گفت‌وگوی چاردیواری با بانوی کارآفرینی که توانسته برای ۲۰۰زن خانه‌دار و زندانی شغل ایجاد کند

ریسندگی برای چرخاندن چرخ زندگی

اگر بخواهیم فهرستی از مشاغل خانگی تهیه کنیم، بی‌تردید فهرستی بلند‌بالا خواهد شد! تنوع کارهایی که می‌توان به‌عنوان مشاغل خانگی انجام داد زیاد است. از کارهایی متکی بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مانند برنامه‌نویسی و کارهای گرافیکی گرفته تا کارهای سنتی مثل قالیبافی و پشم‌ریسی!‌
کد خبر: ۱۴۲۷۲۱۲
نویسنده یگانه شریعت - خبرنگار چاردیواری

اما شاید برایتان جالب باشد یک بانوی کارآفرین هرسینی در استان کرمانشاه توانسته با همین پشم‌ریسی یک کسب و کار راه بیندازد و برای ۲۲۰نفر هم ایجاد اشتغال کند که از این تعداد ۲۰۰ نفر در خانه‌های‌شان با او همکاری دارند‌. پای صحبت‌های سیده‌باران نورمحمدی می‌نشینیم تا ببینیم چگونه توانسته کسب وکارش را راه بیندازد و برای تعدادی از خانم‌های خانه‌دار و حتی برخی از خانم‌های زندانی اشتغال ایجاد کند. 

آغازی خانوادگی 
ما از سال۹۸ استارت کار را زدیم و کارمان را با یک گروه خانوادگی آغاز کردیم اما از سال۱۴۰۰ به‌طور رسمی بنیان کار را به شکل و شمایل یک کارگاه و ثبت شرکت آغاز کردیم و مرحله به مرحله پیش رفتیم. برای توسعه کار ما نیازمند دستگاه‌هایی بودیم که توان مالی خودمان به آن نمی‌رسید به همین دلیل هم از صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه درخواست کمک کردیم و توانستیم وام بگیریم و کارمان را توسعه دهیم. ما موفق شدیم به‌وسیله چرخ‌های نیمه‌صنعتی که خودمان طراحی کردیم خانم‌های خانه‌دار را به‌کارگیری کنیم.

نخ‌هایی برای کارهای هنری گوناگون
نخ‌هایی که ریسیده می‌شود، رده‌بندی دارد و از ریزترین و ظریف‌ترین نمره که به آن می‌گوییم رج‌شمار و مناسب پارچه‌بافی، مناسب فرش دستباف، تابلو فرش و گبه است و برای کسانی که متقاضی هرنوع هنری هستند به تناسب نیازشان تهیه می‌شود‌. افرادی که در هنرهای مختلف فعالیت دارند، نخ‌های گوناگون را به ما سفارش می‌دهند وما براساس سفارش مشتری به خانم‌های همکارمان سفارش کار می‌دهیم. بعد از انجام کار، نخ‌ها را از کارگران گرفته و به مشتری تحویل می‌دهیم. دستمزد کار را هم به‌صورت حجمی و به‌ازای کاری که انجام شده پرداخت می‌کنیم. 

استقرار در خانه و تحویل کار 
برای زنان خانه‌داری که با ما همکاری دارند هم دستگاه‌های ریسندگی نخ را در خانه‌های‌شان مستقر کرده‌ایم و پس از آموزش کار دستگاه‌ها را به آنها تحویل داده و در خانه خود مستقر شده و کار را انجام می‌دهند‌. هدف ما این بود که بتوانیم خانم‌های خانه‌دار را به کار بگیریم؛ به‌خصوص خانم‌هایی که سرپرست خانوار بوده و نیازمند کمک هستند‌. شکل کار هم به این صورت است که دستگاه را تحویل این خانم‌ها دادیم و به‌صورت ماهانه کاری را که برای‌مان انجام داده‌اند‌، تحویل می‌گیریم و به‌ازای کار انجام شده به آنها دستمزد پرداخت‌می‌کنیم.

زنجیره پشم ریسیدن 
ما صفر تا صد زنجیره ارزش هستیم و از پشم گوسفند، نخ درجه یک مرغوب درست می‌کنیم. پشمی که دامدارها در فصل پشم‌چینی از گوسفندان می‌چینند از آنها گرفته شده و تبدیل به نخ می‌شود. بهترین پشم در استان کرمانشاه پشم سنجاب است‌. ما پشمی که از دامدارها تهیه می‌کنیم در محل کار خودمان می‌آوریم و مراحل فرآوری پشم؛ یعنی شست‌وشو، گردگیری، سورت و کارهای جانبی انجام می‌شود؛ تا این‌که به مرحله آخر یعنی تاب می‌رسد و پشم آماده ریسیدن می‌شود و آن را تحویل خانم‌های خانه‌دار می‌دهیم‌. آنها این پشم را برای ما تبدیل به نخی که خودمان به آنها آموزش داده‌ایم‌، می‌کنند.

اشتغالزایی برای زندانیان  
درحال حاضر علاوه بر خانم‌های خانه‌دار، یک‌سری از خانم‌هایی که به‌دلایل مختلف در زندان‌های کرمانشاه و خرم‌آباد هستند با ما همکاری دارند و مشغول به کار شدند؛ یعنی علاوه بر خانم‌های شهرستان هرسین که خودمان درآنجا زندگی می‌کنیم، ‌خانم‌های زندانی در زندان‌های استان لرستان و کرمانشاه را هم توانسته‌ایم مشغول به کار کنیم‌. حتی در استان کرمانشاه تعدادی از آقایان زندانی هم با ما همکاری می‌کنند. این افراد متقاضی کار بودند و هم ما از بازدهی کار آنها راضی هستیم و هم آنها شغل و درآمدی دارند. ما دستگاه‌ها را در زندان مستقر کردیم و خودمان به زندان‌ها رفته و کار را به آنها آموزش دادیم و به‌راحتی می‌توانیم در بند خانم‌ها رفت‌و‌آمد کنیم اما برای بند آقایان از نیروهای اداری استان کمک گرفتیم و به کارمندان زندان آموزش دادیم تا بتوانند آقایانی که کار را به آقایانی که متقاضی اشتغال بودند، انتقال دهند. 

بازخوردهای مثبت از شغلی که زمانش آزاد است   
طبق بازخوردی که در سرکشی‌ها از خانم‌ها گرفته‌ام، ‌اغلب آنها حتی کسانی که نیاز مالی ندارند، می‌گویند از وقتی که دستگاه را آوردی و ما مشغول کار شدیم، این مساله باعث شده تا در کنار کسب درآمد، از نظر روحی و روانی هم بر کیفیت زندگی‌مان تاثیر مثبت بگذارد‌. خانم‌هایی که سرپرست خانوار بوده و نیازمند هستند هم توانسته‌اند از این طریق ماهانه درآمدی هر چند اندک داشته و بتوانند هزینه‌های زندگی‌شان را تامین و از بازوی خودشان نان بخورند و نیازمند کسی نباشند. به‌هر‌حال در مشاغل این‌چنینی زمان کار دست خود افراد است و انجام کارهای این‌چنینی می‌تواند به‌خصوص برای نسل جوان موجب شود تا از فضای مجازی فاصله بگیرند و کارهای مفیدتری را انجام داده و به درآمد هم برسند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها