در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس بررسی شد

ضرورت مطالبه‌گری رسانه در مواجهه با سیاهچاله جمعیت

گفت‌وگو با امیرحسین سیدی، تهیه‌کننده برنامه همراه با کادردرمان

پخش زنده جراحی و توریسم سلامت

دکتر امیرحسین سیدی، پزشک و تهیه کننده برنامه«همراه با کادر درمان» در رابطه با ویژگی‌های این برنامه و همچنین موضوع پخش زنده عمل‌های جراحی که برای نخستین‌بار در عرصه رسانه‌ای، از شبکه سلامت سازمان صداوسیما به‌وقوع پیوست با خبرنگار قاب کوچک گفت‌وگویی انجام داده که می‌خوانید.
دکتر امیرحسین سیدی، پزشک و تهیه کننده برنامه«همراه با کادر درمان» در رابطه با ویژگی‌های این برنامه و همچنین موضوع پخش زنده عمل‌های جراحی که برای نخستین‌بار در عرصه رسانه‌ای، از شبکه سلامت سازمان صداوسیما به‌وقوع پیوست با خبرنگار قاب کوچک گفت‌وگویی انجام داده که می‌خوانید.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۶۲

ابتدا در خصوص برنامه همراه با کادر درمان، این‌که چه اهدافی را دنبال می‌کند توضیح دهید.
درباره این برنامه و به‌خصوص پخش زنده عمل‌های جراحی باید بگویم برنامه پخش زنده عمل جراحی از بیمارستان برای اولین بار از شبکه سلامت و رسانه ملی انجام شده و هدف ما در درجه اول به رخ کشیدن ظرفیت‌های پزشکی ایران است ودومین هدف ما رقم زدن توریسم سلامت در کشورمان است و هدف سوم نیز ایجاد انگیزه و امید در بین قشر فرهیخته پزشکی و کادر درمانی ـــ بهداشتی است و هدف چهارم هم آموزش پزشکی برای پزشکان این مرزو بوم و دیدن نکته فنی و کلیدی عمل های جراحی سخت است که ممکن بوده در دوره آموزشی ، پزشکان ما از آن غافل بوده باشند.

از شاخصه‌های مهم این برنامه چیست و چه تفاوتی با دیگر برنامه های شبکه سلامت رسانه ملی دارد ؟
شاخصه مهم این برنامه، پخش زنده آن است و همچنین استفاده از اساتید برجسته و نامدار پزشکی و نشان دادن تصاویر عمل‌های جراحی سخت که جذابیت زیادی برای برای مردم و مخاطبان این برنامه به همراه دارد که به‌نظر می‌رسد جذابیت عمل‌های جراحی کاملا از سوی مخاطبان احساس می‌شود، چراکه تاکنون برای همه مردم بیشتر برنامه‌های پزشکی که از رسانه ملی پخش شده، حالت گفت‌وگو محور و خشک داشته و هیچ‌گونه جذابیتی هم نداشته است.

پخش زنده عمل‌های جراحی از طریق این برنامه چه تاثیری بین کادر درمان و پزشکی و همچنین بین مخاطبان خواهد داشت و تا چه اندازه می تواند برای اساتید دانشگاه های پزشکی کشور، کادر درمان و دانشجویان پزشکی مفید و موثر باشد ؟
به یقین باعث شعف، امید و روحیه بالا بین قشر فرهیخته کشور شده و همچنین باعث انتقال آخرین مطالب پزشکی بین کادر درمان و دانشجویان پزشکی می‌شود.

درخصوص گردشگری سلامت این برنامه چه ویژگی‌هایی به‌خصوص برای مسافران خارجی دارد که برای درمان به ایران سفر می کنند؟
این برنامه معرفی دستاوردهای پزشکی کشور توسط اساتید برجسته است و البته صددرصد در بحث توریسم سلامت موثر و مفید خواهد بود.‌

شاهد پخش زنده عمل جراحی از یکی از بیمارستان‌های تهران بودیم که از شبکه سلامت و از طریق برنامه همراه با کادر درمان انجام شد، آیا در آینده برای پخش زنده عمل جراحی از بیمارستان‌های استان‌ها و شهرستان‌ها هم برنامه‌ای دارید‌؟
ما ابتدا از ظرفیت‌های بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در تهران استفاده کرده‌ایم و در آینده نیز از ظرفیت بیمارستان‌های استان‌های مختلف استفاده خواهد شد، به‌خصوص استان‌های معین و تاکنون نیز از شیراز، مشهد و اصفهان پیشنهاد داشتیم.

نحوه هماهنگی با بیمارستان‌ها برای پخش زنده عمل جراحی چگونه انجام شد و همکاری دو طرف چگونه بوده است؟
خوشبختانه همکاری بین برنامه همراه با کادر درمان شبکه سلامت و بیمارستان جهت پخش زنده بسیار خوب انجام شد و ما سعی کردیم از آخرین تکنیک فیلمبرداری در اتاق عمل استفاده کنیم و تمام موارد ایمنی و استریل را رعایت کردیم تا خدای ناکرده، کوچک‌ترین آسیبی از سمت مجموعه ما برای کادر درمان و بیمار پیش‌ نیاید.‌

این برنامه چه آیتم‌هایی دارد، چند قسمت است و آیا فصل‌های جدیدی را در آینده خواهید داشت؟
برنامه همراه با کادر درمان شامل آیتم نیست و از ابتدا تا انتها توسط استاد مربوط توضیح داده خواهد شد و تمام نکات موارد عمل ۶۰درصد به زبان پزشکی و ۴۰درصد قابل فهم برای مردم عادی و بینندگان معمولی است، این برنامه در فاز اول ۵۲قسمت است که چهارمین و پنجمین قسمت آن تاکنون روی آنتن شبکه سلامت رفته و سعی ما این است که این برنامه مستمر ادامه‌دار شود.

برای ساخت این برنامه از اساتید دانشگاهی و پزشکی کشور تا چه اندازه استفاده کردید و همکاری آنها چگونه بوده و تا چه اندازه در شکل‌گیری کامل این برنامه نقش داشتند؟
تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران به محض اطلاع، همراه مجموعه ما شدند، همان‌طورکه می‌دانید این یک کار گروهی است و تمام اساتید حوزه درمان ابراز تمایل برای اجرای انجام این برنامه داشتند، در حال حاضر اساتید جراحی و کادر حوزه داخلی، اطفال و همچنین گروه‌های دیگر هم در آینده نزدیک درگیر این موضوع خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها