افغان‌ستیزی در پی ایجاد چه سناریویی علیه ایران است؟

دیپلماسی فرهنگی‌ را نمی‌شناسیم!

رهبر انقلاب معمولا رؤسای جمهوریکشورهای همسایه را به حضور می‌پذیرند. چند نمونه از بیانات ایشان را در دیدار با این مقامات مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۲۳۸۶۰
نویسنده محسن پاک آیین - کارشناس مسائل بین‌الملل
در تاریخ ۸۸.۰۱.۲۵ در دیدار رئیس‌جمهور ارمنستان با رهبرانقلاب، ایشان می‌فرمایند: «گسترش روابط با کشورهای همسایه، موجب افزایش استحکام درونی و تقویت صدمه‌ناپذیری است و قدرت‌های بزرگ سعی می‌کنند با بهانه‌های مختلف، مانع از افزایش پیوندهای منطقه‌ای شوند.»
شبیه این عبارت را رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور پاکستان در تاریخ ۸۷.۱۲.۲۰ بیان می‌کنند:«همکاری با کشورهای همسایه و اسلامی، باعث افزایش قدرت درونی آنها می‌شود و این قدرت مشترک می‌تواند در هر فرآیندی به نتایج مثبت منجر شود.»
آیت‌ا...خامنه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهور ارمنستان، استحکام درونی و تقویت صدمه ناپذیری و در دیدار با رئیس‌جمهور پاکستان، افزایش قدرت درونی که می‌تواند درهرفرآیندی به نتایج مثبت منجر شود را مورد تاکید قرار می‌دهند.
رئیس‌جمهور فقید پاکستان آقای ضیاءالحق، از جمله شخصیت‌های معدودی بود که امکان پیدا کرد با امام خمینی(ره) ملاقات کند و پشت سر امام نماز بخواند. رهبر انقلاب در عین حال که اهمیت سیاست همسایگی و تقویت روابط با مجاورین را مورد تاکید قرار می‌دهند، اشاره می‌کنند که این سیاست ما در ادامه سیاست‌های اصولی حضرت امام است و حضرت امام هم بر تقویت روابط با همسایگان تاکید داشتند.
ایشان در دیدار دیگری با رئیس‌جمهور پاکستان، در تاریخ ۶۸.۰۲.۱۵ می‌فرمایند: «می‌خواهم تاکید کنم که ما همان سیاست‌ها و خط‌مشی‌هایی را که در امور بین‌المللی و داخلی داشته‌ایم، ادامه خواهیم دادیم. ایشان، یعنی حضرت امام در رابطه ما با کشوهای مسلمان و به‌خصوص همسایه، تاکید زیادی داشتند. سفر من به کشور شما ازجمله سفرهایی بود که ایشان را خشنود کرده بود.»
در تاریخ ۹۴.۰۹.۰۱ رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران می‌آید و در دیدار با رهبر انقلاب، بعد از این‌که ایشان می‌فرمایند ایران و ترکمنستان نه فقط دو همسایه، بلکه دو خویشاوند هستند، رئیس‌جمهور ترکمنستان می‌گوید: «ایران و ترکمنستان همواره از روابط حسنه و تاریخی برخوردار بوده و در غم و شادی یکدیگر شریک هستند. سخن شما مبنی بر این‌که ایران و ترکمنستان نه فقط دو همسایه، بلکه دو خویشاوند هستند؛ موجب تشویق و دلگرمی دولت و ملت ترکمنستان است.»
در تاریخ ۸۷.۰۲.۱۹ در دیدار با مردم لار، رهبر انقلاب می‌فرمایند: «کشورهای همسایه، برادران ما هستند. دست دوستی و برادری ما به سوی این کشورها دراز است. به آنها هیچ نیازی نداریم. این برادری از روی نیاز نیست. ملت ایران ثابت کرده است که با توکل به خدا و با اعتماد‌به‌نفس بر مشکلات فائق می‌آید. اما ما اختلاف را برخلاف مصلحت دنیای اسلام می‌دانیم، لذا دست دوستی به سوی همه کشورها دراز کرده‌ایم.»  
​​​​​​​بیان ایشان در شهر لار که به خلیج‌فارس نزدیک است. ناظر به آن مقطعی است که دشمنان انقلاب سعی داشتند در روابط ایران و کشورهای عرب خلیج‌فارس اختلال ایجاد کنند که ایشان می‌فرمایند ما دست دوستی دراز می‌کنیم. این دراز کردن دست دوستی از روی نیاز نیست، بلکه با اعتماد به نفس و توکل بر خداست.                                      
ادامه دارد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها