در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

اعمال استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر توسط اروپایی‌ها

اروپایی‌ها در نگاه كلان‌تر با استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر و دموكراسی رفتار دارند و سعی دارند چارچوب‌های لیبرال دموكراسی خصوصاً در زمینه اقتصادی را رعایت كنند.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، مرتضی مكی، كارشناس مسائل اروپا پیرامون تحولات فرانسه با بیان اینكه ریشه تحولات دو هفته فرانسه فراتر از سیاست‌های دولت مكرون است گفت: در چهره‌ای از فرانسه بر اساس دموكراسی، اعتراضات و اعتصابات به رسمیت شناخته می‌شود.

وی افزود: در چهره دیگری از فرانسه كه كمتر دیده می‌شود به تاریخ استعماری فرانسه باز می‌گردد.

كارشناس مسائل اروپا اظهار كرد: در همان سال‌های فرانسه با شعار برابری و برادری شاهد استعمار میلیون‌ها نفر آفریقایی و آسیایی بودیم و جنایاتی كه سربازان فرانسوی در الجزایر كردند داعش انجام نداده است.

وی با اشاره به اینكه در دوره ساركوزی از استعمار مردم آفریقا به‌عنوان دوره افتخار یاد می‌شود افزود: پس از استقلال مستعمره‌های فرانسه به‌عنوان نیروی كار افرادی عازم فرانسه شدند.

مكی ادامه داد: این نیروی كار ارزان نقش مهمی در توسعه چند دهه فرانسه داشته است؛ ولی سبك زندگی مهاجرین و نوع مواجهه فرانسوی‌ها با مهاجرین باعث به حاشیه رفتن مهاجرین آفریقایی شد.

وی افزود: فرانسه دارای پرشمارترین كشور دارای مهاجر است و وقتی مهاجرین وارد فرانسه شدند در حومه شهرهای بزرگی مانند مارسی، لیون و پاریس طبقه‌ای به‌عنوان مهاجران شكل گرفت.

كارشناس مسائل اروپا تصریح كرد: به همان اندازه حضور در حاشیه مورد تبعیض و آسیب‌های نژادپرستی قرار می‌گرفتند و همچنان رگه‌های تبعیض نژادی در ساختار اقتصادی و اجتماعی فرانسه وجود دارد.

وی افزود: مهاجرین به‌عنوان شهروند درجه دوم هستند و از موهبت‌های برابری و برادری كه شعار داده شد برخوردار نیستند.

مكی خاطرنشان كرد: در مسئولیت‌ها و ساختارهای سیاسی و امنیتی فرانسه آفریقایی‌تبار و مهاجرین دیده می‌شوند؛ اما این نشانه پایان تبعیض با اكثریت مهاجرین در این كشورها نیست؛ لذا خشونت و نارضایتی در شهرهای بزرگ را شاهد هستیم.

وی افزود: بخش عمده‌ای از خشم و نارضایتی كه در فرانسه بروز داشته است ناشی از خشونت پلیس فرانسه با مهاجرین است و در دو سال گذشته حدود ۱۳ جوان مهاجر توسط پلیس فرانسه كشته شده است.

كارشناس مسائل اروپا بیان كرد: در ظاهر قوانین مدنی و ضدتروریستی فرانسه مشكلی ندارد؛ ولی مشكل اینجا است پلیس فرانسه این قانون را با تبعیض‌های زیاد اجرایی می‌كند و هر جوان مهاجر كه اغلب مسلمان هستند متهم محسوب می‌شوند و باید خودشان را تبرئه كنند.

وی افزود: همین چالش مهاجرین و مهاجر تبارهای فرانسه به شكاف اجتماعی در جامعه فرانسه منجر شده است به همین دلیل نباید شاهد باشیم وعده‌های كنترل بحران محقق شود.

مكی گفت: نوع مواجهه كشورها با پدیده مهاجرت می‌كنند متفاوت است و در اتحادیه اروپا تبدیل به مسئله‌ای برای همه شده است و فرانسه ازاین‌جهت مهم شده است كه بیشترین چالش را با مهاجرین دارد.

وی با اشاره به اینكه تركیه، یونان و ایتالیا به دلیل اینكه دروازه ورود مهاجرین به اروپا هستند افزود: موج مهاجرت در سال ۲۰۱۵ به سمت اروپا سیاست مهاجرتی اروپایی‌ها را فروپاشید؛ هر مهاجری كه وارد كشور اروپایی می‌شود در این كشور باید ثبت شود؛ اما وقتی موج مهاجرت در منطقه سوریه و عراق به اروپا راه افتاد ایتالیا و یونان با ظرفیت محدود انتقاد جدی به اعضای اتحادیه اروپا داشتند.

كارشناس مسائل اروپا اظهار كرد: چگونگی كنترل مهاجرین به عنصر اصلی در سیاست خارجی تبدیل شده است؛ در دوره گذشته آلمان مذاكراتی با تركیه صورت گرفت و قرار شد تركیه در اردوگاه‌های خودش بتواند كنترل‌های مرزی را تشدید كند و تركیه از این سیاست به‌عنوان ابزار در برابر غرب استفاده كرده است.

وی افزود: با این اهداف مذاكراتی میان كشورهای اروپایی با كشورهای جنوب اروپا و شمال آفریقا انجام شد تا در برابر مهاجرت به سمت اروپا ایستادگی شود؛ ولی این سیاست شكست خورد.

مكی ادامه داد: اروپایی‌ها در نگاه كلان‌تر با استانداردهای دوگانه در موضوع حقوق بشر و دموكراسی رفتار دارند و سعی دارند چارچوب‌های لیبرال دموكراسی خصوصاً در زمینه اقتصادی را رعایت كنند.

وی افزود: در عرصه خارجی تنها چیزی كه برایشان مهم است منافع خواهد بود و اگر حقوق بشر و ابزارهای سیاسی كمك‌كننده منافع آنها باشد همراه این سیاست‌ها هستند در غیر این صورت نادیده گرفته می‌شود؛ نوع رفتار غربی در مورد تحولات یمن طی ده سال گذشته مثال این موضوع است.

كارشناس مسائل اروپا تصریح كرد: اروپایی‌ها تلاش دارند شبكه‌های اجتماعی را مدیریت كنند، اعلام كردند افرادی كه در راستای آشوب و ناآرامی از فضای مجازی استفاده كنند رصد می‌شوند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۵ سه هفته زمان برد كه ناآرامی‌ها به تمام نقاط فرانسه كشیده شود؛ اما در تحولات اخیر فرانسه به مدت یك هفته میزان آسیب و ناآرامی‌ها به‌واسطه فضای مجازی بسیار بالاتر بود كه این جوانان ناراضی را به هم پیوند داده بود.

مكی بیان كرد: جریان راست افراطی علی‌رغم جریان چپ فرانسه روی موج ناآرامی‌ها سوار شده است و خواستار سركوب علیه مهاجرین شده است و این شكاف اجتماعی فرانسه را تشدید می‌كند.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها