گفت‌وگوی جام‌جم با دکتر کاوه مدنی، استاد مرکز سیاست‌ محیط‌زیست امپریال‌کالج لندن

سازگاری، کلید قفل کم‌آبی

«جام‌جم» از وضعیت منابع آبی کشور گزارش می‌دهد

کم‌آبی مهمان اقلیم‌های جهانی

سال آبی ۱۴۰۲ ــ ‌۱۴۰۱ از اوایل پاییز آغاز شده که آمار بارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت مناسبی در زمینه آب نداریم. سخنگوی صنعت آب کشور با تأکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی گفت: در صورت تحقق کامل اهداف این برنامه در فاز اول حدود ۱۲‌میلیارد مترمکعب از برداشت از منابع آب کشور کاهش می‌‌یابد.
کد خبر: ۱۴۲۷۵۰۱

فیروز قاسم‌زاده، افزود: در این صورت، اهداف تعریف شده این برنامه از جمله برنامه‌ریزی برای تدوین الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی، تحویل حجمی آب، اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از اضافه‌برداشت منابع آب زیرزمینی، پیاده‌سازی الگوی مصرف بهینه، فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف آب تحقق می‌یابد.
سخنگوی صنعت آب کشور از تقویت نظارت بر اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: بر همین مبنا در جلسات هفتگی معاون آب و آبفای وزارت نیرو با استان‌ها، ضمن کنترل عملکرد آنها، شناسایی میزان انحراف از برنامه و چاره‌اندیشی برای تحقق اهداف طرح در استان‌ها در این جلسات پیگیری می‌شود.
قاسم‌زاده افزود: یکی از اقدامات مؤثر با هدف کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی که همسو با اهداف سازگاری با کم‌آبی دنبال می‌شود، مدیریت توامان آب و برق و کنترل اضافه‌برداشت چاه‌ها از طریق کنترل‌پذیری کنتورهای برق منصوبه روی چاه‌های برقدار است که به‌صورت جد در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم در یک‌سال اخیر فراهم شده است.
سخنگوی صنعت آب کشور بیان کرد: از طریق همین اقدام، نزدیک به ۷۰‌درصد حجم برداشت چاه‌های مجاز کشاورزی قابل رصد و کنترل خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده، در تعامل با صاحبان پروانه چاه‌ها، میزان اضافه‌برداشت به آنها اطلاع‌رسانی و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف به میزان مندرج در پروانه ارائه خواهد شد. البته تداوم برداشت مازاد و عدم توجه به راهکارهای ارائه شده، می‌تواند به قطعی موقت برداشت آب نیز منجر شود‌.
     
کم آبی پابرجاست
یک کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران گفت: وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیل بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیمات مقطعی اتخاذ نکنیم.
امین فضل‌کاظمی با اشاره به تعریف اقلیم گفت: در اقلیم جدید باید به این نکته توجه شود که تفکیک بارش فصل‌های ما چگونه است، زیرا سال‌های آینده بارش‌های فصلی شدیدتر خواهد شد و بارش‌های پهنه‌ای کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که در پنج سال گذشته علاوه بر تجربه خشکسالی بی‌سابقه، دو سال بسیار پربارش را نیز به تجربه رساندیم، بیان کرد: باید این را باور کنیم که وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیل بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیمات مقطعی اتخاذ نکنیم.
کاظمی تصریح‌ کرد: اکنون با انتقال آب بین حوزه‌ای توانسته‌ایم مشکل را تا حدودی برطرف کنیم اما این راه‌حل هم دارای محدودیتی است و باید این نکته را مدنظر قراردهیم که ما دارای یک اقلیم با ظرفیت محدود هستیم و این اقلیم قابل دستکاری نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها