هرازگاهی توزیع مشروبات سمی دست‌ساز در یکی از شهرها و گاهی سطح یک استان باعث مرگ، نابینایی و حتی از دست دادن کلیه توسط مصرف‌کنندگان می‌شود. بر‌اساس گفته پزشکان در اغلب موارد مصرف الکل متانول باعث این عوارض شده و اتفاقات تلخی را رقم می‌زند.
کد خبر: ۱۴۲۳۳۲۲

برخی باورهای غلط درباره تشخیص اتانول از متانول باعث شده مصرف‌کنندگان در دام ساقی‌های مرگ گرفتار شده و جان خود را از دست بدهند. ازسوی دیگر ترس از مجازات باعث می‌شود پس از رو‌به‌رو شدن با این علائم به‌جای مراجعه به مراکز درمانی، اقدام به درمان‌ خودسرانه کنند که تاخیر در مراجعه به پزشک، عوارض مصرف الکل را بیشتر می‌کند. 

۱- مسمومیت با متانول
ساقی‌های مرگ برای سود بیشتر در مشروبات دست‌ساز از الکل متانول به‌جای اتانول استفاده می‌کنند که این روزها مسمومیت با آن قربانی می‌گیرد. مصرف این الکل حتی در مقدار کم هم می‌تواند باعث مسمومیت شود. متانول می‌تواند از طریق چشم، پوست، ریه و دستگاه گوارش جذب شود.

۲- علائم مسمومیت با متانول
علائم اولیه مسمومیت با متانول شبیه مسمومیت با اتانول بوده و شامل سرگیجه، عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن، سر درد، خواب‌آلودگی، تهوع و استفراغ، اختلال در تنفس و کاهش سطح هوشیاری است. تاری دید، افزایش قند‌خون از علائم بارز مسمومیت با متانول است. 

۳- عوارض مسمومیت با متانول 
نارسایی دائم کلیوی، از دست دادن بینایی و درنهایت مرگ از عوارض مسمومیت با این الکل است. مصرف زیاد این الکل باعث کما و در نهایت مرگ مغزی می‌شود. 

۴- تشخیص اتانول و متانول
تنها راه تشخیص اتانول از متانول از یکدیگر، استفاده از دستگاه کروماتوگرافی است. هیچ روش خانگی و ظاهری برای تشخیص این دو الکل از یکدیگر وجود ندارد‌. اتانول و متانول از نظر رنگ، بو و ظاهر به یکدیگر شباهت دارند‌. تست شعله و تفاوت رنگ شعله برای تشخیص متانول در مشروبات الکلی تقلبی هیچ کاربردی ندارد.

۵- اقدامات ضروری 
بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. در کنار فرد بمانید، زیرا فرد در خطر خفگی و قطع تنفس است. اگر بیدار است او را به حالت نشسته قرار دهید و اگر نمی‌تواند به پهلو بخوابانید. او را گرم نگهدارید. دندان‌های مصنوعی و متحرک هم باید از دهان خارج شود و اطلاعاتی دقیق در مورد نوع و مقدار مصرف مشروب به تیم امداد بدهید.

۶- نبایدها
ازدادن قوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین به فرد بپرهیزید. زیرا باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. هرگز فرد را وادار به استفراغ نکنید. امکان دارد توانایی بلع مختل شده و فرد دچار خفگی شود. به‌هیچ‌وجه فرد را مجبور به حمام یا دوش آب سرد نکنید. این کار باعث سرد شدن بیش از حد دمای بدن و ایست قلبی می‌شود. 

۷- درمان 
درمان‌مسمومیت باالکل تنها درمراکزدرمانی وبه‌صورت درمان‌حمایتی وتسکینی جهت بهبودعلائم‌مسمومیت و به‌حداقل‌رساندن آسیب اندام‌ها انجام می‌شود. عدم‌درمان به‌موقع می‌تواند درنهایت به نارسایی کبدی، قلبی و گاهی مرگ منجر شود.

قانون چه می‌گوید؟

ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی: هرکس مشروبات الکلی بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد، به شش ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود.

ماده۷۰۳ قانون مجازات اسلامی: وارد کردن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌شود و واردکننده، صرف نظر از میزان آن، به شش ماه تا پنج سال حبس و تا ۷۴ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ۱۰برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.

ماده ۳ قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی: در صورتی که مصرف مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی منجر به فوت مصرف‌کننده شود، مجازات سازنده یا تهیه‌کننده‌ یا مخلوط‌کننده اعدام است.

ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی: حد مصرف مسکر، ۸۰ ضربه شلاق است.

ماده ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی: غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد می‌شود.

تبصره- اگر مصرف مسکر توسط غیرمسلمان علنی نباشد لکن مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود، به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌شود.

ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری شود، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها