یک فعال سیاسی گفت: بیشترین تاثیر سیاسی در میزان مشارکت در انتخابات مجلس، رضایتمندی مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود و امیدشان نسبت به آینده است.
یک فعال سیاسی گفت: بیشترین تاثیر سیاسی در میزان مشارکت در انتخابات مجلس، رضایتمندی مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود و امیدشان نسبت به آینده است.
کد خبر: ۱۴۱۷۷۷۴

حمیدرضا ترقی به خبرنگار جام‌ جم آنلاین گفت: اگر بتوان در این مدت کوتاه تا انتخابات مجلس بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد، طبیعتاً مشارکت بالاتری را نیز شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات مجلس گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود در شرایط کنونی مشارکت در شهرستان ها تقریباً قابل قبول است و بین ۳۷ تا ۴۰ درصد است علیرغم اینکه هنوز فضای انتخاباتی گرم نشده است تا این میزان مشارکت وجود دارد و آنها آماده رقابت هستند.

وی افزود: یکی از دلائل این اتفاق این است که تعداد شهرها در شهرستان ها زیاد است و این تعدد شهرها و محدود بودن تعداد نمایندگانشان در مجلس موجب رقابت قومیتی - محلی بین نامزدها می شود که طبیعتاً رقابت را به طور طبیعی بالا می‌برد تا هر قوم و قبیله‌ای بتواند نامزد مورد نظر خود را وارد مجلس کند.

این فعال سیاسی در عین حال می گوید: اما در شهرهای بزرگ که مقداری هم سیاسی تر هستند انتخابات تحت تاثیر قرار می‌گیرد و رقابت سیاسی رقابت را مقداری سخت ‌تر و مشکل‌تر کرده بنابراین  مشارکت هنوز هم در حد قابل قبولی افزایش نیافته است.

ترقی با بیان اینکه وجود رقابت میان نامزدها تقریباً پنج درصد در مشارکت مردم تاثیر دارد، تصریح کرد: این در حالی است که بیشترین تاثیر سیاسی؛ رضایتمندی مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود و امیدشان نسبت به آینده است.

ترقی ادامه داد: اگر بتوان در این مدت کوتاه تا انتخابات مجلس بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد (همانطور که در حال حاضر در جهت کاهش قیمت خودرو گام های خوبی برداشته شده همچنین نرخ رشد تورم در کل کشور مقداری کاهش یافته) و در طی این مدت بخشی از مشکلات مردم تا حدودی حل شده  اگر بتوان گام های موثری در جهت بهبود موقعیت اقتصادی کشور برداشت طبیعتاً مشارکت بالایی نیز شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در قانون جدید مجلس برای احزاب هم توانسته است زمینه های مناسبی برای فعالیت احزاب در انتخابات فعال کند.

این فعال سیاسی افزود: به این ترتیب اگر احزاب خودشان را آماده ایفای نقش در انتخابات کنند احتمالاً می‌توانند به مشارکت بیشتر مردم کمک کنند و آنها نیز رقابت را به سمتی می‌برند که افزایش مشارکت را به همراه خواهد داشت.
وی در عین حال تاکید کرد؛ اگر اشکالات انتخابات تناسبی رفع و تصویب می‌شد شاید شاهد افزایش بیشتر مشارکت بودیم اما به دلیل اینکه انتخابات تناسبی نواقصی داشت تصویب نشد. در هر صورت تصویب آن می‌توانست در افزایش مشارکت مردم نقش بیشتری داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها