شرکت «اروم نیرو توان» با تکیه بر مهارت و دانش بومی خازن‌هایی با عمر بالا تولید می‌کند

اختراعی برای پاسخ به نیازهای صنعت

هنوز هم بسیاری از دانشجویان علاقه‎مند و افراد خوش‎فکر و مستعد به‌جای آن‌که مهارت و دانش تخصصی‎شان را در مسیر رفع نیازهای صنعتی کشور به‌کار ببرند ترجیح می‎دهند به فضای باثبات شغلی اداری وارد شوند و خود را درگیر فضای پرتلاطم تولید نکنند. بااین‌حال کسانی هم هستند که از فرصت و اطلاعاتی که در محیط کارشان به‌دست‌می‎آورند، تقاضای بازار و نیاز صنعت را ردیابی می‌کنند و آستین بالا می‎زنند تا راهکاری برایش ارائه دهند.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۴۳
نویسنده مریم ملی - خبرنگار پیشران
مهندس اکبر فتحی جلالی ازجمله همان افراد است که بعد از ۲۳ سال کار در اداره برق استان آذربایجان‌غربی یکی از معضلات حوزه کاری خود را شناسایی و تلاش کرد تا راهکاری برای آن پیدا کند. او در زمینه تولید میکروخازن‌های مورد نیاز صنایع بزرگ و کوچک فعالیت می‎کند و از سال ۱۳۹۰ شرکت دانش‌بنیان «اروم‌نیرو توان» را تاسیس کرده است. این شرکت اکنون در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی استقرار دارد. در گفت‌وگو با این فعال حوزه دانش‌بنیان، اثرگذاری کسب‌و‎کارش در رفع نیاز بسیاری از صنایع داخلی و چشم‌انداز صادراتی آن را بررسی کرده‌‌ایم.
 
اکبر جلالی فتحی از سال۱۳۷۷ به مدت ۲۳ سال کارمند اداره برق بود و در همان سال‌ها متوجه ضعفی در خازن‎های مورد استفاده اداره برق و صنایع مختلف شد. خازن‎ها قطعات الکتریکی است که بارهای الکتریکی اضافه را درون خود ذخیره می‎کند. به تعبیر جلالی فتحی بارهای الکتریکی اضافی مثل کف‎های روی آب هستند که فضای اضافه‌ای را اشغال می‎کنند؛ بنابراین باید آنها را از جریان اصلی جدا و در جایی ذخیره کرد. او دراین‎باره توضیح می‎دهد:‌ «خازن‎هایی که در صنایع داخلی مورد استفاده قرار می‎گرفت عمر کمی داشت و همین باعث می‎شد که نیاز به تعویض بسیار سریع داشته باشد. تولید میکروخازن‎های صنعتی را از سال ۹۰ آغاز کردیم و در سال ۹۵ آن را به تولید انبوه رساندیم.» او در سال ۱۳۹۶ توانست برای اختراع خازن با عمر سه‌برابر نمونه‎های قبلی گواهی ثبت اختراع دریافت کند. 

خازن‌هایی با کاربرد صنعتی 

شرکت اروم نیرو توان از ابتدای فعالیتش تاکنون خازن‎های مورد نیاز صنایع مختلفی را تأمین کرده است. به گفته مدیرعامل این شرکت، در میان صنایع بزرگ کشور، کارخانه‏‎های سیمان‌ و صنایع فولاد مشتری‌های اصلی اروم نیرو توان هستند. او درخصوص خدماتی که این شرکت دانش‌بنیان به صنایع کشور عرضه کرده است، می‎گوید:‌ «از ۱۲۸ کارخانه سیمان کشور ما با ۳۲ کارخانه کار کرده‎ایم و از میان ۴۸۰ کارخانه فولاد، خازن مورد نیاز ۱۲۱ مورد از آنها را تأمین کردیم. این درحالی‌است که برای صنایع کوچک‌تر هم خدمت‎رسانی داشته‎ایم و خازن‎هایی برای تجهیزات الکترونیکی بیمارستانی، صنایع غذایی و لبنیات، کاغذ و کارتن، پلاستیک، کاشی و سرامیک ارائه کرده‌ایم.»

افزایش تولید و صادرات، در گرو حمایت

عملکرد خوب این مجموعه دانش‌بنیان و مورد توجه قرارگرفتن در چند نمایشگاه و رویداد داخلی و خارجی باعث شد صادرات میکروخازن‌ها به‎طور جدی آغاز‌شود. مهندس جلالی فتحی درخصوص صادرات این محصول می‎گوید:‌ «ترکیه و آذربایجان مقاصد صادراتی ما هستند و به اربیل عراق هم به‌طور نسبی صادرات داریم.» او نیاز به حمایت از سوی وزارتخانه‌ها و معاونت علمی و فناوری را از دغدغه‌های اصلی حوزه کاری‎اش می‌داند و می‎گوید:‌ «برای آن‌که شرکت و محصولاتش به‌طور گسترده‌تری به صنایع کشور شناسانده شود و کارخانه‌های بیشتری بتوانند نیازشان به خازن را با نمونه بومی و باکیفیت تامین کنند باید سازمان‌های مرتبط با شرکت را معرفی و حمایت نمایند؛ در این صورت با افزایش حجم تولید امکان صادرات به کشورهای بیشتری فراهم می‌شود و ارزآوری شرکت ارتقا خواهد یافت.» 

عمر بیشتر، قیمت کمتر

تلاش محققانی که در شرکت اروم نیرو توان فعالیت دارند باعث شده طول‌عمر و کیفیت خازن‎های این شرکت نسبت به نمونه‎های موجود در بازار ارتقا پیدا کند. به گفته مدیرعامل این شرکت، تغییرات در شکل ظاهری و افزایش طول عمر خازن‎ها که به ثبت اختراع منجر شد از نکاتی است که باعث منحصربه‌فرد شدن این خازن‎ها در کشور می‌شود. او قیمت مقرون‎به‌صرفه را مهم‎ترین مزیت‎ خازن‎های این شرکت نسبت به نمونه‌های دیگر می‎داند و می‎گوید: «‌خازن‎های طراحی‌شده در شرکت حدودا ۱۵ تا ۲۰درصد ارزان‌تر و ۳ تا ۳.۵برابر نمونه‎های موجود طول عمر دارد. از طرفی، ما هر شش‌ماه یک‌بار برای مشتری‌ها فرم ارزیابی محصول ارسال می‌کنیم. میزان رضایت مشتری‌ها تا به امروز ۹۹درصد بوده است.» ارائه خدمات پس از فروش و بیمه از مزیت‎هایی است که خازن‎های شرکت اروم نیرو توان را برای صنایع مورد اعتماد می‎سازد. 
 
newsQrCode
برچسب ها: کیفیت دانش بومی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها