رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۶مرداد سال‌جاری در دیدار با فرماندهان سپاه گفتند: «ما فصل مشبعی را حرکت کردیم. این سربالایی، این شیب تند را عبور کردیم، به ‎قله‌ها نزدیک شدیم. نباید ‎خسته بشویم. امروز روز خسته‌شدن نیست، روز ناامید شدن نیست، امروز روز شوق است،روز ‎امید است... .»
کد خبر: ۱۴۲۲۴۴۵
نویسنده محمد قادری | تحلیلگر مسائل سیاسی 

براین اساس، اگر راهبرد محوری کلام و اندیشه رهبری را «ضرورت رسیدن به قله» بدانیم، ایشان ذیل این راهبرد، همواره بر دو نکته بسیار اساسی تاکید داشته‌اند: اول؛ «قرار داشتن کشور در دامنه» و دوم؛ «پایان دشمنی‌ها در صورت صعود به قله».
بدیهی است که همه باید برای توسعه‌ امید و بسیج عمومی در جهت تداوم حرکت به‌سوی قله تلاش کنند، اما این موضوع نباید ما را از واقعیت‌هایی که می‌تواند مسیر دستیابی به قله را کُند کند، غافل سازد. وفاق حول این موضوع از آن جهت مهم است که راهبردهای اصلی ما را تعیین می‌کند. طی بیش از ۴۰ سال گذشته در کنار پیشرفت‌های شگفت‌انگیز کشور، موارد مهمی نیز بوده که به آن پرداخته نشده و همچنان به‌عنوان «مسأله» باقی مانده است. معنی پیشرفت، عبور از این مسائل است. این همان موضوع تعیین‌کننده‌ای است که رهبری روی آن دست گذاشته‌اند، یعنی گرچه در مقاطع و حوزه‌هایی سرعت‌مان کُند بوده اما از جهت «در مسیر بودن» نباید تشکیک کرد.
به عبارت صریح‌تر می‌توان گفت که کشور با سه دسته مسأله روبه‌روست؛ موفقیت‌ها، موضوعات باقیمانده و ناکامی‌‌ها. جمع این سه بُردار، موقعیت کنونی ایران را در دامنه‌ای که در آن قرار دارد برای رسیدن به قله مشخص می‌کند. در بخش «موفقیت‌ها» می‌توان به استفاده از مزیت‌های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و تحمیل اراده خود در منطقه به قدرت‌های بزرگ و امنیت‌سازی برای کشور اشاره کرد که پیشرفت‌های خیره‌کننده در صنایع نظامی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تولید علم، توسعه بهداشت و درمان و ... از آن جمله‌اند.
در بخش «موضوعات باقیمانده» می‌توان به ناتوانی در نقدکردن موفقیت‌های سیاسی و نظامی در بخش اقتصادی اشاره کرد. مثلا عراق و سوریه به کمک ایران آزاد شد اما بازار این کشورها در اختیار ترکیه است و همین الان عراق به‌دنبال ایجاد دالان جایگزین شمال ــ‌ جنوب از فاو به ترکیه است.
در بخش «شکست‌ها و ناکامی‌ها» نیز باید به شکاف‌های سیاسی در داخل، دوقطبی‌ها، شکاف نسلی و مسائل فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای اشاره کرد.
براین اساس، بودن در دامنه‌ قله‌ مد نظر برای رسیدن به آن، هم خوب است و هم بد. خوب است چون نشان می‌دهد که ما در مسیر درست برای رسیدن به قله هستیم و بد است چون نشانه کُند بودن حرکت است.
و اما سؤال مهم‌تر این‌که این قله کجاست و چه مشخصاتی دارد؟ مشخصات قله‌ای که بارها رهبری از آن به‌عنوان قوی‌شدن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی، فرهنگی و رسانه‌ای یاد کرده‌اند کاملا مشخص است و سیاست‌های کلی و برنامه‌های پنج‌ساله و سالانه ابعاد آن را مشخص کرده، اما مهم این است که حرکت ما در دامنه به‌سوی قله دارای چه مشخصات و ویژگی‌هایی است. در یک جمع‌بندی و نگاه کلان، صعود به «قله» مد نظر و تحقق «ایران قوی» در افق آینده‌ای که برای کشور ترسیم شده، نیازمند مجموعه‌ای از اقداماتی است که باید سه ویژگی اصلی «اندیشه‌محور»، «راهبردی و کلان‌نگر» و «واقع‌گرایانه و قابل اجرا»را دارا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها