گزارش «جام‌جم» از فرامتن مذاکرات جدید تهران - ریاض

توافق در میدان و دیپلماسی

در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

اتكا به امنیت برون‌زا برای عربستان آورده‌ای نداشته است

اتكا به مؤلفه برون‌زای امنیتی برای عربستان آورده‌ای نداشته و می‌تواند در تعامل با ایران مسائلی مانند امنیت منطقه و یمن را مرتفع كند و هزینه‌های امنیتی خود را كاهش دهد.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۴۲

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، ابوالفضل ظهره‌ وند، كارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون نظم جدید منطقه‌ای گفت: روابط ایران و عربستان را تابعی از یك تحول در محیط بین‌الملل و منطقه می‌دانیم؛ یعنی اتفاق خاصی در ریاض رخ نداده كه رابطه پر چالش به تعامل فعال تبدیل شود.

وی افزود: نشان می‌دهد عربستان و كشورهای حوزه خلیج‌فارس با روندهایی مواجه شدند كه آنها را به این رسانده كه بر پایه امنیت ملی فرضی خودشان رویكردها را تغییر دهند تا هزینه‌ها را كاهش دهند.

كارشناس مسائل بین‌الملل اظهار كرد: كشورهای حوزه خلیج‌فارس به دلایل مختلف امنیت خود را به‌صورت برون‌زا تعریف كردند و حضور چندین پایگاه بزرگ غربی آمریكایی در منطقه نیز ناظر بر همین موضوع بوده است.

وی افزود: عربستان در چالش صحنه یمن طی هشت سال گذشته، جنگ نیابتی داشت و برای استفاده از امكانات به نیروی انسانی بیرون از منطقه متوسل می‌شد و راهبردهای خود را ذیل راهبرد كلان دیگری تعریف می‌كردند.

ظهره‌وند ادامه داد: روندهایی رخ داد كه عربستان سعودی را به این جمع‌بندی رساند كه مسیر چالش با ایران هزینه‌زا است و تغییراتی می‌تواند در سایه تعامل با ایران محقق شود كه عربستان به بازیگر مستقل در منطقه تبدیل شود.

وی افزود: اتكا به مؤلفه برون‌زای امنیتی برای عربستان آورده‌ای نداشته و می‌تواند در تعامل با ایران مسائلی مانند امنیت منطقه و یمن را مرتفع كند و هزینه‌های امنیتی خود را كاهش دهد.

كارشناس مسائل بین‌الملل تصریح كرد: اتفاق بزرگ‌تری در محیط بین‌الملل با محوریت ایران، روسیه و چین واقع شده و از سوی دیگر هژمونی آمریكا حتی از سمت متحدان اروپایی مورد اتكا نیست و تردیدهایی در اتحادیه اروپا به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینكه عربستان اساساً دستخوش دگردیسی شده است و جنگ نمی‌تواند همواره ادامه پیدا كند افزود: عربستان سعودی با نسل جدیدی از حكمرانی مواجه است و نمی‌خواهند به دلیل ثروت‌های بالا و سبك زندگی جدید قصد دارند سیاق سنتی گذشته را تغییر دهند.

ظهره‌وند خاطرنشان كرد: قطر و اماراتی‌ها رشد توسعه اقتصادی را زودتر آغاز كردند و بازیگر منطقه‌ای خوب است و نگاه جدیدی را شاهد هستیم هر چند نگاه تهدید انگار اینها نسبت به ایران كاملاً رفع نشده است.

وی با بیان اینكه چالش امارات و عربستان در جنوب یمن شروع شده و این فضای مانور را برای ایران آماده كرده است افزود: هوشمندی روابط می‌تواند فضای همكاری را با عدم مداخله آمریكا و غربی‌ها برای ایران مهیا سازد.

كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نگاه به شیوه حكمرانی تعریف تابع امنیت ملی و دورنمای اقدامات تعیین‌كننده است و جامعه برای حركت جمعی نیازمند دورنما است.

وی افزود: اغتشاش در جنبه‌های نظری و حكمرانی باید حل شود و سیاست‌های مختلف یكدیگر را خنثی نكند و فرصت‌های طلایی مدیریت نمی‌شود؛ نوع رشد و توسعه‌ای كه امارات تجربه كرده در ایران قابل‌تحقق نیست و ایران وضعیت متفاوتی دارد.

ظهره‌وند اظهار كرد: اگر عربستان مسئله خروج آمریكا از منطقه را مبنای تصمیمات قرار دهد؛ لذا تنها گریزش همكاری با ایران چین است.

وی افزود: عربستان قصد دارد از محافظه‌كاری عبور كند و بازیگری اثرگذار باشد؛ لذا نوع نگاه ایران می‌تواند فرصت به همراه داشته باشد و ظرفیت‌های اقتصادی ایران را رشد دهیم.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها