جام‌جم آنلاین از نمایشگاه آبادیران گزارش می‌دهد

فناوری علیه محرومیت

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) توانایی‌های خود را برای محرومیت‌زدایی به نمایش گذاشته‌اند و امیدوارند دستگاه‌‌های مسئول با استفاده از این توانایی‌ها و خدمات راهکارهای مناسب‌تری را برای رفع مشکلات شهروندان در مناطق محروم کشور به کار بگیرند.
بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) توانایی‌های خود را برای محرومیت‌زدایی به نمایش گذاشته‌اند و امیدوارند دستگاه‌‌های مسئول با استفاده از این توانایی‌ها و خدمات راهکارهای مناسب‌تری را برای رفع مشکلات شهروندان در مناطق محروم کشور به کار بگیرند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۹۹

به گزارش جام جم آنلاین، نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) در مصلی تهران در حال برگزاری است.

 برای برگزاری این نمایشگاه که تا فردا  بیست و پنجم خرداد دایر است، 28 نهاد همکاری کرده‌اند و 300 شرکت دانش‌بنیان نیز با ایجاد غرفه خدمات خود را به نمایش گذاشته‌اند.‌

اشتغال‌زایی با پرینتر 3 بعدی

فناوری علیه محرومیت

یکی از غرفه‌هایی که در نمایشگاه نظر بازدیدکنندگان را به خود  جلب می‌کند، غرفه‌ای است که در آن یک دستگاه پرینتر سه بعدی در حال کار است و در کنار آن چند مجسمه و قطعه که با همین دستگاه ساخته شده به نمایش گذاشته شده است.

مهدی شکاری‌ از گروه صنعتی شکاری درباره این دستگاه به جام جم آنلاین می‌گوید: با استفاده از این دستگاه پرینتر سه بعدی می‌توان برای افراد شغل خانگی مناسبی ایجاد ‌ و برای رفع محرومیت خانوار تلاش کرد.

او درباره ویژگی‌های این دستگاه توضیح می‌دهد: این دستگاه ابعاد کوچکی دارد و تقریبا بی‌صدا است. به همین دلیل می‌توان از آن در خانه استفاده کرد و با تولید محصولاتی مانند قطعات صنعتی، مجسمه‌های کوچک و یا شمع‌های لوکس‌ درآمدزایی کرد.‌

‌شکاری درباره قیمت این دستگاه نیز عنوان می‌کند: افراد می‌توانند با پرداخت حدود 30 میلیون تومان نمونه خانگی این دستگاه را تهیه کنند.‌

او با اشاره به اینکه به این شکل خانوار با سرمایه گذاری اندک به درآمدزایی می‌رسد، ادامه داد‌: برای فعالیت با این دستگاه نیاز به دپوی مواد اولیه زیاد هم نیست، افراد می‌توانند مواد اولیه را که تولید داخل است درحجم‌های کم خریداری کنند‌.

محرومیت‌زدایی با کمک به دامداران

فناوری علیه محرومیت

یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه به شرکت دانش بنیان رادین دام فرتاک تعلق دارد که می‌تواند به روستاییانی که در حوزه دام، طیور و آبزیان فعالیت می‌کنند، خدمات مناسبی ارائه کند.

سلطان محمدی، مدیر فارم و مدیر فروش این شرکت در پاسخ به این پرسش که خدمات این شرکت چگونه می‌تواند زمینه را برای محرومیت‌زدایی فراهم کند؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: ‌حیطه فعالیت ما ارائه تمام خدمات و محصولات در حوزه دام، طیور و آبزیان است.

او درباره نقش این شرکت‌ در محرومیت‌زدایی نیز تاکید می‌کند: ما چند سال است که به شکل علمی و تخصصی و با استفاده از تجارب اساتید دانشگاه تهران روی اصلاح نژاد دام‌های داخلی کار کرده‌ایم‌.

سلطان محمدی ادامه می‌دهد: دامدارانی که در مناطق محروم قرار دارند و به روش سنتی فعالیت می‌کنند می‌توانند با اصلاح نژادی دام‌هایشان‌ شرایط بهتری برای خود ایجاد کنند. چراکه با اصلاح نژاد‌ ضریب تبدیل دام‌های آنها افزایش می‌یابد و دام‌هایشان از نظر دو قلو زایی  نیز اصلاح نژاد می‌شوند. به این ترتیب بهره‌وری در گله آنها افزایش پیدا می‌کند.

او می‌گوید: در واقع دامداران با استفاده از تجارب کارشناسان شرکت ما می‌توانند زمینه را برای کاهش بیماری‌های دام فراهم کنند. علاوه بر این خوراک دام آنها نیز با کمترین هزینه آنالیز خواهد شد تا به این شکل هزینه نگهداری دام کاهش پیدا کند.

پهپادی برای کمک به کشاورزان

فناوری علیه محرومیت

در یکی از غرفه‌های نمایشگاه چند پهپاد خود نمایی می‌کند و تصاویری از حرکت این پهپادها روی نمایشگر بزرگی به تصویر کشیده می‌شود.

علی رضا رحیمی که در بخش فنی شرکت سیرنگ فعالیت می‌کند، درباره ویژگی‌های این پهپاد به جام جم آنلاین می‌گوید: پهپاد کشاورزی سیرنگ از فناوری‌های جدید بهره گرفته است و این  پهپاد در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود از پهپاد 10 لیتری گرفته تا پهپاد 30 لیتری.

او ادامه می‌دهد: در این پهپادها از باتری لیتیوم پلیمری  استفاده شده است و به این شکل با استفاده از باتری هوشمند می‌توان به اطلاعات مناسبی نیز دست پیدا کرد‌‌.

رحیمی درباره اینکه این پهپادها چگونه‌ می‌توانند در محرومیت‌زدایی نقش داشته باشند؟ نیز توضیح می‌دهد: نازل‌هایی روی پهپاد‌ها نصب شده که مجهز به کاسه چرخان است. به این شکل قطر ذرات را بین 50 تا 200 میکرون ریز می‌کند. با این روش همه ذرات سموم به سمت محصولات کشاورزی هدایت و تمام محصول آغشته به سم می‌شود.

او عنوان می‌کند: در واقع با کاهش مصرف ‌ آب و سم کشاورزان می‌توانند، بهره‌وری محصولات خود را نیز افزایش دهند‌.

به گفته رحیمی از این پهپادها می‌توان برای سمپاشی، جامد پاشی و  گرده‌افشانی استفاده کرد.

اشتغالزایی با میوه‌های خشک

فناوری علیه محرومیت

 یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه به شرکتی تعلق دارد که در زمینه دستگاه‌های صنعتی شست‌وشوی میوه و میوه‌ خشک‌کن ‌‌فعالیت می‌کند.‌

جواد مضبوط، مدیرعامل گروه صنعتی هدایت دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: کار ما تولید انواع دستگاه‌های صنعتی شست‌وشوی میوه و سبزی و میوه‌ خشک‌کن ‌است.

‌او درباره اینکه چگونه می‌توان از این دستگاه‌ها برای محرومیت‌زدایی  استفاده کرد؟ نیز توضیح می‌دهد: خانواده‌ها با استفاده از دستگاه‌های کوچک میوه خشک‌کن می‌توانند به درآمدزایی برسند.

آن طور که مضبوط می‌گو‌ید بنیادعلو‌ی و مستضعفان برای تهیه این دستگاه‌ها و ارائه آنها به خانواده‌ها درمناطق محروم قول‌هایی داده‌اند‌.

او ادامه می‌دهد: قسمتی از محصولات کشاورزان دور ریز می‌شود، این درحالی است که افراد با استفاده از دستگاه‌های میوه خشک‌کن ‌‌می‌توانند مانع از این اتفاق شده و در کنار آن اقدام به درآمد‌زایی نیز بکنند.

‌به گفته او قیمت دستگاه‌های میوه‌ خشک‌کن ‌از حدود 20 میلیون تومان شروع می‌شود‌.

کمک به افراد دارای معلولیت

فناوری علیه محرومیت

در مقابل یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه چند ویلچر برقی دیده می‌شود و برخی بازدیدکنندگان در حال بررسی آنها هستند.

مسعود نعمتی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان آویتا درباره ویژگی‌های این ویلچرها به جام جم آنلاین می‌گوید: برای ساخت این ویلچرها از فناوری‌های روز استفاده شده است و افراد دارای معلولیت می‌توانند با استفاده از آنها بخشی از مشکلاتی را که برای تردد با آن رو به رو هستند، برطرف کنند.

او ادامه می‌دهد: افراد دارای معلولیت در کشورمان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. برای نمونه در شهرهای بزرگ نیز افراد توانیاب به آسانی قادر به جا به جایی نیستند. این درحالی است که در مناطق محروم مشکل افراد دارای معلولیت بیشتر است و برخی از آنها حتی قادر نیستند از خانه‌ خود خارج شوند.

نعمتی با اشاره به اینکه برخی از افراد دارای معلولیت دچار مشکلات اقتصادی هستند، توضیح می‌دهد: برای رفع محرومیت این افراد ابتدا باید شرایط را برای حضور آنها در جامعه فراهم کرد و چنانچه افراد دارای معلولیت بتوانند از تجهیزات مناسب پزشکی و توانبخشی استفاده کنند، قادر خواهند بود برای رفع مشکلات خود قدم‌های مناسبی بردارند.

به این ترتیب مدیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند با تهیه این تجهیزات و ارائه آنها به افراد دارای معلولیت زمینه را برای فعالیت این افراد و حضور آنها در جامعه فراهم کنند.

اشتغالزایی با صنایع دستی

فناوری علیه محرومیت

در مقابل یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه زیورآلات سوزن‌دوزی شده‌ای به چشم می‌خورد که‌ از صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان است.

فرزانه صابری، کارمند پست استان سیستان و بلوچستان در این غرفه حضور دارد. او درباره استفاده از صنایع دستی برای رفع محرومیت به جام جم آنلاین می‌گوید: ما با حمایت شرکت ملی پست در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم. با توجه به اینکه در استان سیستان و بلوچستان بیشتر تولیدکنندگان صنایع دستی ساکن روستاها هستند باید به آنها کمک کرد تا محصولات خود را در بازار عرضه کنند.

‌صابری ادامه می‌دهد: ‌ در استان سیستان و بلوچستان ‌ فاصله روستاها تا شهرها زیاد است و تردد برای روستاییان و تولید کنندگان صنایع دستی دشوار است. به همین دلیل ما در شرکت پست برای رفع این مشکل تلاش می‌کنیم.

او عنوان می‌کند: ما اقدام به استقرار نمایندگان پست در روستاها کرده ایم و بیشتر این نمایندگان نیز ساکنان این روستاها هستند.

به گفته صابری حدود 250 نمایندگی پستی روستایی در استان سیستان وبلوچستان ایجاد شده است.

‌او ادامه می‌دهد: به این ترتیب بحث قبول و رهسپاری محصولات تولید کنندگان صنایع دستی را تسهیل کرده‌ایم و ‌محصولات  تولید کنندگان در دفاتر روستاها جمع آوری شده و به این شکل به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها