وزیر امورخارجه کشورمان امروز در تهران از فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی استقبال می کند و پس از دیدار دوجانبه، دو طرف در جمع خبرنگاران نشست خبری خواهند داشت. دیدار با آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از برنامه های دیگر بن فرحان در تهران است.
وزیر امورخارجه کشورمان امروز در تهران از فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی استقبال می کند و پس از دیدار دوجانبه، دو طرف در جمع خبرنگاران نشست خبری خواهند داشت. دیدار با آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از برنامه های دیگر بن فرحان در تهران است.
کد خبر: ۱۴۱۲۳۷۲
نویسنده حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند وزیر امور خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای رئیس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.صرف نظر از احتمال بازگشایی سفارت عربستان در تهران در این سفر، سفر فیصل بن فرحان به ایران از ابعاد مختلفی بسیار مهم است و از نظر سیاسی و امنیتی گشایش های بسیار زیادی برای دو کشور و حتی منطقه ایجاد می کند که بسیار در خور تأمل است.


تردیدی وجود ندارد ایجاد بلوک امنیتی مشترک در حوزه دریایی و برگزاری مانورهای دریایی میان ایران، عربستان و عمان یکی از موضوعات مهمی است که در سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران بررسی می شود، زیرا سعودی ها مایلند با ایران دراین موضوع همکاری نزدیکی داشته باشند.

به نظر می آید کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان مایل هستند ایران در رأس هرم حفاظت از منطقه باشد، هر چند بعد از شکل گیری و تقویت روابط ایران و عربستان و رسیدن روابط ایران با کشورهای منطقه ای به حد تعادل مطلوب، شاهد همکاری های بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیح فارس در مجموعه امنیتی منطقه به ویژه امنیت دریایی برای بومی سازی امنیت خلیج فارس خواهیم بود.
سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران مقدمه افزایش همگرایی منطقه ای و دستیابی دو کشور ایران و عربستان به توافقات و همکاری های هرچه بیشتر است. ایران و عربستان به اعتبار اینکه دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه هستند، به همکاری بیشتر نیاز دارند تا به دلیل همگرایی بیشتر زمینه کاهش حضور نظامی قدرت های فرامنطقه ای را که هزینه بسیار سنگینی به کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عربستان وارد می کنند، فراهم کنند.حسن روابط ایران و عربستان و همکاری های بیشتر و تمرکز بر حفظ امنیت منطقه به وسیله استفاده از ظرفیت های منطقه ای از جهات مختلفی به نفع تضمین منافع ملت های منطقه است، به همین دلیل سعودی ها دریافته اند در صورت افزایش همکاری، وفاق و تقویت رابطه با ایران می توانند علاوه بر تقویت قدرت خود، از وابستگی به آمریکا و غرب بکاهند و مستقل عمل کنند.

امروز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این نتیجه دست یافته اند تنها راه کاهش و شکست هژمون آمریکا و انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی تقویت رابطه با ایران و بلوک بندی هایی است که تضمین کننده امنیت منطقه باشند. این موضوع محقق نمی شود مگر با همکاری فزاینده با ایران و به همین دلیل بعد از کلید خوردن رابطه دوباره ایران و عربستان شاهد بازگشایی سفارتخانه ها و سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها