کد خبر: ۱۴۱۸۸۹۸

سردبیر محترم روزنامه جام جم
با سلام و احترام
با عنایت به چاپ مطلبی با عنوان «چراغ‌ ها را من خاموش می‌کنم» مورخ 14 مرداد در آن روزنامه، پاسخ ذیل ارسال می‌گردد.  

مصرف برق ایرانی‌ها بالاست!

«در چند هفته گذشته برخی رسانه‌ها با برداشت نادرست از آمار و اطلاعات بخش برق، تحلیل و مقایسه اشتباهی را در افکار عمومی منعکس می‌کنند. واقعیت این است که مقایسه‌ صرف مصرف برق کشورهاي مختلف با يکديگر مقايسه اي صحيح نمی‌تواند باشد، زيرا پتانسیل‌ها و منابع انرژي کشورها با يکديگر متفاوت است. در برخی کشورها مصرف برق در برخی کشورهای دیگر مصرف گاز غالب است. به طور مثال در بعضی از کشورها مانند ایران، مصرف برق و گاز به صورت توأمان در منازل استفاده می‌شود. لذا در مقایسه مصرف انرژي در ایران و دیگر کشورها، باید میزان مصرف سرجمع انرژی لحاظ شود و از مقایسه بخشی پرهیز شود. ضمن اینکه بخش اعظمی از برق مصرفی در کشورهای پیشرفته مربوط به بخش صنعت است.

سرانه مصرف انرژی، از تقسیم میزان انرژی مصرف شده بر جمعیت کشور محاسبه می‌شود. طبق ترازنامه انرژی سال 99 و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سرانه مصرف انرژی در ایران 2.05 تن معادل نفت خام به ازای هر نفر بوده که 74 درصد از میانگین جهانی و 17 درصد از خاورمیانه بیشتر است. عوامل مختلفی از جمله دما و رفاه عمومي بر وضعیت کشورها در تعيين شاخص مصرف انرژی تاثیرگذار هستند. 

با اين وجود اما مقایسه سرانه مصرف برق در کشورهای مختلف با توجه به موقعیت جغرافیایی اساسا مقايسه صحيحي تلقي نشده و نمي تواند تصویر دقیقی از این موضوع به ما بدهد. به عنوان مثال قرارگیری 100 درصد جمعیت کشور قطر در موقعیت آب و هوایی حاشیه خلیج فارس، زمینه افزایش مصرف برق براي سرمایش را ایجاد می‌کند و يا ميزان سرانه مصرف برق در كشورهاي سردسير اسكانديناوي كه انرژي برق پايه سيستمهاي گرمايشي آنهاست با كشور ما قابل مقايسه نيست.» 

نكته مهمتر اين كه، برق تنها حامل انرژی تامین برق خانگی در بسیاری از کشورهای جهان (كه از ساير منابع انرژي از جمله گاز بي بهره اند) تلقی شده و حامل‌های دیگر انرژی نظیر گاز در خانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بر همین اساس، طبیعی است که میزان سرانه مصرف برق در این کشورها از سرانه مصرف برق در ایران فراتر باشد، زیرا در ایران علاوه بر مصرف برق؛ گاز نیز براي تامین انرژی گرمایشي و پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از همین رو سرانه مصرف برق خانگی با احتساب تامین سرمایش، روشنایی و تامین برق لوازم خانگی می‌تواند، تصویر دقیق‌تری از میزان مصرف برق توسط هر ایرانی و مقایسه با سایر کشورهای جهان ارائه دهد.

برهمین اساس، مطابق آخرین آمار ارائه شده، سرانه مصرف برق خانگی در ایران در سال 1400 معادل 3648 کیلووات ساعت و در سال 1401 معادل 3738 كيلووات ساعت برآورد ‌شده است، این در حالی‌ است که متوسط جهانی این آمار معادل 1192 کیلووات ساعت است.

مطابق آنچه كه گفته شد استناد به گزارش‌هاي نامعتبر كه از منابع غيررسمي تهيه شده و مبتني بر كلي گويي غيركارشناسي است، به جای کمک به صنعت برق و جلب توجه مسوولان و دست‌اندرکاران به مشکلات اصلی این حوزه، می‌تواند زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های نادرست شود، از اين رو به‌جاست تا فعالان رسانه اي حوزه انرژي با به روز كردن دانش و آگاهي خود از آنچه كه در حول محور موضوع انرژي در كشور مي‌گذرد زمينه ساز توسعه برنامه‌هاي مديريت انرژي در كشور شده و مسوولان را در اتخاذ سياست‌هاي كلان راهبردي در اين راه ياري دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها