طغیان سیل در بی‌آب‌ترین استان کشور
در ۳۴ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان بارش باران ثبت شد

طغیان سیل در بی‌آب‌ترین استان کشور

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفتگو با جام جم آنلاین

احتمال تکرار بارش‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان طبیعی است، گفت: احتمال تکرار چنین بارش‌هایی تا پایان تابستان در این منطقه وجود دارد.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان طبیعی است، گفت: احتمال تکرار چنین بارش‌هایی تا پایان تابستان در این منطقه وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۱۷۹۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه در پاسخ به این پرسش که بارش‌های اخیر در سیستان و بلوچستان چقدر طبیعی است؟ عنوان کرد: در فصل تابستان معمولا در کشورمان در دو منطقه شاهد بارش باران هستیم، یکی شمال کشور و دیگری نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان است.

وی درباره اینکه آیا تغییر اقلیم سبب ایجاد زمینه برای وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان شده است؟ توضیح داد‌: بارش‌های تابستانی در این منطقه سابقه تاریخی دارد و می‌توان گفت شاهد بارش‌های نرمال در منطقه هستیم و این مساله ارتباطی با تغییر اقلیم ندارد. البته تغییر اقلیم می‌تواند شدت این بارش‌ها را افزایش یا کاهش دهد.

‌وظیفه با یادآوری اینکه بارش‌های تابستانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان طبیعی است، بیان کرد: سال گذشته نیز سیل‌های مهیبی در این منطقه جاری شد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش‌های تابستانی در این منطقه تحت تاثیر پدیده مونسون اتفاق می‌افتد، بیان کرد: سال گذشته مونسون قویتر بود. به همین دلیل شاهد بارش‌های بیشتری در این منطقه بودیم. اما امسال شدت این پدیده نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر است و با بارش‌های کمتری رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه رطوبتی که از سمت اقیانوس وارد منطقه می‌شود، تحت تاثیر گرمای هوا در ساعات بعد از ظهر سبب بارش باران می‌شود، بیان کرد: بارش‌های تابستانی معمولا شدید و رگباری هستند و سبب جاری شدن سیلاب می‌شوند.

وظیفه در پاسخ به این پرسش که آیا در طول تابستان دوباره شاهد چنین بارش‌هایی در منطقه خواهیم بود؟ به جام جم آنلاین گفت: این احتمال وجود دارد که در فصل تابستان شاهد تکرار چنین بارش‌هایی در جنوب سیستان و بلوچستان باشیم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره اینکه این بارش‌ها چقدر در جبران خشکسالی سیستان و بلوچستان تاثیر گذار است؟ نیز عنوان کرد: بخشی از این بارش و سیلاب‌ها وارد سد‌های منطقه می‌شود. اما باید توجه داشت که بخش شمالی استان سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی است و وضعیت منابع آب در بلوچستان به اندازه سیستان ناگوار نیست. این درحالی است که بارش‌های تابستانی در منطقه سیستان نیز بسیار اندک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها