باردیگر جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه‌ای مبنی بر معرفی فناوری‌های نوین نظامی خود ازجمله رونمایی از سامانه موشکی پیشرفته بالستیک، قایق‌های مجهز به موشک، پهپادها و سامانه‌های جدید راهبردی پشتیبانی‌کننده از جنگ الکترونیک منتشر کرد که پیام‌های مهم، متعدد و چندوجهی برای جهان به همراه دارد.
کد خبر: ۱۴۱۹۰۷۴
نویسنده شرحبیل الغریب - تحلیلگر فلسطینی

سپاه پاسداران ایران برای نخستین‌بار اعلام کرد، موشک‌های با بُرد یکهزار کیلومتر، پهپاد و سامانه‌های راهبردی جدید را به خدمت نیروی دریایی درآورده است، آن‌هم در حالی‌که چندی پیش همزمان با رزمایش‌های نظامی خود از رونمایی سامانه‌های موشکی قدیر، موشک فتح و قایق‌های جدید مجهز به موشک با بُرد ۶۰۰ کیلومتر خبر داده بود.

ایران همه طرف‌های منطقه را غافلگیر می‌کند، زیرا با وجود محدودیت و تحریم‌های تحمیل شده، چشم‌اندازی راهبردی به ساختار توانمندی‌های دفاعی، نظامی و فناوری خود دارد.

این چشم‌انداز پیامی از سر قدرت و نشان‌دهنده این است که تهران تلاش می‌کند مانع تحقق اهداف طرف‌هایی شود که به‌دنبال جلوگیری از پیشروی و توسعه صنایع نظامی، افزایش قابلیت‌های دفاعی و ارتقای قدرت رزمی‌اش هستند.

طبعا هیچ طرفی نمی‌تواند با تهدید یا تحریم جلوی پیشرفت کار ایرانیان را بگیرد و آنها اکنون از قدرتی دفاعی و بازدارنده به توانایی‌ای دست یافته‌اند که می‌تواند پاسخگوی هرگونه تهدید احتمالی باشد یا حتی حمله پیشدستانه کند.

توسعه مستمر توانمندی‌های نظامی ایران در حالی است که خطرات قریب‌الوقوع ناشی از پایگاه‌های نظامی مختلف آمریکا در تعدادی از کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس احساس می‌شود. این تهدیدها توسعه توان نظامی را به ضرورتی غیر‌قابل‌انکار تبدیل می‌کند و این امکان را به تهران می‌دهد تا بتواند معادله بازدارندگی را تغییر دهد؛ آن هم در‌حالی که دشمنان به ماجراجویی می‌اندیشند و قصد دارند به منافع و اهداف ایران ضربه بزنند.

همان‌گونه که مشخص است، رقابت تسلیحاتی از منظر راهبردی، مانع جنگ می‌شود و در اختیار داشتن نسل جدید موشک‌ها، هواپیماها و توانمندی‌های نظامی ایران، یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرت و بازدارندگی است که جمهوری اسلامی در ارسال پیام به طرف‌های متخاصم از آنها استفاده می‌کند تا به آنها بفهماند آماده مقابله با هر گزینه‌ای در دریا، زمین یا هواست.

اهمیت صنایع نظامی ایران در توانایی تهران برای تلفیق هوش مصنوعی در روند توسعه موشک‌های خود است. سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته که موتور آن با سوخت جامد کار می‌کند، قابلیت تغییر مسیر پس از پرتاب دارد و به‌راحتی می‌تواند اهداف را در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. در آرایش جدید نظامی ایران، رونمایی از نسل جدید صنایع موشکی نشان داد ایران یکی از نخستین و معدود کشورهایی است که در تلاش برای توسعه توانمندی‌های خود و درک اهمیت تقویت قدرت نظامی به‌‌طور کلی و نیروی دریایی به‌طور خاص است. 

مزاحمت‌های آمریکا در دریا هر‌از‌گاهی تکرار می‌شود و ایران ممکن است بیش از هر زمان دیگری متوجه لزوم رویارویی بالقوه با دشمنان شده باشد؛ مواجهه‌ای که متفاوت از روش سنتی است و این‌بار در دریا خواهد بود.

ثبت موفقیت‌های نظامی ایران در شرایطی که قدرت‌های بزرگ منطقه شاهد آن هستند، علاوه بر تثبیت جایگاه سیاسی و دیپلماتیک ایران، قدرت نفوذ بیشتری به تهران می‌بخشد و آن را به قدرتی مهم تبدیل می‌کند که نمی‌توان از آن گذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها