بایسته‌های سیاست خارجی متوازن چیست؟

دیپلماسی با چاشنی منطق و اقتدار

امروزه جهان با بحران‌های اقتصادی، ورشکستگی بانک‌های غربی، مهاجرت، بیماری‌های واگیردار درگیری‌های مرزی، ظهور و افول گروه‌های افراطی، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی، جنگ نرم رسانه‌ای با محوریت وارونه نشان دادن واقعیت‌های یک کشور یا یک منطقه، جنگ‌های ترکیبی و نیابتی، ظهور قدرت‌های جدید منطقه‌ای، فتنه‌انگیزی برای راه‌اندازی جنگ و تضعیف کشورهای مستقل از سوی قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا و هم‌پیمانان آن مواجه است.
امروزه جهان با بحران‌های اقتصادی، ورشکستگی بانک‌های غربی، مهاجرت، بیماری‌های واگیردار درگیری‌های مرزی، ظهور و افول گروه‌های افراطی، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی، جنگ نرم رسانه‌ای با محوریت وارونه نشان دادن واقعیت‌های یک کشور یا یک منطقه، جنگ‌های ترکیبی و نیابتی، ظهور قدرت‌های جدید منطقه‌ای، فتنه‌انگیزی برای راه‌اندازی جنگ و تضعیف کشورهای مستقل از سوی قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا و هم‌پیمانان آن مواجه است.
کد خبر: ۱۴۰۸۲۰۷
نویسنده حسین محمدی‌فومنی - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا توانست به‌عنوان یک قدرت بلا‌‌منازع در عرصه بین‌الملل ظاهر شود. آمریکا در سردمداری خود به‌جای ایجاد توازن سیاسی و تلاش برای دفاع از حقوق‌بشر، مانند همیشه به راه‌اندازی فتنه و تهدید کشورهای مستقل اقدام کرده است. به تجربه تاریخی ثابت شده هر جای این کره خاکی دولتمردان آمریکایی و غربی پا گذاشته‌اند به‌جز جنگ و خونریزی و غارتگری‌، چپاول ملل دیگر، اقدام موثر و مفیدی در راستای صلح جهانی که همواره مدعی دروغین آن هستند انجام نداده‌اند. در حال حاضر دولت‌های وابسته و هم‌پیمان با آمریکا تاوان و غرامت سیاست‌های سلطه‌گری این کشور را می‌دهند حمایت و همسویی کشورهای اتحادیه اروپا در راستای سیاست‌های آمریکا برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه نمونه بارزی بر این ادعاست.
پیامدهای سیاست‌ سلطه‌گری دولتمردان غربی، آمریکایی، عبری در روابط بین‌الملل از گذشته تا هم‌اکنون در منطقه غرب آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و... ر ا شامل شده و همچنان ادامه دارد، نزدیکی کشور‌های مستقل به دومین قدرت اقتصادی جهان کشور چین مبین اعلام دوری از سیاست‌های فتنه‌انگیز و منفعت‌طلبانه آمریکا بوده، زیرا دولتمردان چینی به‌دنبال توسعه‌طلبی سرزمینی، جغرافیایی، نظامی‌گری و ایجاد فتنه نبوده و بیشتر در عرصه مناسبات راهبردی، اقتصادی و روابط با کشورهای مستقل مانند ایران را برای منافع ملی خود برد ــ برد دنبال می‌کنند. چین همواره نیازمند انرژی نفت و گاز برای توسعه اقتصاد خود بوده و منطقه خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس مهم‌ترین منبع برای تامین انرژی‌های فسیلی است. در حال حاضر سیاست گسترش ناتو به شرق از سوی دولت‌های غربی و آمریکا سبب نزدیکی هر‌چه بیشتر کشورهای چین، روسیه و ایران اسلامی شده است.
کشورهایی مانند عربستان‌سعودی به‌دلیل سیاست‌های یکجانبه آمریکا بهانه ایران‌هراسی و ایجاد ناامنی را مطرح کرده‌اند تا بتوانند به اهداف چندگانه مانند فروش سلاح‌های نظامی خود و حضور در منطقه غرب آسیا، مرکز و قلب انرژی جهان و حمایت از دولت غاصب و جعلی اشغالگر فلسطین برسند که البته، عربستان‌سعودی متضرر شده است‌. توافق گشایش سفارتخانه‌های عربستان و ایران پس از چند سال نشان از مواضع جدید و هوشیارانه دولت سعودی بوده، زیرا در چند سال عربستان با فرصت‌سوزی و درگیری و جنگ با مردم مظلوم یمن همواره هزینه‌های زیاد مادی و معنوی داده است. توافق عربستان و ایران در راستای تشنج‌زدایی ایجاد امنیت هر‌چه بیشتر را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد و سعودی‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا نقش خود را در عرصه بین‌الملل، با حضور در جمع قدرت‌های جدید منطقه‌ای ایفا کنند‌. هم‌اکنون جهان از یک گذر و پیچ تاریخی قدرت‌های یک یا دوجانبه به سوی قدرت‌های جدید چندجانبه پیش می‌رود.
پیشرفت‌های همه‌جانبه ایران‌اسلامی به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و حضور در سازمان‌های منطقه‌ای، روابط و همکاری شایسته با کشورهای همسایه و عضویت فعال در سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای مانند شانگهای و دیدار روسای بلند پایه کشورهای مستقل از کشور ما دلیلی برحقانیت ایران‌اسلامی بوده است. ایران‌اسلامی همواره دست دوستی و برادری به سوی همسایگان برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه، دفاع از دیپلماسی و گفتمان برای رفع ابهامات تعارضات، حل بحران‌های منطقه‌ای مانند جنگ، عادی‌سازی روابط با کشورهای عضو همکاری‌های خلیج‌فارس به منظور توسعه روابط پایدار همکاری و هم‌افزایی در راستای منافع برد ــ برد و قطع دست دولت‌های غارتگر فرا‌منطقه‌ای دراز کرده و همواره سرلوحه سیاست خارجی ایران‌اسلامی سیاست نه شرقی نه غربی و راهبرد صلح و دوستی با سیاست متوازن قرار دارد.
موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، منابع فسیلی مانند نفت و گاز، تنگه‌های مهم و استراتژیک تنگه باب‌المندب، تنگه هرمز، بیداری اسلامی و گروه‌های مقاومت، جمعیت قابل‌توجه در کشورهای مسلمان و نقطه اتصال بودن در سر راه سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا کشورهای منطقه می‌توانند با اتحاد و همگرایی مانع از سیاست‌های سلطه‌گرایانه دولت‌های غربی و بیگانه به‌ویژه آمریکا و هم‌پیمانان آن شوند. ایجاد توازن در روابط بین کشورها یک اصل مورد قبول دولت‌های مستقل یا همه دولت‌های خواهان استقلال است. دیپلماسی توازن و بهره‌گیری از ظرفیت سایر کشورها می‌تواند سبب شکوفایی اقتصادی، تجاری و در نهایت دیپلماسی پایدار برد ــ برد در روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها ‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها