مدیرکل بهزیستی استان کرمان تاکیدکرد:

لزوم گسترش خدمات اجتماعی برای دسترسی آحادجامعه

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت:بایدخدمات اجتماعی را آنقدر گسترش دهیم تا در دسترس تک تک آحاد جامعه باشد
کد خبر: ۱۴۲۵۵۲۱

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛علیرضاوحیدرزاده،که به مناسبت روز جهانی سالمند و دیگر مناسبتهای مهر ماه از جمله روز جهانی ناشنوایان و روز جهانی کودک در جمع خبرنگاران حضوریافته بودبا اشاره به اینکه جامعه ما برای بهتر زیستن به خدمات تخصصی نیازداردگفت:بایدخدمات اجتماعی راآنقدر گسترش دهیم تا در دسترس تک تک آحاد جامعه باشد. 

وی ضمن ابرازتأسف برای اجرایی نشدن سند سالمندی درکرمان،گفت:امکانات و ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست و واقعیت تلخ این است که مطالبه‌گری در این حوزه نیز درجامعه کم است.

علیرضاوحیدزاده،بابیان اینکه اگر به پدیده‌های اجتماعی به موقع پرداخته نشودتبدیل به آسیب و مسئله می‌شود،گفت:اینکه تنها یک مرتبه درسال و به‌مناسبت نهم مهرماه به مسئله سالمندان پرداخته می‌شودقابل قبول نمی باشد.

وی با بیان اینکه درحال نزدیک شدن به پدیده سالمندی جامعه هستیم و درآینده نه چندان دور با مشکلات بسیاری دراین حوزه روبه‌رو می‌شویم،افزود:مطالبه‌گری دراین حوزه نیز در جامعه کم است و از سویی ظرفیت‌های موجودایجاد شده دربخش سالمندان بلا استفاده مانده واگر از این حداقل‌ها استفاده نشود توجیهی برای ادامه فعالیت این امکانات وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بابیان اینکه زمانی که بیشتر از۱۴درصد جامعه به سمت سالمندی برود آن جامعه سالمند به حساب می‌آید گفت:ما به لحاظ عددی متوجه هستیم که جامعه به سمت سالمندی رفته تقریبا از جمعیت ۳میلیون نفری استان ۱۰درصد آن سالمند هستند که بیش از۳۰۰هزار نفر سالمند را شامل می‌شود .

وی آگاهی بیشتر سالمندان نسبت به وضعیت فعلی خود و تلاش برای بهبود آن درراستای داشتن سالمندی سالم راضروری دانست وتصریح کرد:درحال حاضر سه نوع مرکز روزانه،شبانه‌روزی و خانه‌های حمایتی برای سالمندان در استان وجود دارد.همچنین تیم‌های تخصصی و مراکز مراقبت در منزل خدمات مورد نیاز برای سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز ندارند را در منزل ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود:۶مرکز نگهداری شبانه روزی مختص سالمندان در کرمان داریم که مجموعا ۲۲۱ فر در در این مراکز نگهداری می‌شوند و از این تعداد ۹۰ نفر آقا و ۱۳۱ نفر خانم هستند.

وی ادامه داد:عملا تنها درسه شهرستان استان خانه سالمندان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بااشاره به اینک آسیب های اجتماعی استان توسط کارشناسان بهزیستی رصد می شودافزود:موضوعات مربوط به هر حوزه به بخشهای مربوطه ارسال می شودو درموردسالمندان نیزمسائل مربوط درشورای سالمندی هراستان بررسی و سپس مطالبه‌گری استان‌ها به شورای سالمندی کشور ارسال و موضوعات از طریق این شورای کشوری،به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال می‌شود.

وی بابیان اینکه بنیادهای فرزانگان سالمندان موسساتی هستند که درحوزه‌ی سالمندان آگاهی بخشی می کنندگفت:درحال حاضر10بنیاد در استان درشهرستانهای شهربابک،سیرجان،زرند،بم، رفسنجان و ۳مرکز هم درکرمان فعال هستند و دو مرکز نیز در جیرفت و کهنوج به دنبال اخذ مجوزمی باشند.

وحیدزاده،اظهارداشت:تاکنون بررسی مؤثری پیرامون استخراج تجربه زیستی سالمندان و شناخت نیازهای آنها انجام نشده و عمدتاً نیازهای آنها از سوی متخصصان مشخص می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان،بابیان اینکه متأسفانه روستاهای ماانباشتی ازجمعیت سالمند هستند و جوانان معمولاً از روستاها خارج شده و به شهرها مهاجرت می‌کنندگفت:بررسی‌ها نشان می‌دهد که بحث رسیدگی به مسئله سالمندی اولویتی در استان نداردو ماحتی در برخی نقاط استان با پدیده سالمندآزاری روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی بخشی از هزینه‌های نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی را پرداخت می‌کند و بخشی نیز توسط خانواده‌ها باید پرداخت شود که معمولاً یاخانواده وجود ندارد و یا تعداد پرداخت کنندگان محدود می باشد،افزود:بخشی از هزینه‌ها از طریق مشارکت‌های مردمی،خیرین و شرکت‌های اقتصادی تأمین می‌شد که اخیراً این مبلغ و کمک‌ها تقریباً به صفر رسیده است. 

وحیدزاده،با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌ها در جامعه این است که افراد برای دریافت خدمات اجتماعی حاضر به پرداخت هزینه نیستند و این یک مشکل فرهنگی است،گفت:دولت به تنهایی قادر به پرداخت هزینه خدمات اجتماعی نیست و متأسفانه برخی شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان هم همکاری چندانی درحوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود با بهزیستی  ندارند.

وحیدزاده،دربخش دیگری ازسخنانش به روز ناشنوایان ونابینایان نیز اشاره کرد وافزود:حدود ۸هزار ناشنوا و دارای اختلال شنوایی و همچنین بیش از۱۰هزار نابینا و دارای اختلال بینایی در استان وجوددارد که خدمات مختلفی را از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند.
 
وی افزود:در مجموع بیش از۶۰ هزار پرونده معلولیت در استان کرمان تشکیل شده که خدمات متنوع و تخصصی را درسطوح مختلف از بهزیستی دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان درپایان باگرامیداشت روز جهانی کودک،گفت:حدود ۶۱مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست وبی‌سرپرست دراستان وجودداردکه حدود یک‌هزار کودک درمراکزنگهداری می شوندو۳هزار کودک نیزتحت حمایت بهزیستی هستند که درشبکه خویشاوندی نگهداری می‌شوندو ترجیح ما این است که کودکان با حمایت بهزیستی درشبکه خویشاوندی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها