به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، «فرصت‌های کارآفرینی در حوزه سلامت (از خلاقیت تا واقعیت)» در قالب وبینار معرفی شد.
به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، «فرصت‌های کارآفرینی در حوزه سلامت (از خلاقیت تا واقعیت)» در قالب وبینار معرفی شد.
کد خبر: ۱۴۲۱۱۱۶

جام جم آنلاین- خراسان رضوی- پزشک کارآفرین و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در وبینار «معرفی فرصت‌های کارآفرینی در سلامت (از خلاقیت تا واقعیت)» که برگزار شد، به تبیین چالش‌ها و تجربه‌های کاربردی فرصت‌های کارآفرینی در حوزه سلامت پرداخت.

دکتر نصیر دهقان در ابتدا در تعریف استارتاپ گفت: اصولا به شرکت نوپایی که در زمینه تکنولوژی و فناوری جریان درآمدی دارد، استارتاپ گفته می‌شود و در تعریفی دیگر نیز استارتاپ به کسب و کارهایی که در محور فناوری هستند و پتانسیل رشد و فناوری را دارند، گفته می‌شود.

دهقان ادامه داد: ارزش‌آفرینی یکی از ویژگی شرکت‌های نوپاست که این ارزش باید تبدیل به پول شود، یک کسب و کار موفق علاوه بر پایداری باید به اعضاء خود توجه داشته و وضعیت رقابتی مطلوب داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی چیست و به چه دردی می‌‌خورد؟ گفت: اگر شما استارتاپ کوچکی دارید و در مقابل یک شرکت موفق وجود دارد که بازار را در دست گرفته، در واقع مزیت رقابتی خاصی صورت نگرفته است و نکته قابل توجه اینکه تولید محصول اصولا باید بر پایه فناوریای نوین صورت گیرد.

دهقان در ادامه به کتاب 24 گام راه اندازی برای کسب و کار اشاره کرد و گفت: نخست در حوزه سلامت باید مشتری را بشناسیم و بفهمیم چه کسانی بازوی خط مقدم ساحلی هستند، در واقع به اولین مشتریانی که حاضر هستند برای محصول ما پول بپردازند، بازار خط مقدم ساحلی گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: در گام دیگر برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق باید به مخاطب و سن،جنس، محل زندگی، پاتوق، تحصیلات و علایق او توجه داشت. همچنین در مرحله بعدی اندازه بازار مهم است زیرا ما برای بازار مقدم ساحلی باید بتوانیم ارتباطی بین خودمان و کاربر ایجاد کنیم و محصول یا خدمتی را به صورت شفاف ایجاد کنیم و به بازار مقدم ساحلی برسانیم

این پزشک کارآفرین گام دیگر راه اندازی کسب و کار را انتخاب 10 مشتری بعدی برای فروش محصول ذکر کرد و افزود: ما باید بتوانیم کمیت ارزش پیشنهادی را داشته باشیم به این معنی که یک خدمتی را ایجاد کنیم که برای مشتری و مخاطب ما ملموس باشد، زیرا ما نمی دانیم وزن ارزش پیشنهادی در ذهن مخاطب چه میزان است.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در کسب و کار پیشرو باشیم و جایگاه و رقبایمان را باید بشناسیم و ارزیابی کنیم.این نکته مهم است که مشتری چگونه باید به محصولات ما دسترسی داشته باشد از همین رو باید فرایند فروش را ترسیم کنیم و این وقتی مهم می‌شود که در حوزه سلامت قابلیت باز فروش را نیز داشته باشد.

 

طراحی مدل کسب و کار  

دهقان در ادامه محور و گام دیگر را طراحی مدل کسب و کار دانست و با بیان اهمیت قیمت‌گذاری و بحث سودآوری محصول، خاطر نشان کرد: در گام دیگر ما باید ارزش مادام العمر 5 یا سه سال محصول را باید ایجاد کنیم و به جذب مشتری توجه داشته باشیم.

وی همچنین گام بعدی را طراحی محصول ذکر کرد و گفت: ویژگیهای محصول، بسته‌بندی، توضیحات و چگونگی استفاده از محصول، مراحل قانونی مجوز محصول در حوزه سلامت و... در این طراحی می‌تواند به ما کمک کند. در حقیقت محصولی که تولید شده باید به دست خریدار و مشتری خودش برسد.

دهقان با بیان اینکه اصولا هر چیزی که قابل اندازه‌گیری نباشد قابل مدیریت نیست، تصریح کرد: اندازه‌گیری و نحوه تعامل با مشتری مهم است. اینکه مشتریان ما چه کسانی هستند و چگونه از یک محصول می‌توانیم درآمد کسب کنیم بسیار اهمیت دارد، اما باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که یک محصول خوب الزاما منجر به درآمد نمی‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در حوزه سلامت اهمیت دارد این است که قبل از استارتاپ تحقیقات در خصوص بازار فروش مهم است و باید به این نکات که بازار هدف ما چه روشی است و در بازار فروش، اندازه و تقاضا برای محصول وجود دارد یا خیر باید توجه داشته باشیم.

به گفته این پزشک کارآفرین در ارتباط با تولید یک محصول، بسته‌بندی، برندسازی و انتخاب نام برای آن محصول مهم است و در بحث توزیع محصول نیز نحوه تعامل با توزیع‌کنندگان نحوه چانه‌زنی و لابی‌زنی و روشهای حمل و نقل در حوزه سلامت نیز بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها