عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد

احیای ادغام ایران خودرو و سایپا

«جام‌جم» از ورود ۳قوه برای ساماندهی تولید و عرضه خودرو گزارش می‌دهد

دعوای خودرویی بالا گرفت

ظاهرا خودرو وارد جاده پر‌پیچ و خم تصمیم‌گیری شده؛ مسیری که با کاهش التهابات ارزی انتظار می‌رفت هموار شود اما متاسفانه با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده است. تصمیماتی که در حوزه خودرو گرفته شده اکنون نه خودروسازان را راضی می‌کند و نه متقاضیان را.
کد خبر: ۱۴۲۴۷۳۰
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - دبیرگروه اقتصاد
دعوای خودرویی بالا گرفت

متقاضیان معتقدند که خودرو دیر به آنها تحویل می‌شود و خودروسازان را متهم به احتکار و تلاش برای گرانی خودرو می‌کنند و خودروسازان هم در مقابل معتقدند که چنین موضوعاتی صحت ندارد و توان خود را برای بهبود وضعیت بازار گذاشته‌اند. اکنون سه قوه کشور درگیر موضوع خودرو شده‌اند. دولت بخش مدیریت خودرو را بر‌عهده دارد و انتقادهای زیادی به وزارت صمت برای نحوه تولید و عرضه وارد می‌شود. نمایندگان مجلس نیز عنوان می‌کنند خودروسازان به‌دنبال بازگشت رانت بوده و اخیرا هم قوه قضاییه به ماجرای خودروها ورود کرده است. درگیر بودن سه قوه نشان از بحرانی بودن وضعیت خودرو دارد. با این که در  گزارش‌های وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور اعلام شده عرضه خودروها به دلیل صادر نشدن برگه استاندارد خودروهای دپو شده است اخیرا سازمان ملی استاندارد  اعلام کرده که برگه استاندارد این خودروها صادر شده و ارتباطی با این سازمان ندارد. به نظر می‌رسد کلاف سر درگم خودرو در یک نقطه باید حل و فصل شود. به این دلیل که ادامه این روند هم به زیان خودروسازان خواهد بود و هم مصرف کنندگان. 
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا اخیرا به موضوع خودروسازی اشاره کرده و به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد به این موضوع رسیدگی کند. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: خودرو موضوعی است که خانواده‌های زیادی با آن درگیر هستند، از این‌رو باید سریعا تعیین‌تکلیف شود. 
وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور حتما آمار تولید و عرضه خودروسازان را بررسی کند و دلایل خودروهایی که عرضه نشدند باید مشخص شود. ممکن است خودروها به‌دلیل نبود یک قطعه، امکان عرضه نداشته باشند و باید مشخص شود دلیل اصلی آن چیست. 
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: اگر کسی کوتاهی کرده باید اصلاح شود و اگر کوتاهی نبوده، مسئولان به مردم توضیح دهند. 
در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها عنوان کردند که دو خودروساز بزرگ کشور دست به احتکار زده‌اند تا بتوانند از این طریق قیمت‌ها را افزایش دهند. هرچند این موضوع از سوی وزارت صمت تکذیب شد و سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که احتکار صحت ندارد اما هنوز دلیل تعویق تحویل خودروسازان به متقاضیان مشخص نیست؛ موضوعی که البته خیلی مورد توجه نمایندگان مجلس نیست. کیومرث سرمدی، نماینده اسدآباد در مجلس با بیان این‌که خودروسازان به‌دنبال ایجاد اخلال در بازار خودرو هستند، گفت: خودروسازان در بازار در حال گروکشی از مردم هستند؛ خبرها حاکی از این موضوع است که انبار و پارکینگ خودروسازان مملو از محصولات تولیدی شده اما خودروهایی که در قالب قرعه‌کشی تعهد شده به مردم تحویل داده نمی‌شود و خودروسازان افزایش قیمت  را پیگیری می‌‌کنند.

توضیحات وزارت صمت

در این  میان وزارت صمت طی گزارشی گفته ایران‌خودرو در حال حاضر ۱۳هزار دستگاه خودروی تولید شده  در اختیار دارد  که دارای استانداردهای ۸۵گانه فاز دو هستند اما ابتدا قیمت‌گذاری آنها توسط شورای رقابت باید انجام گیرد و پس از آن عرضه شود. از سوی دیگر حدود ۱۹هزار و ۷۰۰دستگاه به نام مشتریان فاکتور شده و در حال ارسال به نمایندگی‌ها هستند. شرکت سایپا نیز حدود ۳۴ هزار و ۱۷۱خودرو در اختیار دارد که از این میزان ۹۹۴۸ دستگاه فاکتور شده اما فاقد پلاک هستند که به محض شماره‌گذاری به مشتریان تحویل خواهد شد. در بخش دیگری از گزارش وزارت صمت نیز آمده است که حدود ۲۱هزار و ۷۰۸دستگاه از گروه خودروسازی سایپا در انتظار تایید مجوزهای خود است که در صورت تایید، فاکتور آنها برای متقاضیان صادر خواهد شد. متقاضیان کوییک و نیسان بیشترین انتقاد را دارند که ظاهرا در این دسته قرار دارند و حدود ۱۵ هزار دستگاه نیسان و ۶۰۰۰ دستگاه کوییک هنوز مجوز استاندارد نگرفته‌اند. همچنین ۱۰۷۷ دستگاه خودرو تولید سال ۱۴۰۱ هستند که در انتظار اعلام نظر سازمان ملی استاندارد به‌سر می‌برند. ۱۴۳۸ دستگاه نیز به‌علت کسری قطعات در فرآیند تکمیل قرار دارند و پس از تکمیل وارد فرآیند فروش خواهند شد.

ورود سازمان بازرسی کل کشور

ذبیح‌ا... خداییان، رئیس سازمان بازرسی درباره موضوع خودروسازی تصریح کرد: به‌رغم طرح مطالبی طی روز‌های گذشته در برخی مطبوعات پیرامون احتکار خودرو‌های این دو شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی طی بررسی‌هایی که انجام دادند به این موضوع نرسیدند.
خداییان به عملکرد شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا پرداخت و ادامه داد: شرکت ایران‌خودرو در سال‌جاری ۲۶۷ هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری است؛ همچنین قریب به ۱۷ هزار خودروی این شرکت هنوز به‌دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌ است. شرکت سایپا نیز در سال‌جاری ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به‌دلیل عدم اخذ مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط‌زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند.

کدال چه می‌گوید؟

میزان درآمد گروه خودروسازی سایپا در سامانه کدال منتشر شده است که نشان از رشد ۳۹درصدی و تحقق ۳۷هزار میلیارد تومانی دارد.  در دوره شهریور از فروش داخلی ۲۳هزار و ۵۱۵دستگاه خانواده X۲۰۰ شامل تیبا، کوییک و ساینا، ۴۶۸۹ دستگاه شاهین، ۲۲۱ دستگاه خودروی وارداتی، ۴۴۳۹دستگاه وانت۱۵۱ و فروش صادراتی ۱۲۰دستگاه SKD و تجهیزات و ارائه خدمات بالغ بر ۸۰۰۰میلیارد تومان درآمد داشت. این شرکت بورسی درعملکرد شش‌ماهه بالغ بر۳۷.۱ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد. در دوره شهریور صرفا تولیدات محصولات برند سایپا و مبالغ مصرف انرژی شرکت سایپا لحاظ شده و تولیدات محصول کوییکR پارس‌خودرو، محصولات زامیاد و سایپا‌دیزل ارائه نشده است. همچنین مجموع کل تولید و فروش شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، زامیاد و سایپا‌دیزل شامل تعداد تولید در شش ماه سال۱۴۰۱ و۱۴۰۲ بالغ بر ۲۱۲.۵ و ۲۳۵.۵هزار دستگاه با ۱۱درصد افزایش، درآمد فروش ۴۰.۱ و ۶۰.۴ هزار میلیارد تومان با ۵۱درصد افزایش است.

شورای رقابت: مجوز افزایش قیمت نداده‌ایم

این نظریه که  در روزهای گذشته مطرح شده شورای رقابت رضایت داده تا خودروسازان قیمت‌های خود را افزایش دهند اما آلبرت بغزیان، دبیر هیأت تجدید‌نظر شورای رقابت در این‌باره توضیح داده، خودروسازان اخیرا هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خود از شورای رقابت دریافت نکردند و خبر‌های مطرح شده در مورد افزایش قیمت برای هفته‌های آتی کذب است. عرضه نکردن خودرو با هدف اصلاح قیمت‌ها تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست و تخلف محرز محسوب می‌شود. شرکت‌های خودروسازی موظف هستند براساس تاریخی که در سامانه یکپارچه آمده، خودرو را به متقاضیان عرضه کنند و منتظر تغییر قیمت‌ها نباشند. با توجه به شواهد موجود و وضع عرضه خودرو، خودروسازان نمی‌توانند خارج از سامانه یکپارچه، خودرو در بازار عرضه کنند.

خودرو‌های دپوشده توسط خودروسازان مشکل استاندارد ندارد

یک مقام سازمان ملی استاندارد پس از بازدید از پارکینگ‌های  دو خودروساز بزرگ کشور گفت: همه خودرو‌های دپوشده تاییدیه استاندارد داشته و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارند. مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد گفت: خودرو‌های کوییک موجود در پارکینگ هم تاییدیه استاندارد دارند و نباید دپو شوند. انگورج گفت: در پارکینگ اتکا حدود ۲۰۰۰دستگاه خودرو دپو شده و همه این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد دریافت کرده‌اند. باعث تعجب است که با وجود دریافت تاییدیه استاندارد و دریافت برچسب استاندارد، اما همچنان این خودرو‌ها در پارکینگ باقی مانده است. دپوی خودرو‌ها در پارکینگ به خودرو آسیب وارد می‌کند و قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین رنگ خودرو دچار آسیب می‌شود. مدیرکل دفترتخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد گفت: در پارکینگ ایران‌خودرو، هم خودرو‌های رانا موجود است و هم پژوپارس و دنا و تارا که همه این خودرو‌ها تاییدیه استاندارد داشته و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها