استارت لیست مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان اعلام شد

طلا توی مشت فوق‌سنگین ایرانی

قهرمانی تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

فولاد به رنگ طلا

پرونده پنجاه و یکمین دوره مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری آسیا روز گذشته در شهر جینجو کره‌جنوبی با پایانی خوش برای وزنه‌برداری ایران بسته شد. تیم‌ملی ایران توانست با کسب ۶۳۵ امتیاز تیمی بالاتر از ازبکستان و چین به عنوان قهرمانی آسیا برسد.
پرونده پنجاه و یکمین دوره مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری آسیا روز گذشته در شهر جینجو کره‌جنوبی با پایانی خوش برای وزنه‌برداری ایران بسته شد. تیم‌ملی ایران توانست با کسب ۶۳۵ امتیاز تیمی بالاتر از ازبکستان و چین به عنوان قهرمانی آسیا برسد.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۲۳
نویسنده رضا پورعالی - خبرنگار اعزامی جام‌جم به جینجوی کره‌جنوبی

ازبک‌ها با ۶۳۱ امتیاز نایب قهرمان شدند و ‌چینی‌ها هم با ۶۰۸ امتیاز روی سکوی سوم آسیا ایستادند. این چهاردهمین قهرمانی ایران در تاریخ این بازی‌ها به شمار می‌رود. اگر به کارنامه وزنه‌برداری ایران در دهه اخیر هم نگاهی بیندازیم، این چهارمین قهرمانی در آسیا طی ۲۰ سال گذشته به حساب می‌آید. فهرست چهار قهرمانی اخیر به این ترتیب است: ۲۰۰۳(در چین)، ۲۰۱۲(در کره‌جنوبی)، ۲۰۱۷ (در ترکمنستان) و ۲۰۲۳ (در کره‌جنوبی). در آخرین قهرمانی ایران که ۶ سال پیش در ترکمنستان به دست آمد، سجاد انوشیروانی به عنوان سرمربی حضور داشت. نکته جالب این‌که سال ۲۰۱۷ و در آخرین قهرمانی تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران در آسیا، نواب نصیرشلال و وحید ربیعی به عنوان دستیار در کنار سجاد انوشیروانی حضور داشتند. این مثلث در قهرمانی امسال تیم‌ملی در آسیا هم نقش داشتند؛ سجاد انوشیروانی به عنوان رئیس فدراسیون، نواب نصیرشلال به عنوان سرمربی و وحید ربیعی هم در کنار بهمن زارع به عنوان مربی.

روز نفسگیر پایانی
تا پیش از مسابقات دسته فوق‌سنگین در روز پایانی این رقابت‌ها، چین با ۶۰۸ امتیاز به کار خود پایان داده بود. با توجه به این‌که ایران و ازبکستان هر کدام دو نماینده در این وزن داشتند، مشخص بود که رقابت قهرمانی بین این دو تیم است. تا پیش از بازی‌های روز گذشته، ایران در مجموع ۵۰۰ امتیاز و ازبکستان ۴۹۳ امتیاز کسب کرده بودند. همین مساله باعث شده بود که مسئولیت آیت شریفی و علیرضا یوسفی در دسته فوق‌سنگین بیش از همیشه باشد. نکته مهم این بود که شریفی و یوسفی برای نخستین بار در قهرمانی بزرگسالان آسیا وزنه می‌زدند. آنها با گورمیناسیان، وزنه‌بردار ارمنی‌تبار بحرین و نایب‌قهرمان المپیک و جهان و اکبر ژورائف ازبکستانی، قهرمان المپیک دسته ۱۰۹+ کیلوگرم رقابت داشتند. در حرکات یک‌ضرب با توجه به این‌که مدال طلای گورمیناسیان قطعی بود، ‌شریفی برای کسب مدال نقره با اکبر ژورائف و رستم جانگبایف از ازبکستان رقابت داشت. ‌شریفی در حرکات اول و دوم به ترتیب وزنه‌های ۱۸۶ ‌و ۱۹۲ کیلوگرم را مهار کرد. اوج درخشش شریفی در حرکت سوم بود که توانست وزنه ۱۹۷ کیلوگرم را بالای سر ببرد و به مدال نقره آسیا برسد.‌ یوسفی هم در حرکت یکضرب خود، وزنه‌های ۱۷۶ ‌و ۱۸۴ کیلوگرم را مهار کرد و در رده پنجم قرار گرفت. ‌با پایان حرکات یک‌ضرب، رقابت برای عنوان قهرمانی تیمی به اوج حساسیت خود رسید. شریفی و یوسفی با قرار گرفتن در رتبه‌های دوم و پنجم، ۴۶ امتیاز به دست آوردند و ازبک‌ها هم ۴۵ امتیاز کسب کردند. به این ترتیب اختلاف امتیازات تیمی ایران و ازبکستان به عدد ۸ رسید. در مرحله دو‌ضرب، نوبت درخشش علیرضا یوسفی رسید. یوسفی در حرکت اول، وزنه ۲۳۶ کیلوگرم را زد. او در حرکت دوم وزنه ۲۴۶ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد دوضرب جوانان را هفت کیلوگرم و رکورد مجموع جوانان جهان را چهار کیلوگرم ارتقا داد. یوسفی در حرکت سوم‌ با این‌که وزنه ۲۴۹ کیلوگرم را انداخت، اما با همان ۲۴۶ کیلوگرم به مدال نقره دوضرب رسید. او با مجموع ۴۳۰ کیلوگرم پنجم آسیا شد. به این ترتیب کار پولادمردان ایران در این دوره از رقابت‌ها با کسب ۲ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز به اتمام رسید. حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم ۲ مدال طلا و یک نقره، میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم ۲ مدال برنز، مهدی کرمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم یک مدال برنز و در دسته فوق سنگین آیت شریفی مدال نقره یک‌ضرب و علیرضا یوسفی مدال نقره دوضرب را کسب کردند.

سجاد انوشیروانی بعد از قهرمانی وزنه‌برداری در آسیا؛
بازیکنان تا المپیک فکر کنند در حبس و زندان هستند
سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بعد از قهرمانی ایران در آسیا، از عملکرد کادر فنی و ملی‌پوشان کاملا راضی است. او به آینده امیدوار است و جمله جالبی درباره اردوهای پیش‌روی تیم‌ملی می‌گوید.

آقای انوشیروانی قهرمان آسیا شدیم. تبریک.
کسب این عنوان ارزشمند را خدمت ملت ایران تبریک می‌گویم. تشکر می‌کنم بابت دعای خیری که برای بچه‌ها داشتند. ملی‌پوشان به لحاظ کیفی نسبت به اردو بهتر بودند. بچه‌ ها در تمام اوزان با‌کیفیت و با‌غیرت وزنه زدند. یکی دو اتفاق مهم در این مسابقات افتاد. تعداد حرکات صحیح بچه‌ها بالاتر رفته است. چند نفر از بچه‌ها رکورد تمرینی و شخصی را جابه‌جا کردند. ما نیازمند حمایت مسئولان هستیم. فراموش نکنید تیم‌ملی وزنه‌برداری بانوان را هم داریم. این یعنی هزینه‌های ما دو برابر شده است. ان‌شاا... اگر به وزنه‌برداری خوب توجه شود در المپیک انتظارات را برآورده خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی شما برای موفقیت بیشتر وزنه‌برداری چیست؟
قهرمانی در هر بعدی شیرین است. کیفیت وزنه‌برداری ما دچار مشکل شده و باید بهتر شود. وزنه‌برداری رشته‌ای است که نیاز به نسل‌سازی دارد. تازه استارت زده‌ایم. ان‌شاا... کمپ را که جمع و جور کنیم، پشتوانه‌سازی خواهیم داشت. مطمئن باشید اگر برنامه درست پیش برود، شک نکنید بعد از المپیک اوضاع بهتر می‌شود. ما در ۲۰۲۵ دو هدف عمده داریم. اول این‌که در آسیا با اقتدار قهرمان شویم. دوم این‌که تیم ما دوباره قهرمانی فوق‌سنگین دنیا را بگیرد. این خواسته مردم است. از آن سال باید در مسابقات جهانی هم با قدرت وارد و قهرمان شویم. این ظرفیت وزنه‌برداری ماست. بچه‌ها با‌غیرت کار می‌کنند خدا بخواهد آقای سجادی و خسروی‌وفا حمایت همه‌جانبه کنند. اگر این تیم حمایت شود وزنه‌برداری تا دو سال آینده دوباره به قطبی قدرتمند تبدیل می‌شود.

آیا از نواب نصیر‌شلال که اولین تجربه‌اش را با تیم‌ملی داشت، راضی بودید؟
جا دارد از نواب و همه مربیان دیگر تشکر کنم. اتفاق خوب‌، اتحاد کادر فنی در پشت صحنه بود. عملکردشان قابل قبول و قابل دفاع است. خیلی به این کادر فنی امیدوار شدم. حتما در آینده کارهای بزرگی انجام خواهند داد.

اردوی بعدی وزنه‌برداری چه زمانی آغاز می‌شود؟
اردوی تیم‌ملی از فردا شروع می‌شود. به تهران که رسیدیم، بچه‌ها قرار نیست جایی بروند. سریعا اردو آغاز می‌شود. به تمام بچه‌ها گفته‌ام که فکر کنند تا المپیک در حبس و زندان هستند. همه چیز را باید فدای آینده کنند تا بتوانند نتایج خوبی به دست بیاورند. خدا را شکر همه چیز آماده است. جا دارد از حمایت‌های کمیته ملی المپیک تشکر کنم به‌ویژه در بحث اختصاص مکان خوب تمرین برای بچه‌ها.

برای بانوان چطور؟
آقای باقری از دهم خرداد درخواست اردو کرده‌اند ولی احتمالا زودتر آغاز می‌کنند.نوجوانان و جوانان تا بیست و پنجم خرداد امتحان دارند و دیرتر می‌آیند.

علیرضا یوسفی نایب قهرمان سنگین وزن آسیا
در آرنجم صدایی شنیدم و وزنه را ول کردم
علیرضا یوسفی موفق شد در سنگین وزن وزنه‌برداری، مدال نقره آسیا را به دست آورد. او بدشانس بود که در لحظات آخر وزنه ۲۴۹ کیلوگرم در دو ضرب از دستش رها شد. او بعد از کسب این مدال با روزنامه جام‌جم گفت‌وگو کرد.

کسب مدال نقره آسیا را تبریک می‌گوییم. وزنه‌های خیلی خوبی زدی، هم در یک‌ضرب که ۱۹۰ را بلند کردی و هم در دو‌ضرب که رکورد جوانان جهان را شکستی. برای ۲۴۹ کیلو هم رفتی اما متاسفانه لحظه آخر وزنه از دستت افتاد.
اول از فدراسیون تشکر می‌کنم. همین‌طور از آقایان انوشیروانی، سلیمی و همینطور کادر فنی تیم‌ملی که در این ۴۰-۳۰روز اردو واقعا زحمت کشیدند و از جان و دل مایه گذاشتند. ما هم حرف‌های‌شان را گوش کردیم چون کادر فنی و فدراسیون با‌تجربه و عنوان‌دار هستند. در یک‌ضرب توانستم وزنه خوبی بزنم، با توجه به این‌که چنین وزنه‌ای را قبلا یک بار در تمرین زده بودم. در حرکت دو‌ضرب ۲۴۹ کیلو را بلند کردم ولی آرنجم صدایی داد که ترسیدم و به همین دلیل وزنه را رها کردم. ان‌شاا... در مسابقات بعدی جبران می‌کنم

دستت در چه حال است؟
درد می‌کند ولی امیدوارم چیز خاصی نباشد. باید از دستم mri بگیرم.

بالاترین وزنه‌ای که در دو‌ضرب زدی، چند کیلو بود؟
۲۴۵ کیلو که خدا را شکر در این مسابقات ۲۴۶ کیلو را بالای سر بردم.

چند وقت پیش می‌گفتی کسی کمک نمی‌کند در یک‌ضرب وزنه‌های بیشتری بزنی ولی ظاهرا اوضاعت بهتر شده است.
کادر فنی جدید خیلی با من کار کرد. آقایان نواب نصیرشلال، بهمن زارع و وحید ربیعی خیلی با من هم از لحاظ روحی و هم جسمانی کار کردند و توانستم یک‌ضرب قابل قبولی ثبت کنم.

آیت شریفی چطور بود؟
با توجه به شرایط تمرینی، روی استیج بهتر بود و از جان و دل مایه گذاشت. در یک‌ضرب فوق‌العاده بود و در دو‌ضرب هم توانست ۲۳۹ را مهار کند.

در روز آخر مسابقات شرایط طوری بود که وزنه شما تکلیف قهرمان آسیا را مشخص می‌کرد. استرس داشتید؟
نه استرس نداشتیم. فقط می‌خواستیم وزنه‌ها را بزنیم. هدف اول‌مان تیم جمهوری اسلامی بود و هدف دوم‌مان، مدالی که بگیریم.

اردوی تیم‌ملی از امروز شروع می‌شود. شرایط را راحت قبول کردید؟
برای موفقیت باید تلاش کرد و سختی کشید. مسابقات ما فشرده است. زمانی تا بازی‌های جهانی و آسیایی نمانده و تلاش خود را می‌کنیم با دست پر از رقابت‌ها گذر کنیم.

شریفی، نایب قهرمان وزنه‌برداری آسیا؛
باید تالاخادزه را کنار بزنم
آیت شریفی و علیرضا یوسفی دو وزنه‌بردار سنگین وزن ایران بودند که دیروز در قهرمانی آسیا نقره گرفتند. بعد از این رقابت فشرده و سخت، با شریفی گفت‌وگویی داشتیم.

نایب قهرمانی آسیا مبارکت باشد. در یکضرب ۱۹۷ کیلو زدی و عالی بود.
ازعوامل فدراسیون و تیم تشکر می‌کنم. یک ماه زحمت کشیدند که وارد این مسابقات شویم. در چند سال گذشته به نظرم امسال رقابت بالاترین سطح را داشت. درست است در دو ضرب ناکام بودم ولی در یکضرب مدال گرفتم. نتیجه زحماتم را تا حدی گرفتم ولی قطعا به اینجا اکتفا نمی‌کنم و برای مسابقات بعدی بیشتر تلاش خواهم کرد.

در دو ضرب وزنه‌های سنگین‌تری زدی ولی اینجا از پس ۲۴۵ برنیامدی...
من در رکوردگیری ۲۴۲ را زده بودم. بالاتر از این نرفتم. قطعا وزنه‌هایی که در باشگاه می‌زنی راحت‌تر از مسابقه است. اینجا استرس بالاست و کار سخت می‌شود. باید آن وزنه را هر طور شده می‌زدم. در دو ضرب بدنم کمی خالی کرده بود و سرگیجه هم داشتم.

علیرضا یوسفی چطور بود؟
عالی بود. در یکضرب غوغا کرد. ۱۹۰ واقعا وزنه خوبی بود که در یک‌ضرب زد. دوست داشتم در دو‌ضرب هم ۲۴۷ را بزند و خیلی ناراحت شدم این اتفاق افتاد. ما از بچگی با هم بزرگ شدیم و خیلی رفیق هستیم.

علی داوودی هم در وزن شماست و باید با او رقابت سنگینی داشته باشید.
بله، او الگوی نسل بعدی وزنه‌برداری است. قطعا برای ما هم الگوست. مدال‌های ماندگاری گرفته است. یوسفی هم در جوانان وزنه‌هایی زده که بعید است مثل وزنه‌های تالاخادزه کسی بتواند رکوردهایش را جابه‌جا کند. برای من که تازه شروع ماجرایم است، رقابت با آنها عالی است و دوست دارم در کنارشان درس بگیرم.

با رئیس فدراسیون که حرف می‌زدیم، می‌گفت آیت باید ‌در یک‌ضرب به ۲۱۰ و در دو‌ضرب به ۲۶۰ ‌فکر کند. برای این موضوع آماده‌ای؟
هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد. قطعا دلم می‌خواهد خیلی خیلی بیشتر تلاش کنم و بیشتر وزنه بزنم. ۲۱۰ و ۲۶۰ وزنه‌های خوبی است ولی برای جهانی اگر طلا می‌خواهم باید تالاخادزه و رکوردهایش را کنار بزنم. تلاش می‌کنیم. هر چه خدا بخواهد همان می‌شود.

‌نواب نصیر شلال، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری
روحیه جنگندگی برای ما ارزش دارد
عملکرد درخشان وزنه‌برداران دسته فوق سنگین ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا باعث شد قهرمانی در قاره کهن به ایران برسد. نواب نصیرشلال سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران در گفت‌و‌گو با جام‌جم از این قهرمانی می‌گوید.

رقابت بسیار سنگینی بود و باید مدام جدول رقابت‌ها را رصد می‌کردید. ابتدا درباره رقابت در دسته فوق سنگین بگویید.
یکی از سنگین‌ترین رقابت‌ها در دسته فوق سنگین رقم خورد که برای ما خوب سپری شد. حرکت‌های آخر وزنه‌برداران ما تبدیل به مدال شد. تلاش زیادی کردیم. مدت کوتاهی تمرین کردیم اما این نتایج برای ما بسیار راضی‌کننده بود. ورزشکاران ما تقریبا بیشتر حرکت‌های خود را صحیح انجام دادند. امیدوارم این اتفاقات شروعی درخشان برای مسابقات آتی باشد. حالا وزنه‌برداران ما می‌دانند در چه جایگاهی قرار دارند و چقدر باید تلاش کنند. در کنار هم سعی می‌کنیم تمام کاستی‌ها را برطرف کنیم. سعی می‌کنیم از مسابقات آینده از لحاظ مدال و عنوان سربلند باشیم.

تیم ما قهرمان شد ولی آن چیزی که ایده‌آل شماست این است که در وزن‌های زیادی مدعی باشیم و روی سکو قرار بگیریم. زمان کم دارید اما باید یک برنامه‌ریزی مناسب برای مسابقات آتی داشته باشید.
ماه گذشته اردوها را شروع کردیم و ملی‌پوشان ما از لحاظ آمادگی در وضعیت خوبی نبودند. در فرصت ۳۰ الی ۳۵ روز فقط فرصت داشتیم به یک هماهنگی برسیم که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. یکی از مواردی که برای کادر فنی اهمیت زیادی دارد حفظ روحیه جنگندگی است. وزنه‌برداران ما با همین روحیه در صحنه مسابقات خوب ظاهر می‌شوند. این روحیه جنگندگی خیلی قابل توجه بود و واقعا برای من ارزش داشت. امیدوارم بتوانیم این روحیه را حفظ کنیم. در تمرینات باید به گونه‌ای عمل کنیم که در آسیا و در جهان همچنان مدعی باشیم. هم به لحاظ تیمی و هم به لحاظ ستاره‌های تیم باید به گونه‌ای باشیم که همواره برای تصاحب سکوی نخست تلاش کنیم. ما باید تیم خوبی داشته باشیم. در میادین بزرگ‌تر مثل جهانی و المپیک تیم ما همچنان مدعی باقی خواهد ماند.

در دسته فوق سنگین هر دو نماینده ما در یک‌ضرب خوب کار کردند و رکوردهای شخصی خود را داشتند. در دو‌ضرب هم علیرضا یوسفی فوق‌العاده بود و رکوردهای شخصی خودش را جابه‌جا کرد. از آیت هم انتظار می‌رفت این چنین خوب باشد. تحلیل شما از این وضعیت چیست؟
آیت یک ماه و پنج روز پیش که اردو را شروع کردیم ۱۲۰،۱۳۰ کیلو رکورد می‌زد اما الان می‌بینیم که چگونه با ۲۴۰کیلوگرم مسابقه می‌داد. پنج وزنه‌بردار ما در این رقابت‌ها مدال گرفتند و با این فرصت کوتاه خیلی خوب کار کردند. موضوع دیگر این است که وزنه‌برداران ما رکوردهایی زدند که تا به حال ثبت نکرده بودند، مانند مصطفی که در دسته ۸۹ کیلوگرم و هم علیرضا یوسفی در دسته فوق‌سنگین. همه اینها نشان‌دهنده این است که ملی‌پوشان ما موفقیت می‌خواهند. این روند ادامه پیدا کند در آینده بیشتر شاهد موفقیت‌های آنها خواهیم بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها