جنگ استقلال و پرسپولیس به شدت بالا گرفت

کلمات پوچ، بیانیه‌های تهی

واقعا هیچ کارش هم نمی‌توان کرد، دایره لغات به کار برده شده در فوتبال بسیار محدود است و البته مناسب به کار بردن در هر موقعیتی نیست اما بخش عمده اهالی فوتبال این را نمی‌دانند و گویا هرگز هم نخواهند فهمید. کلمات و جملاتی که به کار برده می‌شود بیشتر شبیه دعوایی سطح پایین و عاری از هرگونه منطق در میان افرادی بسیار کم سن و سال است. اما اینجا فوتبال ایران است و هر چیزی در آن جریان دارد.
کد خبر: ۱۴۲۸۴۲۲
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
در میان انبوهی از دعواهای کودکانه و رفتارهای خام و غیرمنطقی چیزی که در سال های اخیر به شدت رواج پیدا کرده مصاحبه های تند و تیز و انتقامی و صدور بیانیه‌های سرشار از تهی است که از این سو و آن سو بر سر فوتبال و هوادارانش آوار می‎شود. پرسپولیس و استقلال دوباره جنگ را آغاز کردند، جنگی کاغذی، رسانه‌ای و کلامی. هیچ ربطی هم به فوتبال ندارد. فقط انتقامی است و برای عقب نماندن از جواب. 

جرقه آتش‌زا
آغازگر این غائله شخصی است به نام علیرضا خانی، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال که بعد از برتری یک گله استقلال مقابل آلومینیوم اراک به چهارمین ضربه پنالتی اشاره کرد که در این فصل برای آبی‌ها گرفته نشد و گفت: «شما ببینید اتفاقات داوری چطور برای استقلال رقم می‌خورد و کار ما را برای امتیاز گرفتن سخت می‌کند ولی بعضی تیم‌ها به‌سادگی با اشتباهات داوری امتیاز می‌گیرند. 

یکی از رقبای ما تا الان 
۵ امتیاز به‌خاطر اشتباهات داوری گرفته است و من تعجب می‌کنم چطور به سازمان لیگ و فدراسیون حمله می‌کنند، بهتر بود حداقل از چیزی طلبکار نباشند و هروقت خواستند بیانیه علیه فدراسیون و سازمان لیگ بدهند، یاد اشتباهات داوری که به‌سودشان بوده بیفتند، الان اول لیگ است وآخر فصل مشخص می‌شوداین‌اشتباهات چقدرروی قهرمانی یک‌تیم اثر می‌گذارد.». 
این مصاحبه جرقه‌ای برای تولید مصاحبه‌ها وبیانیه‌های بعدی بود. خانی درواقع با این مصاحبه بنزین به آتش اختلافات ریخت. 
 
حرف‎های گنده‌تر از دهان
یحیی گل‌محمدی سرمربی سرخ ها هم بعد از دیدار پرسپولیس و ملوان که بدون گل تمام شد در واکنش به حرف‌های خانی پاسخی محترمانه نداشت.  او به جای این‌که موضوع را به باشگاه بسپارد با حرف‌هایی خارج از ادبیات برازنده به خانی و استقلال تاخت: «یک مقدار جایگاه افراد در فوتبال عوض شده و شاید بزرگ‌تر از دهنش صحبت کرده و بداند چه می‌گوید و به‌عنوان یک سخنگو یا نمی‌دانم چه کاره است در استقلال، باید بفهمد و بداند در مورد تیم بزرگ پرسپولیس و آدم‌هایی که اینجا کار می‌کنند، محترمانه صحبت کند. دفعه بعد یک جور دیگر باید جوابش را بدهم. باید دنبال کار خودش باشد. نمی‌خواهم یک چیز بگویم و بعدا پشیمان شوم؛ ولی مراقب حرف‌زدنش باشد.»
«مراقب حرف زدنش باشد»، «گنده تر از دهانش حرف زده»، «دفعه بعد یک جور دیگر جواب می‌دهم». اینها بخشی از پاسخ های گل محمدی است که البته همانطور که می‌بینید کاملا کودکانه به نظر می‌رسد. با دعوای آدم بزرگ ها نه، با دعوای چند بچه روبرو هستیم. 
 
ادامه جنگ کلمات
اما این هم پایان کار نبود. استقلالی‌ها انگار بیانیه را از قبل حاضر و آماده کرده بودند و انگار از قبل می‎دانستند گل‌محمدی در واکنش به حرف‌های خانی قرار است چه صحبت‌هایی را مطرح کند. به هر حال بیانیه جدیدی از سوی باشگاه استقلال صادر شد، بیانیه‌ای همانند همه آنچه که در سال‌های قبل و در بیانیه‌های قبل وجود داشته است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «گویا دلیل تساوی امشب تیم پرسپولیس مقابل ملوان، استقلال بوده، چرا که تعدادی از اعضای این تیم به طور هماهنگ و برنامه‌ریزی شده، به جای توضیح فنی درباره دلایل توقف‌شان، پای استقلال و مسئولانش را وسط کشیده‌اند.»  این بیانیه در بخش‌های دیگر به صحبت‌های گل‎محمدی و مسائل دیگری همچون دخالت در کاهش قرارداد بازیکنان می‌پردازد. اما این بیانیه هم پوچ و بی‌معنی است. مثل همه بیانیه‌ها، مثل همه مصاحبه‎ها. مثل همه حرف‎ها و داستان‌های موجود در فوتبال. چهره فوتبال با این بیانیه‌ها زشت و غیرقابل تحمل می‌شود. فدراسیون فوتبال هنوز به این نتیجه نرسیده که باید برای صدور هر گونه بیانیه و یا مصاحبه توهین‌آمیزی جریمه در نظر بگیرد؟ 

سیدعباسی: ما عقب افتادیم اینها علیه هم مصاحبه می‌کنند
داوود سیدعباسی پیشکسوت سرخابی‌ها درباره جنگ‌های کلامی و بیانیه‌ای قرمز و آبی صحبت‌هایی را مطرح کرد: 

من کاری ندارم به این‌که حق با کدامیک از دو باشگاه است و تقصیرکار کیست. این دو باشگاه مطرح باید به هم احترام بگذارند تا جامعه فوتبالی هم احترام یکدیگر را حفظ کنند.

از رقبای آسیایی عقب افتادیم و به جای آن که متحد شویم تا برابر تیم‌های آسیایی نتیجه بگیریم علیه یکدیگر مصاحبه می‌کنند و بیانیه می‌دهند.

​​​​​​​هواداران استقلال و پرسپولیس حق دارند درباره مسائل فنی تیم‌های‌شان برای همدیگر شاخ و شانه بکشند و کُری بخوانند ولی نباید وارد حاشیه شوند و به هم بی‌احترامی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها