جام جم آنلاین در گفت‌وگو با یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی ‌بررسی‌ کرد

نسخه پیشگیری از بیماری‌های ویروسی تابستان

 یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا سبب بیشتر شدن قدرت برخی ویروس‌ها می‌شود، گفت: علاوه بر این در روز‌های گرم سال بدن شهروندان آب بیشتری را به شکل تعریق از دست می‌دهد و همین مساله زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های التهاب دستگاه گوارش فراهم می‌کند.
 یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا سبب بیشتر شدن قدرت برخی ویروس‌ها می‌شود، گفت: علاوه بر این در روز‌های گرم سال بدن شهروندان آب بیشتری را به شکل تعریق از دست می‌دهد و همین مساله زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های التهاب دستگاه گوارش فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۶۴۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عالیه پور‌دست درباره علت افزایش بیماری‌‌های التهاب دستگاه گوارش در فصل تابستان عنوان کرد: افزایش دمای هوا سبب افزایش قدرت برخی ویروس‌ها می‌شود. علاوه بر این در روزهای گرم سال بدن شهروندان مقدار آب بیشتری را به شکل تعریق از دست می‌دهد و همین مساله زمینه را برای افزایش ابتلا به بیماری فراهم می‌کند‌.

وی درباره راهکارهایی که سبب کاهش احتمال بیماری شهروندان می‌شود، نیز توضیح داد: شهروندان باید در فصل تابستان میوه‌ و سبزیجات را با دقت بیشتری بشویند و از پاکیزه بودن میوه‌هایی مانند توت که دارای خلل و فرج است اطمینان پیدا کنند، زیرا ممکن است آلودگی‌هایی در این میوه‌ها باقی بماند و مصرف آنها سبب ابتلای شخص به بیماری شود.

‌‌این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: علاوه بر شست‌وشوی دقیق بهتر است، شهروندان میوه‌ها را قبل از مصرف چند ساعت در ‌دمای یخچال نگهداری کنند.

دکتر پوردست با اشاره به اینکه شهروندان باید بحث شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون را جدی بگیرند، توضیح داد: پرهیز از مصرف غذاهای آماده و رفتن به رستوران نیز می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری موثر باشد.

‌به گفته وی شهروندان در فصل تابستان باید اصول بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت و اجرا کنند.

‌‌این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه میزان مسافرت و طبیعت گردی شهروندان نیز در فصل تابستان افزایش می‌یابد، عنوان کرد: شهروندان باید در مصرف آب چشمه و رودخانه‌ها دقت لازم را داشته باشند، زیرا ‌ بسیاری از میکروب‌ها براحتی از طریق نوشیدن آب منتقل می‌شوند.

دکتر پوردست ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری‌ باید شهروندان نکات بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند و از مصرف مناسب و کافی آب، میوه و سبزیجات بهداشتی نیز غافل نشوند.

بیماری‌های گوارشی در کودکان

نسخه پیشگیری از بیماری‌های ویروسی تابستان

‌‌این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره راهکارهای پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های شایع فصل تابستان نیز به جام جم آنلاین گفت: والدین باید بیش از گذشته مراقب کودکان خردسالی باشند که هنوز راه رفتن را یاد نگرفته‌اند، زیرا این کودکان‌ در مرحله‌ای قرار دارند که برای شناسایی  محیط و اشیاء از حس چشایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل والدین باید اسباب‌بازی‌هایی را برای کودکان تهیه کنند که قابلیت شست‌وشو دارند و از پاکیزه بودن این وسایل اطمینان پیدا کنند.

به گفته وی محیط اطراف کودک نیز باید تمیز باشد تا احتمال بیمار شدن کودکان به حداقل ممکن برسد‌‌.

دکتر پور دست با اشاره به اینکه استفاده از شیر مادر نیز می‌تواند مانع ابتلای کودکان به بیماری شود، ‌توضیح داد: استفاده از شیر مادر سبب می‌شود که کودک آنتی‌بادی‌‌های لازم را به دست بیاورد. به همین دلیل مادران باید در  فصل تابستان از تغذیه مناسب و مایعات کافی استفاده کنند تا مشکلی برای شیردهی به کودک خود نداشته باشند.

‌‌‌‌این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که والدین چه زمانی و با دیدن چه نشانه‌هایی باید برای درمان کودک خود به پزشک مراجعه کنند؟ نیز توضیح داد: در خصوص کودکان، والدین باید به ‌ دو علامت بالینی توجه ویژه داشته باشند، یکی اینکه زیر چشم کودک‌شان گود افتاده و تیره شده باشد و دیگری اینکه اگر پوست شکم کودک را با دو انگشت جمع کردند و پوست دیرتر از زمان معمول به حالت پیشین خود بازگشت، یعنی بدن کودک آب زیادی از دست داده است.

به گفته وی در چنین شرایطی والدین باید هرچه زودتر کودک خود را به مراکز درمانی منتقل کنند.

 دکتر پور دست درباره نشانه‌های بیماری در بزرگسالان نیز عنوان کرد: اگر تعداد دفعات اجابت مزاج بیش از شش بار در روز و همراه با درد شدید شکم باشد، شخص باید به پزشک مراجعه کند.

وی تاکید کرد: اگر شخص دچار اسهال شدید همراه با تب و یا اسهال خونی شده باشد نیز باید بلافاصله برای درمان به مراکز درمانی برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها