استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

آداب مصرف مکمل‌های غذایی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی گفت: مصرف مکمل‌های غذایی در جامعه این روزها بیشتر‌ جنبه تجارت ‌و تبلیغات به خود گرفته است و در آن به ‌اهداف مناسب سلامت کمتر توجه ‌می‌شود. ‌
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی گفت: مصرف مکمل‌های غذایی در جامعه این روزها بیشتر‌ جنبه تجارت ‌و تبلیغات به خود گرفته است و در آن به ‌اهداف مناسب سلامت کمتر توجه ‌می‌شود. ‌
کد خبر: ۱۴۱۲۴۶۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر کوروش جعفریان درباره اینکه شخص چه زمانی به مصرف مکمل‌های غذایی نیاز دارد؟ افزود: اساس تغذیه برای شخص باید خود غذا باشد. اما اگر کمبودی باشد که بتوان ‌از طریق مکمل‌ها آن را رفع کرد، مصرف این مواد مشکلی ندارد.‌

وی با اشاره به اینکه ‌مصرف برخی مکمل‌های غذایی کمبودهایی را که براساس نیاز ما اتفاق می‌افتد،‌ جبران می‌کند، توضیح داد:‌ برای نمونه در غذای ما ایرانیان و بسیاری از شهروندان در دیگر کشورهای دنیا ‌ویتامین D به اندازه کافی وجود ندارد. بنابراین شخص نمی‌تواند‌ اطمینان پیدا کند که از طریق غذا به اندازه کافی ویتامین D مصرف کرده‌ است. در چنین مواردی می‌توان از‌ مکمل‌های غذایی استفاده کرد.

دکتر جعفریان ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی بجای استفاده از ویتامین D به شکل مستقیم، لبنیات خود را غنی از ویتامین D کرده‌اند و از این طریق ویتامین D مورد نیاز شهروندان خود را تامین می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم شناسی ادامه داد: در مثالی دیگر می‌توان به ضرورت مصرف ‌اسید فولیک برای خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، پرداخت. زیرا در چنین مواردی نیاز است که‌ میزان مناسبی اسید فولیک به بدن شخص برسد. این درحالی است که از طریق چیدمان غذایی خیلی سخت است که این مهم را تامین کرد. به همین دلیل از طریق مکمل‌های غذایی این نیاز را برطرف می‌کنند‌.

وی عنوان کرد: برخی افراد نیز که ‌دچار کم خونی هستند، ناچار باید قرص آهن مصرف کنند، زیرا نمی‌توان از طریق مواد غذایی این نیاز را تامین کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مصرف مکمل‌های غذایی از سوی ورزشکاران نیز توضیح داد: ‌ ممکن است یک ورزشکار کمبودی نداشته باشد. اما مکمل مصرف می‌کند تا توانش را بیشتر کند، هنگام تمرین آسیب نبیند و یا حجم عضلاتش را افزایش دهد. در چنین شرایطی اگر شخص به صورت منطقی و متناسب با نیازش از مکمل‌ها استفاده کند نیز مشکلی وجود ندارد. ‌

دکتر جعفریان درباره افزایش تبلیغات مصرف مکمل‌های غذایی در جامعه نیز افزود: مشکل اینجاست که مصرف مکمل‌ها بیشتر در جامعه‌ ما جنبه تجارت ‌و تبلیغات به خود گرفته است و به ‌اهداف مناسب سلامت کمتر توجه می‌شود. در واقع در بیشتر تبلیغات این نیاز به شهروندان القا می‌شود که همه ‌‌نیازمند مصرف مکمل‌های غذایی هستند. در حالی که این مساله درست نیست.

وی ادامه داد: ‌در دنیا هیچ مکملی اجازه تبلیغ ندارد. اما در کشورمان به شکل غیر مستقیم مصرف آنها تبلیغ می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که شهروندان چگونه می‌توانند برای مصرف مکمل‌های غذایی بدرستی تصمیم‌گیری کنند؟ به جام جم آنلاین گفت: ساده‌ترین کار این است که ‌افراد با متخصصان تغذیه مشورت کنند تا این متخصصان ‌پس از ارزیابی ‌وضع غذایی آنها متناسب با نیازهایشان ‌ ‌مکمل غذایی تجویز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها