سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه همزمان با ازسرگیری مناقشه بر سر قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در رأس هیاتی روسی وارد تهران شد. هدف از سفر شویگو به تهران پیگیری خریدهای نظامی دو کشور از همدیگر و البته همکاری و همفکری در زمینه تحولات دفاعی در منطقه عنوان شده است.
کد خبر: ۱۴۲۳۳۷۷
نویسنده حسن لاسجردی | کارشناس مسائل بین‌الملل
سفر شویگو از این منظر حائز اهمیت است که وزیر دفاع روسیه عنصری نظامی به‌شمار می‌رود، بنابراین به دلیل داشتن جایگاه امنیتی وی سفر انجام شده و قطعا برنامه‌ها و اهداف مهمی را دنبال می‌کند که ناظر بر تحولات اخیر منطقه است. روس‌ها همواره تلاش کرده‌اند در حوادث و اتفاقات منطقه نقش‌آفرینی کنند و با ارائه راهکارهای مناسب، بخشی از چالش‌هایی که می‌تواند منطقه را دچار بحران‌های جدی کند، مرتفع کنند و در همکاری با ایران چتر امنیت بر سر منطقه برافراشته باشد.
به نظر می‌آید روس‌ها همانند ایران برای موضوعات منطقه‌ای اولویت مهمی قائل هستند، به همین دلیل بخشی از سفر وزیر دفاع روسیه به تهران را می‌توان ناظر به بررسی همه‌جانبه تحولات منطقه، چالش‌ها و نزاع‌های میان برخی کشورها ازجمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد.تردیدی وجود ندارد رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌افروزی در منطقه و تحریک کشورهایی است که در موضوعات مرتبط با قفقاز و دالان زنگزور دخیل هستند. موضوعات مختلفی که برای ایران، روسیه و منطقه مهم هستند دست به دست هم دادند تا در این مقطع زمانی خاص وزیر دفاع روسیه به تهران سفر کند، زیرا روس‌ها نیز به خوبی واقف هستند که موضوعات مرتبط به مرزها و منافع ملی اولویت و خط قرمز ایران به شمار می‌رود.
به دلیل اهمیت موضوع قفقاز و بازگشایی دالان زنگزور و این‌که این بازگشایی باید ناظر بر حفظ منافع ملی ایران نیز باشد، روسیه راهکارها و پیشنهادهایی برای مسئولان جمهوری اسلامی دارد. ایران به هیچ وجه تحولاتی که برخی کشورهای منطقه برای تغییر جغرافیای سیاسی در نظر دارند، نمی‌پذیرد، زیرا رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در مناقشه قفقاز تلاش می‌کنند با ترتیبات امنیتی و تغییر موازنه، منطقه را در راستای تحقق خواسته‌های خود آرایش کنند، از این منظر سفر وزیر دفاع روسیه به تهران مهم است.
تردیدی نیست ایران و روسیه به عنوان دو بازیگر مهم تحولات منطقه آسیای میانه و قفقاز نگاهی به آینده دارند. با توجه به این‌که در چنین نزاع‌هایی معمولا قدرت‌های بزرگ نقش‌آفرینی می‌کنند، شاید سفر وزیر دفاع روسیه به تهران نگاهی به آینده تحولات منطقه باشد، زیرا ایران و روسیه به فعالیت ناتو در منطقه و اعمال برخی تغییرات جغرافیایی و مرزی علاقه‌مند نیستند، موضوعاتی که برای تهران و مسکو مشکلاتی به وجود می‌آورد یا سیاست‌های منطقه‌ای ما را مختل می‌کند. موضوع مهم تأکید و پافشاری مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر مناسبات و ترتیباتی لازم برای حفظ امنیت و منافع ایران است. این مناسبات در هیچ چالش منطقه‌ای نباید تغییر کند، زیرا ناچار به امتیازدهی می‌شویم؛ بنابراین علاقه‌مند نیستیم این تحولات سبب شود مناطق یا منافع خود را از دست بدهیم، لذا سفر وزیر دفاع روسیه به تهران از این منظر حائز اهمیت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها