عملکرد امیدوارکننده کاروان ورزشی ایران در هانگژو با نقش پررنگ بانوان

درخشش دختران ایرانی

با گذشت سه روز از شروع توزیع مدال‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو، کاروان ایران فعلا با ۸ مدال نقره و برنز در رده دوازدهم ایستاده و همه منتظرند تا شاهد اولین طلای کاروان ایران در این بازی‌ها باشند. موضوعی که طی همین چند روز بیش از همه به چشم آمده، مدال‌آوری رشته‌های ورزشی بود که کمتر کسی انتظار درخشش و کسب مدال را داشته است. از طرف دیگر، نکته قابل توجه این است که از ۸مدال کسب شده نیمی از آنها توسط بانوان به دست آمده است.
کد خبر: ۱۴۲۳۸۵۳
نویسنده  رضا پورعالی - خبرنگار اعزامی جام‌جم به هانگژو
باوجود رقبای قدرتمند در برخی از این رشته‌ها، می‌توان با قطعیت گفت که بسیاری از این مدال‌ها ارزش‌شان کمتر از طلا نیست. نمونه مشخص آن را می‌توان در نقره تیم‌های قایقرانی بانوان و همچنین مدال برنز دختر راکب‌زن ایران در مسابقات دوچرخه‌سواری کوهستان دانست. این در حالی است که تا پیش از شروع مسابقات امروز(سه‌شنبه) یک مدال برنز دیگر هم برای ایران قطعی شده که آن هم توسط یک بانوی ورزشکار(شهربانو منصوریان ) به دست آمده است. 
 

گفت‌وگو با فرانک پرتو‌آذر که با مدال برنز دوچرخه‌سواری تاریخ‌سازی کرد

این مدال، پاسخ همه تردیدها بود

انگار قرار است این دوره از بازی‌های آسیایی با تاریخ‌سازی و شگفتی برای ورزشکاران ایرانی همراه باشد. بعد از کسب مدال برنز تیمی در تنیس روی میز بعد از ۶۵سال‌، فرانک پرتو‌آذر دختر رکابزن تیم‌ملی ایران نیز توانست با رفتن روی سکوی سومی دوچرخه‌سواری کوهستان، نخستین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری زنان ایران در بازی‌های آسیایی را به دست آورد. مسیری که پرتو‌آذر برای رسیدن به این مدال در طول مسابقه دیروز طی کرد، بسیار سخت و چالش برانگیز بود. پرتوآذر در رقابت روز گذشته خود با ۷رکابزن دیگر رقابت سنگین و نزدیکی برگزار کرد. دو رکابزن چینی به نام‌های لی هونگ‌فنگ و ما کای‌ژیا و آلینا سرکولووا از قزاقستان رقبای اصلی پرتوآذر در این مسابقه بودند. مسیر پرپیچ و خم مسابقه در کوهستان‌های هانگژو و دمای بالا کار رکابزنان را دشوار کرده بود به گونه‌ای که رکابزن فیلیپینی در پایان دور دوم مسابقه از حال رفت. در این مسابقه دشوار و جذاب رکابزنان چینی با توجه به آشنایی مسیر و البته امتیاز میزبانی همان  ابتدا از بقیه پیش افتادند تا مدال‌های طلا و نقره را برای میزبان رزرو کنند. از آنجا به بعد، رقابت نفسگیر و نزدیکی برای کسب مدال برنز میان پرتوآذر و آلینا از قزاقستان  ایجاد شد و در پایان ۴دور رقابت سخت، دختر رکابزن ایران توانست رقیب قزاق خود را که رنک یک مسابقات را داشت، پشت سر گذاشته و با اختلاف ۱۱دقیقه و ۴۵ثانیه مدال باارزش برنز را کسب کرده و نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کند.
 
پرتوآذر پس از ثبت این تاریخ‌سازی، گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده که در ادامه مهمترین بخش‌های آن را می‌خوانیم: 
 
برای رسیدن به این مدال زحمت و تلاش کرده بودم. یکی از مهمترین اهداف زندگی ورزشی من کسب مدال بازی‌های آسیایی بود و برای رسیدن به آن زحمت فراوانی کشیدم.
 
با آمادگی صد درصد مسابقه ندادم و همین کار من را دشوارتر کرد. هم آسیب دیدگی دست داشتم که در یک رقابت خارجی اتفاق افتاد و هم چند روز پیش دچار کسالت شدم که من را از آمادگی صددرصد دور کرد و در روند آماده‌سازی‌ام تاثیرگذار بود و نتوانستم صد درصد خودم را ارائه بدهم. 
 
با آنالیزی که با مربی‌ام از مسیر داشتم، کاملا با برنامه رکاب زدم و موفق شدم با وجود مشکلات بهترین نمایشم را در این مسیر دشوار و این هوای گرم داشته باشم. می‌دانستم که باید انرژی‌ام را تقسیم کنم تا بتوانم با حریفان رقابت کنم. قطعا اگر شرایطم بهتر بود، می‌توانستم مدال بهتری هم بگیرم.
 
مسیر را خیلی خوب شناسایی کرده بودیم. با توجه به شرایط رقبا به ویژه حریف قزاق می دانستیم که باید در کل طول مسیر فاصله خود را حفظ کرده و ریتم داشته باشیم. این‌که در ابتدا فشار آورده و از حریفان جلو بیفتیم و بعد در انتهای مسابقه کم بیاوریم، منطقی نبود‌ بنابراین از ابتدای رقابت هوشمندانه با توجه به شرایط مسیر و رقبا رکاب زدم و فاصله خودم را تا خط پایان حفظ کردم.
 
دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی درباره اتفاق تلخ ۴ سال گذشته و پاره شدن زنجیرش که وی را از رسیدن به این مدال بازداشت و امروز آن را جبران کرد، بیان داشت: شاید هیچکس تصور نداشت که من این مدال را بگیرم. خیلی از تردیدها و صحبت‌ها درباره من وجود داشت اما همین صحبت‌ها و تفکرات منفی به من انگیزه مضاعفی داد تا نشان بدهم قرار نیست اتفاق ۴سال پیش همیشه تکرار شود(پاره شدن زنجیر دوچرخه و دورماندن از کسب مدال). خوشحالم که با این مدال پاسخ همه تردیدها را دادم.
 

مهسا جاور بعد از کسب دومین مدال نقره در قایقرانی بازی‌های آسیایی

موفقیت بعدی؛ المپیک پاریس 
 
آنچه که طی سه روز گذشته در مورد کاروان ورزشی این نمود داشته، عملکرد فوق‌العاده و فراتر از انتظار بانوان قایقران ایران بوده است. بعد از کسب مدال نقره تیم دو نفره زنان ایران در ماده سنگین وزن رویینگ در روز یکشنبه، تیم چهار نفره بانوان نیز این کار را روز گذشته تکرار کردند. روز گذشته هر چهار ملی‌پوش رویینگ زنان ایران در پیست قرار گرفتند و روی یک قایق به صورت هماهنگ پارو زدند تا مسیر ۲ هزار متری مسابقه را طی کنند. از همان ابتدا مشخص بود که چین بار دیگر با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت و رقابت بر سر مدال نقره خواهد بود. با عملکرد شگفت‌انگیز دختران ایرانی فاصله ایجاد شده تا پایان مسابقه حفظ شد و در نهایت تیم‌ملی رویینگ چهار نفره زنان ایران توانست به عنوان دومین تیم از خط پایان عبور کند. نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل چهار عضو این تیم بودند که دومین مدال نقره را برای دومین روز متوالی برای رویینگ ایران به ثبت رساندند. رکورد تیم ایران ۶ دقیقه و ۵۱ ثانیه و ۸۲ صدم ثانیه بود که آنها را در رده دوم قرار داد و باعث شد قایقرانی دومین مدال نقره خود را خیلی زود جشن بگیرد. 
به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به هانگژو، مهسا جاور پس از کسب مدال نقره ماده رویینگ سنگین وزن ۴ نفره زنان در بازی‌های آسیایی، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که این دو مدال را به دست آوردیم، رقابت بسیار سختی با کشور چین داشتیم چرا که تمامی نمایندگان آنها قایقران‌های جهانی و المپیکی هستند که سر خط آمده بودند. مدال‌آور نقره ایران در ماده رویینگ سنگین وزن چهار نفره زنان با تاکید بر این‌که ما تمام تلاش خود را به خرج دادیم، عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که توانستیم دو مدال نقره را به جمع مدال‌های کاروان ایران اضافه کنیم؛ خیلی خوشحالم که بعد از مدت‌ها دوری بازگشتم.
جاور با اشاره به این‌که با وجود تمام سختی‌ها توانستم به هدفم برسم، گفت: شاید این سختی‌ها برای دخترم و خانواده‌ام بیشتر بود و از همه آنها به ویژه پدر و مادرم متشکرم چرا که در این مدت بسیار مرا حمایت کردند تا بتوانم به هدفم برسم و از آ‌نها تشکر می‌کنم. از همه مردم ایران نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم توانسته باشیم خوشحال‌شان کنیم. او در خصوص برنامه‌ریزی و اهداف آتی‌اش نیز اینطور گفت: حدود ۶ ماه دیگر انتخابی المپیک را پیش‌رو داریم و قطعا در همین مسیر و به همین منوال خیلی قوی پیش می‌رویم و قطعا ما را در المپیک با نتیجه فوق‌العاده خواهید دید.

اشک‌های نعمت‌زاده در حسرت طلا 

یکی از تلخ‌ترین صحنه‌های این مسابقات برای ورزش ایران، روز گذشته در دیدار نیمه‌نهایی وزن منفی ۴۹ کیلوگرم تکواندو بانوان رقم خورد. مبینا نعمت‌زاده که تا پیش از قرار گرفتن مقابل حریف چینی خود مدال برنزش را قطعی کرده بود، نتوانست کار نیمه تمامش را تکمیل کند. او تا پیش از رسیدن به بازی نیمه‌نهایی، در دور نخست و در مرحله یک هشتم به مصاف کاریز از کشور فیلیپین رفت که این دیدار با برتری ۲ بر صفر نماینده کشورمان همراه بود. نعمت‌زاده در مرحله یک چهارم نهایی نیز حریف قزاقستان را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و مدال برنز خود را قطعی کرد.در بازی نیمه نهایی، نعمت‌زاده مغلوب حریفی شد که در وجه فنی از او قوی‌تر به نظر می‌رسید و همین شد که ورزشکار چینی با امتیازات بالا در دو راند، حریف ایرانی‌اش را شکست داد. حریف چینی نعمت‌زاده با ضربات صورت چند باری امتیازات درشتی از تکواندوکار ایرانی گرفت و در نهایت نیز برنده این مسابقه شد. نعمت‌زاده که قبل از سوت پایان به مهروز ساعی، مربی تیم، اعلام کرده بود که کارش با این حریف گره خورده است، کمی قبل از سوت پایان، شیاپ چانگ را ترک کرد. تلخ‌ترین صحنه زمانی رقم خورد که این دختر جوان کاروان ایران با اشک و حسرت از دست رفتن مدال طلا، زمین مسابقه را ترک کرد.البته مهروز ساعی که در کنار مینو مداح، مسئولیت هدایت تیم‌ملی بانوان تکواندوی ایران را بر عهده دارند، نسبت به داوری مسابقه انتقاد داشت. ساعی عقیده دارد داوران امتیازات بی‌جهت زیادی به تکواندوکار چینی دادند که این بسیار مشکوک است. ساعی در حالی که شاگردش در کنارش مشغول گریستن بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره گفت: مدال برنز نعمت‌زاده مبارک مردم ایران باشد ولی حق ما مدال طلا بود و توانایی کسب این مدال را داشتیم. وی افزود: یک‌سری اتفاق‌های عجیب و غریب در زمین افتاد. من کارت کشیدم.  نمی‌دانم هفت امتیاز از کجا آمد. من به شرایط داوری اعتراض دارم و مشکوک هستم. باید فیلم بازی را ببینم و بعد قضاوت کنم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها