روزهای ریزشی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد

سقوط ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس در ۹۰ دقیقه

روزهای ریزشی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد با توجه به ارزش پایین معاملات همچنان نمی توان انتظار برگشت روند را داشت.
کد خبر: ۱۴۱۷۸۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، بازار سهام همچنان در روند ریزشی قرار دارد و همچون هفته های گذشته همچنان پرعرضه آغاز به کار کرد. گفتنی است شاخص کل بازار سهام تا کنون که حدود 90 دقیقه از شروع بازار گذشته شاخص کل با ریزشی 20 هزار واحدی  به ارتفاع 1 میلیون و 976 هزار واحد رسیده است. همچنین شاخص هم وزن با ریزشی 10 هزار واحدی به شاخص  700 هزار واحد  رسیده است. 

لازم به ذکر است سه نماد حکشتی، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر در شاخص کل و سه نماد وسپهر، خاور و آریا بیشترین تاثیر در شاخص فرابورس را داشتند.

کاهش ارزش معاملات نشان از عدم عزم بازار سرمایه برای تغییر روند

ارزش معاملات در بازار سهام در روزهای اخیر در محدوده 4 هزار میلیارد تومان قرار گرفته است. این در حالی است که ارزش معاملات بازار سرمایه در اردیبهشت ماه بالای 20 هزار میلیارد تومان بود و در بعضی از روزها حتی به نزدیکی های 25 هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. 

در واقع این طور می توان گفت دلیل نوسانات محدود بازار سرمایه در روزهای اخیر، علاوه بر ابهاماتی که در بازار ارز وجود دارد، به دلیل افت محسوس ارزش معاملات است که نشان از خروج سرمایه خرد از بازار سرمایه دارد. 

گفتنی است با توجه به ارزش پایین معاملات نسبت به میانگین گذشته ی خود نمی توان در شرایط فعلی انتظار صعود جدی را از بازار سرمایه داشت.

بورس چرا می ریزد؟

اگرچه برخی کارشناسان تصمیماتی همچون افزایش نرخ گازخوراک صنایع و یا وضع عوارض صادراتی بر صنایعی همچون فولاد را علت ریزش بازار بیان می کنند اما به نظر می رسد با توجه به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی و اعمال سیاست تثبیت ارزی، چشم انداز های تورمی در بین سرمایه گذاران کاهش یافته است و همین امر باعث شده تا بازار سرمایه در برهه ی فعلی جذابیت ماه های گذشته را نداشته باشد.

همچنین به نظر می رسد،  انتظارات تورمی که در ماه های آخر سال گذشته در میان فعالان بازار شکل گرفته بود با توجه به کاهش نرخ ارز، تا حد قابل توجهی کاهش یافته و همین امر سبب شده تا با خروج سرمایه ای که از این بازار شکل گرفته ارزش معاملات روز به روز کاهش یابد و بازار عزمی برای صعود نداشته باشد.  

البته ذکر این نکته الزامی است که سایر بازارهای موازی همچون بازار ملک و خودرو نیز در برهه فعلی همگی در مدار نزولی قرار داشتند و بازار سرمایه نیز از این بازار ها مستثنی نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها