بازدید سید‌ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از صداوسیما همزمان با روز خبرنگار، پیام‌های زیادی در خود داشت که مهم‌ترین آنها، پیوند دولت و رسانه بود.
کد خبر: ۱۴۱۹۶۹۵
نویسنده مصطفی انتظاری - عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم

در ادوار گذشته، علاقه برخی چهره‌های دولتی به ایجاد حاشیه سیاسی باعث شده بود که نوعی تقابل میان رسانه و دولت احساس شود. برخی مدیران دولتی با سوءاستفاده از این فضا، ناکارآمدی خود را پشت اختلافات مصنوعی پنهان کرده و با دمیدن بر تنور حاشیه‌سازی سیاسی، مطالبات‌گری رسانه را تسویه‌حساب با دولت معنا می‌کردند.

با تغییر فضای سیاسی و اصلاح رویکرد دولت سیزدهم نسبت به رسانه‌ملی، نه فقط پرخاشگری‌های پیشین نسبت به صداوسیما و دیگر رسانه‌ها تغییر کرد، بلکه رئیس‌جمهور خود را ملزم به حمایت از رسانه‌ملی برای تحول‌آفرینی دید. حجت‌الاسلام رئیسی در بازدید از رسانه‌ملی بر اهمیت تحولات رخ داده در صداوسیما تاکید کرده و نشان داد که نسبت به رویکرد تازه رسانه آگاه است. 

او همچنین با حمایت از مطالبه‌ محوری رسانه‌ ملی، برخلاف سایر دولت‌ها نشان داد که نگاه حرفه‌ای به ساحت رسانه داشته و مرز نقد و تخریب را به‌خوبی می‌شناسد. واقعیت این است که امروزه رسانه‌ها در خط‌مقدم تحولات کشورها قرار داشته و بسیاری از پروژه‌ها و سیاست‌های رسمی پیش از اجرا ابتدا در رسانه مطرح شده و پس از بررسی‌های کارشناسانه در افکارعمومی، به اجرا گذاشته می‌شود. رویکردهای سنتی اداره کشور که مبتنی بر «خبردار شدن در صبح جمعه» است، دیگر در جهان امروز کاربردی نیست و شوک‌ درمانی مدیریتی و استفاده از اصل غافلگیری در اجرای یک سیاست، نمی‌تواند اقناع افکارعمومی را در پی داشته باشد. 

درچنین شرایطی، رسانه‌ملی نقشی محوری در کمک به دولت برای پیشبرد سیاست‌ها را ایفا می‌کند. رسانه با حفظ ماهیت مطالبه‌گری خود، از یکسو انتظارات مردم را به مقام‌های اجرایی منتقل کرده و از سوی دیگر، خروجی سیستم اجرایی را به اطلاع مردم می‌رساند.

با توجه به نقش محوری که صداوسیما در فضای مجازی داشته و مدیریت تولید محتوا در پلتفورم‌های مجازی نیز به این سازمان واگذار شده است، امروز دولت نمی‌تواند بی‌توجه به رسانه‌ملی برنامه‌های خود را پیش برده و به همین دلیل همراهی و پیوند دولت و رسانه امری گریزناپذیر است. با نگاهی به آنچه اشاره شد، حالا روشن است که چرا بازدید حجت‌الاسلام رئیسی از صداوسیما و تقدیر او از رویکرد تحول‌آفرین مدیریت رسانه‌ملی کلیدی است.

این حضور بیانگر درک عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از نقش رسانه در جهان امروز است و رئیس‌جمهور می‌خواهد به افکارعمومی نشان دهد، به‌جای رویکرد تقابلی، راهبرد همدلی با رسانه را در دولت خود در پیش گرفته است. روشن است که وقتی مخاطبان رسانه پیام اتحاد ارکان مختلف حاکمیتی در کشور را دریافت می‌کنند، به آینده امیدوار شده و می‌دانند نتیجه پایان دوقطبی‌سازی‌های کاذب و حاشیه‌سازی‌ها در کشور، کارآمدی بیشتر دستگاه اجرایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها