دخل و خرج نامتوازن بانک‌ها
اقتصاد ایران، بازنده بزرگ ناترازی نهادهای پولی

دخل و خرج نامتوازن بانک‌ها

در گفتگو با یک اقتصاددان مطرح شد

آیا تورم دوباره جهش می‌کند؟

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران با اشاره به اینکه متغیر‌های سیاسی در اقتصاد کشور تاثیر گذار هستند، گفت: اگر در روز‌های پیش‌رو تحولی منفی اتفاق نیفتد، تورم نیز افزایش نخواهد یافت.
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران با اشاره به اینکه متغیر‌های سیاسی در اقتصاد کشور تاثیر گذار هستند، گفت: اگر در روز‌های پیش‌رو تحولی منفی اتفاق نیفتد، تورم نیز افزایش نخواهد یافت.
کد خبر: ۱۴۱۸۷۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مرتضی افقه در پاسخ به این پرسش که آیا در روز و ماه‌های آینده شاهد جهش دوباره تورم خواهیم بود؟ توضیح داد: چنانچه اتفاق خاصی در روابط سیاسی رخ ندهد، شاهد جهش تورمی نیز نخواهیم بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این روز‌ها وارد فاز تثبیت شده‌ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمالا کاهش قیمت برخی اقلام را نیز تجربه خواهیم کرد.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط اقتصادی تثبیت شده است؟ یادآور شد: با توجه به شرایط کشور می‌توان گفت متغیر فعال اقتصاد ما متغیر‌های سیاسی است. به همین دلیل تحولی منفی مانند ایجاد تنش در خلیج فارس و یا روابط سیاسی سبب افزایش بهای ارز و روند افزایشی تورم خواهد شد.

دکتر افقه درباره اینکه در چنین شرایطی آیا مدیریت تقاضا سبب کاهش تورم می‌شود؟ به جام جم آنلاین گفت: موافق دستکاری در تقاضا نیستم. زیرا اگر موانع تولید را حذف کنیم، تولید نیز افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر از طریق افزایش عرضه شرایط بهتری برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه با کاهش نقدینگی تورم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: اما چون بخش تولید ما از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، کاهش نقدینگی ممکن است، سبب رکود نیز بشود.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در بازار ارز نرخ حدود ۵۰ هزار تومانی دلار واقعی است؟ بیان کرد: اگر مساله تحریم و صادارت روندی مثبت در پیش بگیرد، نرخ ارز نیز کاهشی می‌شود. اما بعید به نظر می‌رسد که نرخ دلار از حدود ۴۳ هزارتومان کمتر شود.

دکتر افقه درباره اینکه در رسانه‌های اجتماعی برخی ادعا می‌کنند، فروپاشی اقتصادی کشور نزدیک است، نیز گفت: چنانچه مشکل تحریم و عادی سازی روابط تجاری و مالی حل نشود، مشکلات اقتصادی کشور جدی‌تر می‌شود. اما نمی‌توان گفت که اقتصاد دچار فروپاشی خواهد شد، چون شرایط در این حد نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها