رئیس جمهور کشورمان پس از بازگشت از آمریکای لاتین:

نگاه ما به شرق و غرب و همه کشورها متعادل است

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

تمایل کشورهای آمریکای لاتین برای ارتقای روابط با ایران

کشورهای آمریکای لاتین به خاطر تقابل با سیاست‌های سلطه جویانه ایالات متحده آمریکا تمایل زیادی برای بسط روابط اقتصادی با ایران دارند.
کشورهای آمریکای لاتین به خاطر تقابل با سیاست‌های سلطه جویانه ایالات متحده آمریکا تمایل زیادی برای بسط روابط اقتصادی با ایران دارند.
کد خبر: ۱۴۱۲۲۷۶
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

 امیررضا قنبری کلینی کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به ظرفیت‌های کشورهای آمریکای لاتین برای تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هر کدام از کشورهای این حوزه از توانمندهای خاصی برخوردارند و ما می‌توانیم با شناسایی این پتانسیل با هر کدام از این کشورها نیازهای متقابل طرفینی را تامین کنیم.

وی به عنوان نمونه به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: تعامل با این فرصت‌های زیادی را در حوزه اقتصاد برای ما فراهم می‌کند. بویژه این‌که منابع بسیار خوبی در حوزه نفت و انرژی دارد و ما طی سال‌های اخیر توانسیم همکارهایی خوبی در بخش انتقال صنایع نفتی و پتروشیمی با این کشور داشته باشیم. از سویی دیگر ونزوئلا برخوردار از منابع بسیار غنی مثل طلا، گوگرد، کوک و پلاتین است و زمینه خوبی برای تعامل با این کشور در این حوزه‌ها فراهم است.

این کارشناس حوزه اقتصاد اضافه کرد: ونزوئلا خاک بسیار حاصلخیزی دارد و با توجه به وقوع بحران اوکراین که مسکو و کی یف را به عنوان تامین کنندگان اصلی مواد خوراکی و غذایی درگیر کرده الان شرایط مهیا است تا ما با استفاده از خاک ونزوئلا کشت فراسرزمینی را در این کشور جدی بگیریم و با کاشت و داشت و برداشت در این زمین‌های حاصلخیز محصولاتمان را تولید و در همان کشور بفروشیم. این کار باعث پایین آمدن قیمت حمل و نقل می‌شود و از لحاظ اقتصادی کاملا برای ما به صرفه است.

قنبری کلینی با بیان این‌که بازار مصرفی ونزوئلا برای خرید خودروهای تولید ایران مهیا و آماده است گفت: مردم ونزوئلا تمایل زیادی برای خرید خودروهایی مثل کوئیک، سانیا، پراید و سمند دارند و این شرایط فرصتی خوبی را برای ما فراهم می‌کند تا میزان صادرات خود به این کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: حوزه صادرات دارو هم یکی از فرصت‌ها است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به این‌که داروهای تولید داخل برای ارسال به ونزوئلا نیاز به ریجستر ندارد می‌تواند از این امتیاز برای صادر کردن دارو به این کشور بهره ببرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره تقابل‌های سیاسی آمریکا با برخی از کشورهای حوزه آمریکای لاتین تصریح کرد: این کشورها به خاطر همین تقابل‌ها تمایل زیادی به مشارکت اقتصادی با ایران دارند و با توجه به این انگیزه می‌توان گام‌های بلندی برای ارتقای روابط و تعاملات تجاری و بازرگانی با آمریکای لاتین برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها