وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

آغاز چاپ کتاب‌های درسی سال آینده

جام جم آنلاین جدی‌ترین چالش آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی را بررسی کرده است

آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار معلم

 معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار معلم رو به رو است، گفت: راهکار‌هایی نیز که برای رفع این مشکل در نظر  گرفته می‌شود، کارایی لازم را ندارد و کیفیت آموزشی را تضمین نمی‌کند.
 معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار معلم رو به رو است، گفت: راهکار‌هایی نیز که برای رفع این مشکل در نظر  گرفته می‌شود، کارایی لازم را ندارد و کیفیت آموزشی را تضمین نمی‌کند.
کد خبر: ۱۴۲۲۸۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز با اشاره به اینکه جدی‌ترین چالشی که در سال تحصیلی جدید به چشم خواهد آمد، بحث کمبود معلم است، افزود: کمبود معلم در‌ دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول جدی‌تر از سایر مقاطع تحصیلی است.

معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که‌ برای جبران کمبود معلم به چه تعداد نیرو نیاز است؟ به جام جم آنلاین گفت: براساس گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس آموزش و پرورش به حدود 250 هزار معلم نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود معلم بیش از 250 هزار نفر است‌، توضیح داد: هر سال حدود یکصد هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند.‌ علاوه بر این نباید کلاس‌های درسی را که بیش از 40 دانش آموز دارند، نیز فراموش کرد.

سحرخیز ادامه داد‌: این درحالی است که تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدایی نباید بیشتر از 19 نفر نباشد. ‌با توجه به این مسائل ‌ باید گفت که کمبود معلم در ‌آموزش و پرورش بیش از 250 هزار نفر است.

راهکارهای تکراری و نامناسب

آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار معلم

معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهایی که برای حل این مشکل به کار گرفته‌ می‌شود، مناسب است؟ نیز عنوان کرد: شیوه‌هایی که برای جبران کمبود معلم به کار گرفته می‌شود، روش‌های تکراری سال‌های گذشته است که کارایی لازم را ندارد.

وی ادامه داد:‌ به کارگیری معلمان بازنشسته، استفاده از نیروهای حق‌التدریس، پرداخت اضافه کار به معلمان شاغل و استفاده از سرباز معلمان کیفیت آموزش را تضمین نمی‌کند.

سحرخیز با اشاره به اینکه نیروهای بازنشسته انگیزه و توان لازم را برای تدریس ندارند، عنوان کرد: اطلاعات نیروهای بازنشسته به روز نیست و آنها صرفا به دلیل مشکلات معیشتی به این کار می‌پردازند. ‌

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره راهکار استفاده از خرید خدمات نیز توضیح داد: این راهکار نیز مناسب نیست، زیرا این نیروها ‌‌امنیت شغلی ندارند و حقوق‌شان به موقع پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل انگیزه لازم را برای تدریس ندارند.

وی درباره معلمان شاغلی که تحت‌ عنوان اضافه کار برای جبران کمبود معلم فعالیت می‌کنند نیز یادآور شد: معلمان شاغل نیز پس از انجام وظیفه قانونی‌،‌ توان لازم را برای حضور در کلاس درس و تدریس ندارند. این درحالی است که معلمان برای عملکرد بهتر باید زمانی را نیز به مطالعه اختصاص دهند.

سحرخیز عنوان کرد: بحث کمبود معلم آنقدر جدی است که در مدارس از مدیر و معاونان نیز می‌خواهند که در کلاس‌های درس حاضر شده و به تدریس بپردازند. اما این رویکرد اشتباه است، زیرا بسیاری از معاونان و مدیران تخصص لازم را برای تدریس ندارند. به همین دلیل در کلاس‌های درس نقش مبصر ‌را ایفا خواهند کرد.

‌معاون پیشین آموزش و پرورش افزود: علاوه بر ناتوانی در تدریس حضور معاون و مدیر مدرسه در کلاس درس ممکن است زمینه برای بروز حوادث در مدارس نیز ایجاد کند.

به گفته وی بهترین راهکار برای رفع مشکل کمبود معلم این است که آموزش و پرورش نیرو متخصص و متعهد جذب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
۰
۰
تورو خدا اين همه تحصيل کرده بي کار داريم چرا استفاده نمي کنيد محدوديت را کم کنيد مته به خش خاش نذاريد هم مردم به نون ونوا برسند هم اموزش و پرورش بهبود يابد ممنون
نهضتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
۰
۰
چرا نیروهای غیررسمی رو جذب نمیکنن که تجربه کافی دارن
راد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
۰
۰
خب چرا تعداد زیادی از صندلی های استخدامی را گذاشتین برای سهمیه دار ها که یا متقاضی ندارن یا قبول نمی شن؟؟؟
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
۰
۰
سلام
خواهشا به فکر جذب معلمان حق التدریس سال ۹۱ به بعد هم باشید بنده درسال ۹۱و ۹۲ معلم حق التدریس بارشته دبیری زبان و ادبیات فارسی هستم وچندین واحد هم فنون تدریس در دانشگاه پاس کرده ام برای آموزش و پرورش و دانش آموزان همچین نیرویی نیاز است که از جان ودل خدمت کند
یاور سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
۰
۰
با سلام و عرض ادب ،با اینکه آموزش و پرورش سالهاست با بحران کمبود نیرو ی انسانی مواجه هست ولی ما نیروهای غیر رسمی آموزش وپرورش را به خدمت نمی گیرند من از دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران خواهشمندم با ما نیروهای با تجربه و با سواد استفاده کرده وبه ما اعتماد کنند

نیازمندی ها