بسیاری از استان‌های ایران با چالش کم‌آبی مواجه هستند و حالا در منطقه گرم و خشکی مثل بوشهر این مساله بسیار‌حاد شده، به طوری که دیگر در تأمین آب شرب و کشاورزی با کمبودهای جدی روبه‌روست.
بسیاری از استان‌های ایران با چالش کم‌آبی مواجه هستند و حالا در منطقه گرم و خشکی مثل بوشهر این مساله بسیار‌حاد شده، به طوری که دیگر در تأمین آب شرب و کشاورزی با کمبودهای جدی روبه‌روست.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۱۵
نویسنده سیداحمد هاشمی اشکا | گروه ایران

هم‌اکنون بخش زیادی از روان‌آب‌های ناشی از بارندگی در سطح استان بوشهر و همچنین بارش‌های استان‌های همجوار نظیر فارس و کهگیلویه و بویراحمد بدون این که استفاده‌ای از آنها صورت گیرد، مستقیم وارد دریا می‌شود. گفته می‌شود هرسال بیش از دو میلیارد مترمکعب روان‌آب استان بوشهر راهی دریا می‌شود.
علی‌رغم اقداماتی که تاکنون در زمینه ایجاد زیرساخت‌های تأمین آب در سطح استان صورت گرفته ولی همچنان مشکلات وجود دارد و نیاز است که پروژه‌های حوزه آب بوشهر با سرعت و دقت بیشتری پیش برود. بنابراین در این شرایط ساخت سد از هر پروژه‌ای برای این منطقه مهم‌تر و حیاتی‌تر است که یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تأمین آب به شمار می‌آید.
یکی از سدهای مهم استان بوشهر، سد باغان در جنوب استان بوشهر است که حجم مخزن سد ۳۲ میلیون متر مکعب است و برای تأمین بخشی از آب شرب و صنعت در شهرستان جم و آب کشاورزی شهرستان دشتی ساخته می‌شود.
از دیگر سدها می‌توان به «باهوش» و «دشت‌پلنگ» در شهرستان‌های دشتی و تنگستان اشاره کرد که تکمیل آنها گام‌بزرگی در جهت حفظ منابع و تامین نیاز ساکنان این مناطق است. مهر ۱۴۰۰ زمانی که رئیس‌جمهور به بوشهر رفته بود، کشاورزان تنگستانی خواستار بهبود وضعیت آب و احداث سد باهوش شدند و بلافاصله با دستور رئیس‌جمهور، ساز و کار اجرایی این پروژه در دستور کار قرار گرفت.
با پیش‌بینی تمهیدات لازم و تأمین اعتبارات مورد نیاز، در هفته دولت ۱۴۰۱ و کمتر از یک سال پس از آن دیدار، عملیات اجرایی احداث سد باهوش آغاز شد. این سد از نوع بتونی غلتکی به‌طول ۳۷ متر و در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع با حجم مخزن ۱۸.۵میلیون مترمکعب است.
اعتبار سد بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی است و در این شرایط تورمی، مجری باید با کار شبانه‌روزی در کمترین زمان ممکن، طرح را تکمیل کند تا بتوان از ثمرات آن بهره برد. پس از گذشت کمتر از یک سال عملیات سد باهوش ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد.
سدی که تأمین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تأمین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه، کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله اهداف احداث آن عنوان شده است.
استاندار بوشهر در رابطه با ساخت چندین سد در این منطقه می گوید که این سدها باعث می‌شود آب‌ها به جای هدر رفتن و ریخته شدن به دریا برای مصرف شرب و کشاورزی استفاده شوند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها