سومین نشست خبری رئیس‌جمهور همزمان با هفته دولت و دوسالگی روی کار آمدن دولت سیزدهم، برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۸۱

آغاز نشست خبری رئیس‌جمهور

به گزارش جام جم آنلاین،صبح امروز نشست خبری سیدابراهیم رئیسی  با حضور خبررنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی  در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جوان که درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و سانسور این عملکرد توسط برخی رسانه‌ها و منتقدان اصلاح‌طلب گفت: انصاف بسیار خوب است و با انصاف نسبت به دیگران نقد کردن خیلی مهم است و اشکال ندارد اما باید آن‌چه که انجام شده و دولت تحویل گرفته و تلاش‌هایی که می‌شود را دید، ممکن است دولت با یک دستگاه در حوزه‌هایی موفق نشود اما بنا داریم به مردم در این زمینه شفاف توضیح دهیم. معتقدم که باید به آنچه که برای دولت حاصل شده است نگاه کنیم و این‌ها را در سبد نظام ببینم.

رئیس جمهوری در پایان این نشست خبری  از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: امیدوارم به بخشی از دغدغه‌ها و نکاتی که در ذهن خبرنگاران عزیز وجود دارد،  پاسخ داده باشم. همچنین آمادگی داریم تا در نشست های دیگر نیز از نظرات و دیدگاه‌های خبرنگاران استفاده کنم.

رئیس جمهور درباره اهانت به قرآن، گفت: اهانت به مقدسات و قرآن کریم - که مورد احترام همه پیروان ادیان الهی است -  اهانت به آزادی و همه داشته‌های بشری است. قرآن کتاب هدایت انسان است. اهانت به قرآن و مقدسات، اختلاف افکنی بین مسلمان، امپراطوری رسانه‌ای دشمن، تشکیل گروه‌های تکفیری حلقه‌های یک زنجیر است و در اتاق هایی برنامه‌ریزی می‌شود. نظام سلطه می‌داند که اسلام فقط می‌تواند جلو آن‌ها را بگیرد پس دنبال اهانت به قرآن که اختلاف افکنی بین مسلمانان است موفق نشده و نمی‌شوند و این اقدامات  موجب توجه بیشتر به قرآن و اسلام می‌شود. این اقدام باید توسط دولتمردان اروپایی و آزادی‌خواهان جهان محکوم شود. این توطئه نقش بر آب شده و بیشتر نقش بر آب می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار لبنانی درباره موضع ایران در خصوص تحرکات مناطق مرزی سوریه و عراق از سوی آمریکا و داعش، اظهار کرد: شرایط لبنان و سوریه و منطقه و محور مقاومت کاملا با قبل متفاوت شده است. رهبری فرمودند فاصله جنگ شش روزه اعراب با رژیم صهیونیستی با جنگ 33 روزه را ببینید. امروز در جنگ های 33، 22و 8 روزه ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی و لبنانی است. مقاومت از همه زمان گذشته قوی‌تر است و رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیرتر از گذشته است و این تحرکات هیچ خللی برای مقاومت ایجاد نمی‌کند. وجود حزب‌الله و سید حسن نصرالله وجود  با برکتی است که توانسته اعتماد شیعی، سنی و مسیحیان لبنان را جلب کند.  حزب الله فقط مساله شیعه و سنی نیست و همه منطقه به حزب الله اعتماد دارد. این تحرکات هم ره به جایی نمی برد و نشانه این است که قدرت این رژیم رو به افول است.

وی درباره اشاره خبرنگار لبنانی درباره توسعه پارس جنوبی گفت: خود آمریکایی ها گفتند که فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خورده است. ملت ایران مقاومت کرد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.


وی همچنین در پاسخ یه سوال خبرنگار ژاپنی درباره برنامه دولت برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن و سفر وی به توکیو ، اظهار کرد:  هر کشوی دست دوستی به سوی ما  دراز کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و اگر کشوری تعدی کند، دست او را قطع می‌کنیم. بنای ما همکاری و روابط اقتصادی و سیاسی با ژاپن است و ما دنبال توسعه این روابط هستیم. یکی از اقدامات دولت، آزادسازی پول های مسدودشده ایران در سایر کشورهاست. توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل باشد وتحت تاثیر آمریکا نباشد و پول ایران را مسدود نکند. خوب است دولت ژاپن ظلم های آمریکا را به مردم خود تجربه کرده است.

وی افزود: ما ارتباطات خوبی با ژاپن خواهیم داشت. مبالغ مسدودشده هم در داد و ستد باید به ایران بازگردد تا ایران با آن‌ها دادوستد عادلانه داشته باشد. در وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم کرد و از مقامات این کشور هم دعوت کرده‌ایم.


رئیس جمهور با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و سطح روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای، عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد ‌دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی نشد. هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.

وی افزود:‌در حوزه ناامید و مایوس کردن مردم هم به همین ترتیب است. به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها به صورت سراسری شروع شد و در سراسر کشور تلاش کردند که مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراه هستند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت هم ما می‌توانیم است.   

وی یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است که همچنانی که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای‌ و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورده، حتما در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ همان تحلیل به جا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری به آن اشاره کردند، گفت: دشمن احساس کرد ما در همه حوزه‌ها در حال پیشرفتیم، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آوردند. تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و تصورشان این بود که اینگونه می‌توانند به اهدافشان برسند.

آیت الله رئیسی درباره اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: اختصاص زمین و تسهیلات از جمله اقداماتی دولت در این حوزه بود که در این راستا چندی پیش بیش از 100 هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشا تودی مبنی بر اینکه برخی ناظران نقش سازمان همکاری شانگهای و در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک شدن به کشورهای غربی است، اظهار داشت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفتگو با ما دارند.

وی گفت: ما بارها گفته‌ایم که تنها پرونده سیاست خارجی ما پرونده رفع تحریم‌ها نیست؛ پرونده ارتباط با کشورهای همسایه و امثال اینها نیز دنبال می‌شود و به موازات آن عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد.

آیت الله رییسی افزود: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای و نقش آفرین در آسیا به حساب می‌آید که در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، مسائل امنیت و صلح هم نقش آفرین است و ارتباط با این سازمان برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات ما لبخند زدن آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی است، من بارها عرض کردم که ما منتظر لبخند آنها نخواهیم شد و اقتصاد و زندگی مردم را وصل به اراده آنها نمی‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتماً می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش آفرینی کند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: ایران کشور با ظرفیتی هست و آنها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند، آنها به خوبی مشخصه‌های ایران را می‌دانند، موقعیت ژئوپلیتیک آن را می‌شناسند، ظرفیت‌های منحصر به فردی که ایران از آن برخوردار است را به خوبی می‌دانند.

وی گفت: با ظرفیت‌های زیادی که داریم، عضویت ایران در شانگهای و بریکس و حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بسیار موثر می‌دانیم؛ این تاثیر هم دو طرفه است چرا که هم برای آنها و هم برای ما تاثیرگذار است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: مسئله رفع تحریم‌ها را هم همزمان دنبال می‌کنیم، اما منتظر تصمیم آنها برای کشور نخواهیم شد.

رئیسی افزود: به دوستان دانشگاهی پیشنهاد کردم در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت فعال شود که چه کارهای بزرگی انجام شده و چه کارهایی در دست اقدام است. دشمن در این حوزه هم نتوانست کارش را پیش ببرد. برای مشکلات اساسی که باعث نگرانی شده، برنامه‌ریزی داریم از جمله آن ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بانکی و بودجه ای است که در برنامه هفتم آمده است. این برنامه‌ریزی همراه حرکت و اقدام است.

وی گفت: ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته و ۷ هزار آن ناترازی جبران شده یعنی تولید برق با ایجاد نیروگاه داشتیم. برق صنعتی را از خانگی جدا می‌کنیم که برق صنعتی خودش می‌تواند تولید داشته و به برق خانگی اتصال نمی‌کنیم. مدیریتی برای برق شد که خاموشی در خانه‌ها نباشد و در تابستان این‌ها کارهای مدیریتی صورت گرفته است.

رئیس جمهور با اشاره به دور اول سفرش به اهواز گفت: در دور اول سفر برای رفع مشکل فاضلاب اهواز چهار جبهه کاری مشغول به کار در اهواز بود که این میزان در سفر دوم به ۱۵۴ جبهه کاری رسید و تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است و دیگر و نگرانی ها رفع شده که در بسیاری از شهرها مثل سنندج و همدان اینگونه است.

وی ادامه داد:هدف گذاری شده است؛ ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشت مشکل تنش آبی ۳۵۰۰ روستا حل شده است و دیگر نگرانی مساله آب ندارند و برای روستاهای دیگر هم برنامه ریزی شده است.

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر این‌که «در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم» گفت: دولت نسبت به  پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است» گفت: رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

وی با بیان این‌که «اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم» خاطرنشان کرد: معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.

رئیسی با اشاره به این‌که «بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم در رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری با نشاط بالا شرکت کردند» تصریح گرد: عید امسال نیز ۵ میلیون سفر نوروزی داشتیم و همه این‌ها نشان می‌دهد که مردم علی‌رغم گله‌هایی که دارند اما با نشاط و مشارکت بالا برای باز کردن گره‌ها حضور دارند.

وی افزود« امیدواریم دولت بتواند با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی مسیرش را ادامه دهد، چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به قله نزدیکیم و هرگز در این مسیر ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های دشمنان در قبال ایران گفت: دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن ایران در جهان و مایوس کردن مردم در درون را دنبال کند که در هر دو شکست خورد؛ در بعد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند؛ چراکه در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود و ما پرونده‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم که در دستور کار دولت است و همه آن‌ها را همزمان دنبال می‌کنیم؛ ارتباط با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اسلامی و کشورهای همسو را دنبال کردیم و سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را ارتقا دادیم و در حوزه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و همسو شرایط ما نسبت به دولت قبل با رشد ۱۴ درصدی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه ارتباطات تجاری منطقه و همچنین اقدامات تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود آن‌چنان که باید، کاری انجام داد، در دولت رکورد آن شکسته و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد؛ ارتباطات با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی و فعال شدن در اتحادیه اوراسیا و عضویت در پیمان شانگهای و اخیرا در بریکس همه نشان از آن است که  ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست و راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد؛ وضعیت سیاسی، تجاری و اقتصادی ما نشانگر شکست دشمن در این راهبرد خود است.

وی با اشاره به «تلاش‌های انجام شده از سوی کادر درمان در پایان دادن به کرونا در کشور» عنوان کرد: کسری بودجه می‌توانست قریب به ۴۸۰ میلیارد در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی. در ۱۴۰۰ بر خلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.

وی هم‌چنین با اشاره به «کاهش تورم تولید از ۱۰۳ به ۳۰ درصد» ادامه داد: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است. وضعیت اشتغال نیز که بسیاری نگران آن بودند به ۸.۲ درصد رسیده است. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها