«جام‌جم» از ترفند خودروسازان و شورای رقابت برای افزایش قیمت گزارش می‌دهد

شورای رقابت علیه مردم

هفته گذشته بود که با تایید شورای رقابت افزایش قیمت برخی محصولات سایپا رسما اعلام شد؛ خودروهایی که تا قبل از اعلام قیمت، در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رفته بودند. این امر با واکنش زیادی از سوی مصرف‌کنندگان و خریداران این خودروها روبه‌رو بود تا جایی که آنها معتقد بودند شورای رقابت صرفا نفع خودروسازان را در این امر در نظر گرفته است. از طرف دیگر وزارت‌صمت نیز آب پاکی را روی دست خریداران ریخت و وزیر اعلام کرد سامانه یکپارچه خودرو زیر نظر شورای رقابت بوده و وزارت صمت نقشی در قیمت‌های تعیین شده در آن ندارد. در این باره گزارشی تهیه کردیم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۴۲۳۰۲۸
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد

شورای رقابت ظاهرا بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را می‌دهد، در حالی که برای افزایش قیمت باید کیفیت محصولات ارتقا یابد . این در حالی است که در گرانی‌های اخیر نه تنها کیفیت محصولات بالا نرفته بلکه شاهد رشد ۳۰درصدی قیمت‌ها هستیم. قرار است از این پس قیمت کارخانه شاهین اتومات حدود ۵۴۵ میلیون تومان، ساینا ۲۷۳DAS میلیون تومان، ساینا جی ایکس ۲۸۳‌تومان، اطلس جی ۳۴۴میلیون تومان، کوئیک جی ایکس آر ۳۲۱ میلیون باشد.
کارشناسان معتقدند که شورای رقابت به گرانی خودروهای داخلی دامن زده‌است؛ چون قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در فروردین امسال در همگروه خودروهایی مانند سایناS، سایناS دوگانه سوز و سایناS اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بوده است.
همچنین پیش از این خودروهایی مانند کوئیک گیربکس معمولی، کوئیکS، کوئیکR، کوئیک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰میلیون تومان قیمت خورده بود به همین دلیل می‌توان گفت قیمت این خودروها، به طور میانگین رشدی حدودا ۳۰درصدی را تجربه کرده است.
کارشناسان معتقدند در وضعیت فعلی دلیلی برای گران شدن خودرو وجود نداشت؛ چون یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت آن یعنی قیمت ارز با مدیریت موفق بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون روند ثابتی را طی کرده و نوسان خاصی نداشته است، بنابراین پر واضح است که بهانه اصلی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو یعنی نوسان نرخ ارز، هیچ منطق و توجیهی ندارد.  از طرف دیگر خودروسازان داخلی اگر اقدام به واردات مواد اولیه یا قطعه کرده و به ارز نیاز داشتند، عمدتا این ارز حواله ۳۷هزارتومانی به آنها داده شده است پس طبق تأکید بانک مرکزی، وقتی ارز حواله به واردکننده داده می‌شود، خرید ارز از بازار توسط آنها تخلف است، بنابراین خودروسازان ارز ۳۷‌هزار‌تومانی گرفته‌اند اما دوباره به دنبال افزایش قیمت هستند.

دلایل افزایش قیمت خودرو

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در خصوص افزایش چراغ‌خاموش قیمت خودروهای داخلی یادآورشد: طبق سنوات گذشته تقریبا هر سه ماه یک‌بار شورای رقابت قیمت‌های جدیدی را برای خودروسازان اعلام می‌کرد که اسفند ۱۴۰۱ بود که گفته‌شد از سوی خودروسازان درخواست شده تا قیمت‌های کارخانه بین ۳۰ تا ۷۰درصد افزایش پیدا کند.
وی افزود: در نهایت میانگینی بین این دودرصد قیمت خودروها افزایش پیدا کرد و در فصل بهار روی خودروها لحاظ شد اما این روند قیمت‌گذاری هیچ‌گاه در کشور خودرو را با قیمت کارخانه به دست مصرف‌کننده نمی‌رساند و در این میان بازار هم همیشه حاشیه سود قابل توجهی برای خودش در‌نظر می‌گیرد که با افزایش تورم، نرخ ارز و کاهش تولید و توقف مقطعی فروش رو به افزایش گذاشته‌است. این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: دراین دوره اخیرا(یعنی حدود سه هفته پیش) سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواستی را به شورای رقابت برای افزایش قیمت‌ها داد و از سه‌شنبه شب هفته گذشته نیز با ارسال دعوتنامه یک مدل پژو پارس و ساینا اس به صورت غیر ملموس مشخص شد روند جدید افزایش قیمت‌های کارخانه لحاظ و پژو پارس حدود۳۴ و ساینا اس شش میلیون تومان رشد قیمت داشتند که خودروسازان هم دلیل را مصوبه شورای رقابت اعلام کردند درصورتی که خودشان درخواست کرده‌بودند.
فرزانه افزود: در واقع دلیل اصلی این کار بیشتر به زیان انباشته سه خودروساز یعنی ایران‌خودرو و ساپیا و پارس خودرو برمی‌گردد که اخیرا به ۳۹۵هزار میلیارد تومان رسیده‌است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: جدای از بحث قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت که خود یکی از عوامل این زیان‌دهی خودروسازان است و بالاخره بازار باید یک روزی به سمت آزادسازی قیمت‌ها برود، به‌نظر می‌آید سه راهی که خودروسازان در طی این سال‌ها اقدام به جمع‌آوری نقدینگی برای به ظاهر کم کردن رشد ضرر و بدهی‌شان در نظر گرفتند که راه‌های کاملا نادرستی است و مشکلات‌شان را تشدید کرده است.
این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: از جمله این راه‌ها می‌توان به رفتن به سوی افزایش دستوری قیمت‌ها، پیش‌فروش طولانی‌مدت خودرو با جمع آوری نقدینگی از دست مصرف‌کنندگان و در نهایت گرفتن تسهیلات از سیستم بانکی اشاره کرد.
فرزانه در ادامه گفت: مورد دیگری که عملا سبب ایجاد نوسان و مشکلات طی دو سال اخیر در بازار خودروهای داخلی شده، سیستم عجیب و من درآوری فروش لاتاری شکل خودرو در سامانه یکپارچه است که این تجمیع تعدادی خودرو و فروش مقطعی‌اش با وجود هشدارهای داده شده برای مصرف‌کننده و بازار زیانبار است، همچنان ادامه دارد. این تفکر اشتباه هزینه ایجاد کرده و این هزینه سر یک سری طرح‌های غیرکارشناسی فقط از جیب مصرف‌کننده کسر می‌شود.
این کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: همه این رخدادهای مورد ذکر، بازار خودرو را در شش ماه دوم امسال یعنی در دراز مدت با رشد قیمت‌ها مواجه خواهدکرد، حالا چه مشتری در بازار حضور پیدا کند و چه نکند خودروسازان و شورای رقابت به نظر می‌آید بر این تصمیم خود مصمم است.

در مسیر گرانی

قیمت پنج محصول خودرویی سایپا از سوی شورای رقابت بعد از چند ماه انتظار متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه در حالی اعلام شد که موجی از گرانفروشی را به همراه داشت. شورای رقابت در جلسه هفته گذشته قیمت پنج محصول شرکت سایپا را اعلام کرد، خودروهایی که پیش از اعلام قیمت در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رفته‌بودند. متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و سردرگمی، اکنون با قیمت‌هایی جدیدی از خودروهای شرکت سایپا روبه‌رو شدند قیمت‌هایی که به نفع خودروساز بدون درنظرگرفتن حقوق مصرف‌کنندگان اعلام شد.
براین اساس قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات حدود ۵۴۵ میلیون تومان، ساینا DAS ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX ۲۸۳ میلیون تومان، اطلسG ۳۴۴میلیون تومان، کوئیکGXR ۳۲۱ میلیون اعلام شد. این قیمت‌ها در ۲۲شهریور در حالی اعلام شد که قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در فروردین امسال در همگروه خودروهایی مانند سایناS، سایناS دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸تا۲۷۹میلیون تومان‌بود. همچنین در خودروهایی مانند کوئیک گیربکس معمولی، کوئیکS، کوئیکR، کوئیک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶تا۲۷۵میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰میلیون تومان قیمت خورده بود. ضمن این‌که قیمت این خودروها، به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۹درصد افزایش‌داشت.
شرکت سایپا درباره ساینا و کوئیک، بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌های این دو خودروی پرفروش خود، صرفا به بهانه اضافه‌کردن برخی آپشن‌ها اقدام به تغییر نام این محصولات کرده سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آنها را گرفته است. در حالی که آپشن‌های نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودروها را دارد. در واقع سایپا با این ترفند، نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال مجوز گرانی چند ده میلیون تومانی را از شورای رقابت گرفته و شورای رقابت هم به جای حمایت از مردم، همراه این ترفندهای قدیمی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها