه استان نیز ۶.۸درصد از بارش‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها