«جام‌جم» از جزئیات سفر استانی رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد

جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سفرهای استانی توسط رئیس‌جمهور منتخب مردم رونق گرفت. از‌جمله سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم، سفر به استان کردستان است. دور اول سفر رئیس‌جمهور به این استان در تیر ۱۴۰۱، ۱۸۰مصوبه با اعتبار ۱۵‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان را با خود به همراه داشت.
کد خبر: ۱۴۲۸۸۴۸
نویسنده محمد‌حسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
این موضوع در حالی است که بررسی این مصوبات نشان می‌دهد که به‌گفته محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور طی یک‌سال گذشته حدود ۶۰۰۰میلیارد تومان از این اعتبارات به‌صورت کامل به کردستان تخصیص یافته و بر همین اساس نیز عمده تصمیمات و تعهدات در دور اول سفر به این استان عملیاتی‌ و اجرایی شده‌ است. اکنون نیز با دور دوم سفر رئیس‌جمهور به این استان، مردم شاهد افتتاح بسیاری از پروژه‌ها خواهند بود که در ادامه این گزارش به آنها خواهیم پرداخت. یکی از پروژه‌های کلان که در سفر پیش‌رو رئیس‌جمهور اتفاق خواهد افتاد، اجرایی‌شدن پروژه راه‌آهن همدان‌ ــ سنندج بوده که پس از ۱۷ سال این استان را به شبکه ریلی متصل خواهد کرد. این پروژه که از سال ۱۳۸۵ و با اعتبار هزینه شده ۲.۴میلیارد تومان آغاز شده بود، به طول ۱۵۱‌کیلومتر است که قابلیت جابه‌جایی ۶۰۰‌هزار مسافر و سه میلیون تن بار در سال را دارد. گفتنی است که ارزش فعلی این پروژه هم‌اکنون ۱۶‌هزار میلیارد است که می‌تواند موجب اشتغال‌زایی ۹۵۰ نفر شود. این خط ریلی در گام اول تا سنندج و در گام دوم تا مرز باشماق ادامه خواهد داشت. همچنین شش ایستگاه در طول مسیر پیش‌بینی شده که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز شده و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج خواهد رسید.
     
فرودگاه سقز افتتاح می‌شود
یکی دیگر از پروژه‌های فراموش شده که حالا به همت دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید، پروژه فرودگاه سقز است. این پروژه که از سال ۱۳۸۲ با اعتبار هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی آغاز شده بود، حالا پس از ۲۰ سال و با ارزش ۲۰۰۰میلیارد تومان در سفر پیش‌رو رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید. البته این پروژه در روزهای پایانی دولت قبل به‌صورت نمایشی افتتاح شد اما به‌دلیل ناقص بودن زیرساخت‌ها، قابل بهره‌برداری نبود. گفتنی است، این کلان پروژه قابلیت تسهیل امدادرسانی در مواقع بحران و پر کردن خلأ پروازی شمال غرب کشور را دارد.
     
بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی، تحت پوشش پایاب سد گاران
از دیگر پروژه‌های کلانی که در سفر دو روزه رئیس‌جمهور به کردستان بهره‌برداری خواهد شد، شبکه پایاب سد گاران ناحیه عمرانی ۱ و ۲ است. این پروژه نیز از پروژه‌های فراموش شده‌ای محسوب می‌شود که آغاز آن مربوط به سال ۱۳۸۷ است. اکنون اما در سال۱۴۰۲ با ارزش۱۵۰۰میلیارد تومان توسط دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه می‌تواند ۲۷۰۰هکتار از اراضی پایاب سد گاران را تحت پوشش قرار دهد.
     
کردستان دیگر تشنه نیست
پروژه ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج یکی دیگر از پروژه‌های آبی بوده که از سال ۱۳۹۶ با اعتبار هزینه شده ۳۵۰ میلیارد تومان آغاز شده است. اکنون اما این پروژه نیز همانند سایر پروژه‌های کلان بر زمین مانده، به همت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ با ارزشی معادل ۷۰۰میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه علاوه‌بر تامین اشتغال ۳۰ نفر، می‌تواند ظرفیت ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز را به همراه داشته و جمعیت تحت پوشش تصفیه‌خانه را به ۷۰۰‌هزار نفر برساند.پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره و ۷۲روستای مجتمع اوباتو، ازدیگر پروژه‌های آبی است که سال ۱۳۹۱ آغاز اما به فراموشی سپرده شده است. اکنون اما این پروژه با ارزشی معادل ۲۰۰۰‌میلیارد تومان به همت دولت سیزدهم افتتاح خواهد شد و مشکل آب شرب شهر دیواندره را رفع خواهد کرد. گفتنی است که حدود ۵۱‌هزار نفر تحت پوشش این پروژه قرار خواهند گرفت. پروژه آبگیری از سد امیرآباد ــ رمشت نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم آبی استان کردستان محسوب می‌شود که حالا پس از ۱۴سال به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه که با اعتبار هزینه‌شده ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود، حالا ارزشی معادل ۷۰۰‌میلیارد تومان دارد و می‌تواند سالانه به میزان هشت میلیون متر‌مکعب آب را تأمین کند.پروژه ایستگاه پمپاژ بویین نیز یکی دیگر از پروژه‌های بر زمین مانده استان کردستان محسوب می‌شود. آغاز این پروژه که مربوط به سال ۱۳۸۸ است، حالا پس از ۱۴سال با ارزشی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه حاوی خطوط انتقال ۵/۲۲کیلومتری بوده و قابلیت ایجاد ظرفیت ۱۰هزار متر‌مکعب آب را دارد.یکی دیگر از پروژه‌های آبرسانی، پروژه آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد است که آغاز آن مربوط به اردیبهشت سال۱۳۸۸ می‌شود. این پروژه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده اما تا سال ۱۴۰۰ تنها حدود  ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اکنون اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه آبی پس از ۱۴ سال به مرحله بهره‌برداری رسیده و در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به کردستان افتتاح می‌شود.
     
افتتاح پست ۶۳.۲۰ کیلو ولت GIS سنندج
این پروژه نیز سال ۱۳۹۶ با اعتبار هزینه‌شده ۴۳۸میلیارد تومان با هدف تقویت شبکه فوق، جهت توزیع نیروی برق شهرستان سنندج، کاهش میزان خاموشی مشترکین و همچنین تأمین برق مشترکین جدید، آغاز شده بود. حالا پس از شش سال وقفه، این پروژه در سال ۱۴۰۲ با ارزشی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه شهرک صنعتی سنندج۴ نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به کردستان، افتتاح خواهد شد. این کلان پروژه که از سال ۱۳۹۶ با اعتبار هزینه‌شده ۲۵۰میلیارد تومان آغازشده، در کیلومتر۷جاده سنندج ــ کرمانشاه واقع است.  
پروژه سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره بانه
اهتمام ویژه دولت سیزدهم به پروژه‌های بر زمین مانده که به نوعی به فراموشی نیز سپرده شده‌اند، ستودنی است. این اتفاق نه‌فقط می‌تواند موجب دلگرمی مردم مناطق مختلف کشور شود، بلکه می‌تواند عملگرا بودن دولت را نیز نشان دهد. پروژه سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره بانه نیز از همان پروژه‌هایی است که پس از ۱۴سال به بهره‌برداری رسیده و می‌تواند موید بر عملگرایی دولت سیزدهم باشد. این پروژه که از سال ۱۳۸۸ و با اعتبار هزینه‌شده ۴۸میلیارد تومان آغاز شده بود، حالا در دولت سیزدهم با ارزشی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و قابلیت تأمین ۴۱۰۰ متر‌مربع فضای ورزشی را دارد. 
     
کام مردم شیرین شد
دغدغه مسکن یکی از دغدغه‌های مهم تمام مردم جامعه محسوب می‌شود که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود، سعی کرده به آن پاسخ دهد. هرچند که وعده رئیس‌جمهور مبنی‌بر ساخت چهار میلیون واحد مسکن طی چهار سال هنوز عملی نشده اما اهتمام دولت و وزارت راه‌و‌شهرسازی به این موضوع، خبر از دغدغه‌ آنها برای عملی‌شدن این وعده را می‌دهد. بر همین اساس نیز ساخت مسکن و روی کار آوردن طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت از اقدامات مهم دولت محسوب می‌شود. حالا نیز در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، قرار است ۵۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی اعم از ملی، روستایی، خودمالکی و فرسوده افتتاح شود.بررسی این موضوع نشان می‌دهدکه از این ۵۸۰۰واحد، ۵۰۰۰واحد روستایی، ۲۰۰ واحد ملی و ۶۰۰ واحد خودمالکی و فرسوده بوده که در سفر پیش‌روی رئیس دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهند رسید. گفتنی است که ۱۰۰۰میلیارد تومان وام نیز در حوزه مسکن در این استان پرداخت شده است. 

۱۳ پروژه مهمی که در سفر رئیس‌جمهور به غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد

پروژه راه‌آهن همدان ــ سنندج ، پس از ۱۷ سال
پروژه فرودگاه سقز پس از ۲۰ سال
ساختمان سد چراغ ویس سقز ، پس از ۲۰ سال
آب‌گیری از سد امیرآباد ــ رمشت، پس از ۱۴ سال
پروژه ایستگاه پمپاژ بویین پس از ۱۴ سال
تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره پس از  ۱۱ سال
پروژه جاده دیواندره ــ بیجار ،پس از ۱۲ سال
آبرسانی  به شهر سقز  از سد چراغ‌ویس پس از ۱۳ سال
پروژه سالن ورزشی بانه پس از ۱۴ سال
پروژه شهرک صنعتی سنندج پس از ۶ سال
شبکه پایاب سد گاران پس از ۱۵ سال
ارتقای کیفی تصفیه‌خانه سنندج پس از  ۶ سال
احداث پست  برق شهر سنندج پس از ۶ سال
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها