گفت‌وگوی «جام‌جم» با وزیر اسبق بهداشت درباره مهاجرت پزشکان

سراب‌غرب‌برای سپیدپوشان ایرانی

آمار فزاینده مهاجرت پزشکان واقعیت یا اغراق؟ یکی از مقامات سازمان نظام پزشکی می‌گوید آمار مهاجرت جامعه پزشکی نسبت به سال‌های قبل از کرونا تقریبا دو برابر شده اما برخی دیگر معتقدند آش آمار مهاجرت آن‌طور که می‌گویند، شور نیست و آمارهای نجومی اغراق‌آمیز است.
کد خبر: ۱۴۲۵۴۳۶

«این واقعیت تلخ بالاخره وجود دارد» این جمله را کامران باقری لنکرانی، عضو هیأت مؤسس بنیاد فرهیختگان ایران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم در پاسخ به این سؤال که آنچه در مورد مهاجرت پزشکان مطرح می‌شود تا چقدر قرین به صحت است؟ می‌گوید.

زوایای مهاجرت پزشکان

باقری لنکرانی در گفت‌وگویی که با روزنامه جام‌جم داشت، به زوایای دیگری از این پدیده پرداخت. او در این گفت‌وگو هرچند تاکید کرد شرایط باید برای افزایش آرامش پزشکان تغییر کند اما در عین حال هشدار داد اکثر وعده‌ها برای مهاجرت سپیدپوشان ایرانی سرابی بیش نیست.
او هرچند مشکلات نظام پرداخت کادر سلامت را تایید می‌کند اما می‌گوید کشورهای دیگر به پزشکان ایرانی به‌عنوان پیچ و مهره نگاه می‌کنند و خبری از اکرام و احترام نیست. 

بهشت متخصصان 

برخی می‌گویند ایران بهشت پزشکان متخصص است و برخی دیگر ایران را جهنم متخصصان می‌دانند. این مقام سابق وزارت بهداشت اما هیچ‌کدام از این دو را قبول ندارد! او معتقد است ایران قطعا جهنم پزشکان نیست و برای این موضوع دلایل خود را هم دارد اما از طرفی از نظر او ایران برای این‌که بهشت پزشکان هم شود، نیاز به تغییرات دارد. او در مورد آمارهای اعلام شده در مورد مهاجرت پزشکان نیز نکاتی را مطرح می‌کند و می‌گوید آمار مهاجرت‌های تحصیلی نباید در آمار مهاجرت پزشکان لحاظ شود. در ادامه می‌توانید مشروح مصاحبه کامران باقری لنکرانی، عضو هیأت مؤسس بنیاد فرهیختگان ایران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم را با روزنامه جام‌جم بخوانید.
باقری با اشاره به نظام پرداخت به اعضای نظام سلامت، تصریح می‌کند: مشکلاتی در نظام پرداخت به کادر سلامت وجود دارد و همین موارد موجب شده تا در مقایسه با دیگر کشورها دریافتی‌ها آن‌طور که باید درخور توجه نباشد. 
وزیر پیشین بهداشت اما با این وجود معتقد است مهاجرت پزشکان تصمیم صحیحی نیست.

امکان رشد علمی در تمام زمینه‌ها در ایران 

باقری لنکرانی می‌گوید: در ایران امکان رشد علمی در همه زمینه‌ها فراهم است و در تمام رشته‌های تخصصی نیرو تربیت می‌شود. علاوه بر این بسیاری از خدمات پیچیده‌‌ در ایران ارائه می‌شود که در سایر نقاط جهان امکان ارائه آن نیست، این توانمندی برای نیروهایی که در کشور تربیت می‌شوند بسیار حائز اهمیت است.
او همچنین تصریح می‌کند کادر درمانی که در ایران داریم در خیلی از جاها نمی‌بینم و این اکرام و احترامی است که به نظام سلامت از جانب مردم داده می‌شود به همین علت وقتی با خیلی کشورها مقایسه می‌کنیم، شکایت از پزشک‌ها که آنجا روزمره و همیشگی شده، اینجا درصدش خیلی کمتر است.

اعتماد مردم به پزشکان 

وزیر پیشین بهداشت با بیان این‌که کادر درمان مرهون ملت فداکار ایران است، ادامه می‌دهد: میزان بالای اعتماد ملت ایران به کادر درمان سرمایه عظیمی است و اعضای نظام سلامت باید خدمتگزار مردم ایران باشند.
باقری لنکرانی با اشاره به آموزش رایگان پزشکی در ایران، می‌افزاید: در کشورمان بخش مهمی از آموزش پزشکی به صورت رایگان انجام می‌گیرد این در حالی‌است که در بسیاری از کشورها، افراد برای فراگیری این علم باید شهریه‌های هنگفتی پرداخت کنند، این موضوع موجب می‌شود تا کادر درمان نسبت به مردم بیش از کشورهای دیگر رحیم باشند.  او ادامه می‌دهد: همه در این آب و خاک رشد کردیم و اگر موفقیتی کسب شده در همین ایران رقم خورده پس بهتر است قبل از فکر کردن به مهاجرت حتما این نکته‌ها را لحاظ کرد و این موضوع مهمی است که نباید فراموش شود؛ نباید حقی که مردم بر گردن‌مان دارند، فراموش کنیم.

نگاه ابزاری به پزشکان 

باقری لنکرانی می‌گوید، برخی از اعضای کادر درمان ممکن است برای گذراندن دوره‌های تکمیلی به کشورهای دیگر سفر کنند و این موضوع را باید از آمار مهاجرت پزشکان منفک کرد.  او البته برخی خبرها را مبنی بر مهاجرت پزشکان با بیان جمله واقعیت تلخ تلویحا تایید می‌کند اما درعین حال تاکید می‌کند برخی از اعضای کادردرمان با امیدهایی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند اما وقتی در کشور مورد نظر حضور پیدا می‌کنند، متوجه می‌شوند خیلی از توصیفات واقعی نیست و مجبورند در موقعیت‌های دیگری از آنچه وعده داده شده، مشغول کار شوند.  باقری لنکرانی ادامه می‌دهد: به برخی از پزشکان مهاجر ایرانی در خارج از کشور به‌عنوان پیچ و مهره‌ای بیشتر نگاه نمی‌شود و کرامت و جایگاهی که در ایران داشتند در آن کشور ندارند و در برخی دیگر از کشورها به پزشکان به چشم بیگانه و شهروند درجه۲  نگاه شده است. او البته دوباره تاکید می‌کند که نیاز است برخی از شرایط و مسائل در کشور تغییر کند تا کادر درمان بتوانند در شرایط بهتر و در آرامش و امنیت بیشتری به مردم خدمت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
۰
۰
صحنه هایی که خصوصا در کانادا مشاهده می شود افتضاح است و واقعا غرب سرابی بیش نیست!
من سه سال در آنجا را جزو بدترین روزهای عمرم می دانم.
خوب اگر قرار است ۱۷ ساعت در آنجا کار کنم بعد یک زندگی بخور و نمیر، ۱۲ ساعت در ایران خوب کار کنم زندگی عالی ای خواهم داشت
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
۰
۰
نتیجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها